JAN WILLEM BALJET
De bariton Jan Willem Baljet studeerde bij Udo Reinemann aan het conservatorium van Utrecht. Tevens studeerde hij aan het conservatoire régionale de Metz (Frankrijk) welke hij afsloot met de hoogste onderscheiding(premier prix). Ook volgde hij lessen aan het Mozarteum te Salzburg (Oostenrijk) bij Breda Zakotnik,Mitsuko Shirai en Hartmut Höll.
Jan Willem was de afgelopen jaren regelmatig te zien op het operapodium, ondermeer als Don Giovanni in de gelijknamige opera van Mozart, Papageno, der Sprecher( Zauberflöte-Mozart), Il Conte Robinson(Il Matremonio segreto-Cimarosa), Don Carlo( Forza del Destino-Verdi) L’Horloge Comtoise, Le Chat( L’Enfant et les Sortilèges-Ravel), Zwijntje( Aap verslaat de knekelgeest-P.Schat), Gefängnisdirektor Frank( Die Fledermaus-J.Strauss), Presto( Les Mamelles de Tiresias-Poulenc) en Capitano Bombarda( Il Trionfo dell’Onore-D.Scarlatti).
In 1998 was hij betrokken bij de wereldpremiere van de opera ‘de tweede reis’ van Joost Kleppe naar het leven van Jacob Israël de Haan en in 1999 maakte hij zijn debuut bij het vlaamse operagezelschap Transparant in de operettevoorstelling ‘Deine Lippen,sie küssen so süss”.
In 2002 was hij betrokken bij de wereldpremiere van Tan Dun's opera 'Tea' in Tokyo en Amsterdam in de regie van Pierre Audi, en zong hij in ‘die Soldaten’ van Alois Zimmermann in de regie van Willy Decker o.l.v. H.Haenchen. Jan Willem zingt regelmatig solopartijen in oratoria(o.a.Requieæ van Fauré,Weill,Dvorak en Bruckner, Cantates, Johannes- en Mattheuspassie van Bach, Carmina Burana-Orff) is veelgevraagd solist bij concerten (o.a.Lieder eines fahrenden Gesellen en Kindertotenlieder van Mahler, The Bells en Frühlingskantate van Rachmaninov, the hollow Man van K.v.Baaren, die Rose Pilgerfahrt van Schumann) en geeft regelmatig liedrecitals.
Hij was te gast op het Gelders Festival waar hij o.l.v. Maurizio Kagel diens 24-XII-1931,-verstümmelte Nachrichten für Bariton- zong. Tevens zong hij op het Holland Festival, ‘Festival de Auvers-sur-Oise’, ‘les Heures Romantiques’, het Grachtenfestival, en ‘Festival de Périgord Pourpre’.
Hij werkte met orkesten als het Nieuw Ensemble, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nationaal Jeugdorkest, het Gelders Orkest, Tokyo Chamberorchestra, het Orkest van het Oosten, the Holland Wind Players en het Ictusensemble en dirigenten als Ed Spanjaard, Nicholas MacGegan, Maurizio Kagel, Timothy Vernon, Lawrence Renes, Martin Brabbins en Rudolf Werthen. Jan Willem maakt deel uit van ensemble ‘Frommermann’ dat o.a. muziek van de legendarische ‘Comedian Harmonists’ ten gehore brengt
ROBERT BROUWER
De Nederlandse bariton Robert Brouwer (Utrecht, 1987) begon op 10-jarige leeftijd aan zijn zangopleiding bij de Koorschool Noord Nederland en werd een jaar later toegelaten tot het Roder Jongenskoor. Hij zong als jongenssolist onder meer de rol van “Dritte Knabe” in Mozarts Die Zauberflöte bij de Nationale Reisopera onder leiding van Ton Koopman.
Robert studeerde hoofdvak Zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Lenie van den Heuvel en Maria Acda-Maas. Na zijn afstuderen in 2011 is hij aangenomen aan de Hogeschool der kunsten Utrecht, master of music klassieke zang bij Jón Þorsteinsson waar hij in 2013 zijn Master behaalde. Daarnaast volgde hij lessen bij onder anderen Frans Fiselier, Peter Bording, Jan van Zelm en Francien van der Heijden.
In 2011 had hij zijn roldebuut als Aeneas in Purcell’s Dido & Aeneas bij Opera Mosset, Zuid-Frankrijk. Daarop volgend zong hij de titelrol in Lully’s Cadmus et Hermione, in een erg succesvolle productie van het Utrechts conservatorium.
Naast het werk in de operakoren bij oa de Nederlandse Reisopera zingt hij in binnen- en buitenland verschillende rollen en was hij in de zomer van 2015 te zien in Opera Mosset (Frankrijk) in de rol van Fiorello in Rossini’s Barbiere di Figaro.
Eind 2015 had Robert zijn debuut als solist bij de Nederlandse reisopera in een productie van Menotti’s “Amahl and the nightvisitors”.
Hij is regelmatig als solist op de concertpodia te horen. Zijn repertoire omvat onder meer het Requiem van Duruflé, Brahms, Fauré, de Messiah van Händel, de Johannes Passion en de Matthäus Passion van Bach en verschillende Bachcantates Daarnaast verleent hij zijn medewerking aan de uitvoering van hedendaagse composities en geeft hij liedrecitals in binnen en buitenland.
MARCEL VAN DIEREN
De bariton Marcel van Dieren studeerde klassiek solozang aan het Conservatorium van Tilburg bij Frans Fiselier. Daarna werd hij gecoacht door James McCray (leerling van Mario del Monaco) en sinds 2008 door de Nederlandse mezzosopraan Gemma Visser. Eerder studeerde Marcel aan de MusicAllFactory in Tilburg om zich te bekwamen in het musicalvak en kreeg privé zangles van o.a. Edward Hoepelman.
Zijn operadebuut maakte Marcel in 2005 met de rol van Mister Astley in de Prokofjev opera "De Speler" bij Opera Zuid. Daarna heeft hij vele opera-, operette- en musicalrollen gespeeld en gezongen bij Opera Zuid, Opera Spanga, het Productiehuis Jeugdconcerten Concertgebouw Amsterdam, Joop van den Ende Theaterproducties en het Duitse Theater Hagen.
Tot zijn belangrijkste successen op de bühne horen rollen als Tonio in "I Pagliacci" (Leoncavallo), Aeneas in "Dido and Aeneas" (Purcell), Giorgio Germont in "La Traviata" (Verdi), Masetto in "Don Giovanni" (Mozart), Tsaar Saltan in "Tsaar Saltan" (Rimsky-Korsakov), Ford en Pistola in "Falstaff" (Verdi), Escamillo in "Carmen" (Bizet), Pandolfe in "Cendrillon" (Massenet), The Learned Judge in "Trial by Jury" (Sullivan), The Beast in "Beauty and the Beast" (Menken) en Scar in "The Lion King" (John).
Ook op het concertpodium is Marcel van Dieren vaker te bewonderen.
Zijn repertoire omvat ondermeer alle grote Bach oratoria, de Requiems van Fauré, Duruflé en Brahms, Elias (Mendelssohn), Petite Messe Solennelle (Rossini), Die Sieben Worte Christi am Kreuz (Franck) en Via Crucis (Liszt).
Ook heeft hij al vele liederencycli gezongen, in zeer diverse talen. Voorbeelden hiervan zijn Franse mélodies zoals "Don Quichotte à Dulcinée" (Ravel), maar ook de Poolse "Trzy Piesni (Górecki), de "Songs of Travel" (Vaughan Williams) en de beroemde "Dichterliebe" (Schumann).
Naast zijn drukke uitvoeringspraktijk is Marcel ook actief als zangpedagoog.
FRANS FISELIER
Frans Fiselier studeerde af aan het Sweelinck conservatorium bij Cora Canne Meyer en zette zijn studie voort bij William Murray te Berlijn.
In 1984 won hij drie prijzen op het internationaal vocalistenconcours Den Bosch,(categorie lied) en in 1986 ontving hij de Toonkunst-jubileumprijs,waarna hij een veelgevraagd solist werd bij vele opera- en oratoriumgezelschappen in Nederland.
Zo gaf hij concerten met het Orkest van het Oosten, het Residentieorkest,Limburgs Symphonieorkest, het Brabants orkest, en met het Noord Nederlands Orkest.Tevens werkt hij regelmatig mee met het Combattimento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend.
Frans Fiselier maakte deel uit van de studio van de Nederlandse opera en zong daarna in diverse producties van de Nederlandse opera
Opera Forum, La Monnaie te Brussel De Vlaamse Opera , het Onafhankelijk Toneel te Rotterdam , en bij de Nationale reisopera.(Plathee) Tevens zong hij in moderne opera’s van o.a. Klaas de Vries, Bernard van Beurden, Kees Olthuis en Martijn Padding.
In oktober 2003 zong Frans Fiselier de rol van zwarte minister in Le Grand Macabre( Ligeti) bij het B.B.C symphony orchestra te Londen, en in februari 2004 volgde de rol van Eomolpus in Satyricon (Maderna) bij de opera van Nancy.
In 2004 zong hij in een speciale bewerking vier rollen in Mozart’s Le Nozze di Figaro met het Nederlands blazersensemble. Eveneens met het Nederlands Blazersensemble zong hij in 2008 in een tot kameropera bewerkte versie van Rossini’s “Il turco in Italia”. In 2005 was hij te gast bij het Gelders orkest als Guglielmo in Cosi fan tutte, en in 2008 als Leporello in Don Giovanni, in 2009 als Baron Zeta in die Lustige Witwe, alle o.l.v. Martin Sieghart.
Bij de Nederlandse opera was Frans Fiselier in 2011 opnieuw te gast in de productie Billy Budd ( Britten) en o.lv Rene Jacobs in Plathee van Rameau.
Aan het Stadtheater Baden bei Wien volgde de rol van Figaro in Le Nozze en In 2014 maakte hij als Don Alfonso deel uit van de succesvolle productie Cosi Fan Tutte bij het orkest van de achttiende eeuw o.l. Ed Spanjaard
Tot zijn repertoire behoren o.a. Papageno,(die Zauberflöte) Figaro, il conte (Le Nozze di Figaro)
Don Alfonso, Guglielmo (Cosi fan tutte) Junius (Lucretia)Malatesta, (Don Pasquale)Belcore (L’elisir D’amore) Garibaldo (Rodelinda) Falke (Die Fledermaus).
Het oratoriumrepertoire van Frans Fiselier omvat vele componisten en vele stijlperiodes,(o.a.Bach’s passionen, Händel’s Messiah, Mozart’s Requiem, Mendelssohn Elias, Verdi Requiem).
Vanaf 2012 is Frans Fiselier als hoofdvakdocent zang verbonden aan het Koninklijk conservatorium te den Haag
DAVID GRECO
David Greco heeft zich als oratorium en opera zanger op de kaart gezet in Australie en Europa en dan speciaal in het barok en klassieke repertoire.
Sinds zijn debuut bij het Australian Brandenburg Orchestra in 2005 met werken van Händel en J.S.Bach, kreeg hij bekendheid als vertolker van de late Duitse barok.
Later dat jaar trad hij samen met Dame Emma Krikby als solist op.
Zijn solistisch optreden zorgde ervoor dat hij met de beste ensembles in Australië kon optreden. Zo zong hij bij het Australian Chamber Orchestra o.l.v. Richard Tognette de
Mis in C minor van Mozart en met het Sydney Symphony Orchestra La Rondine (Perichaud) van Puccini o.l.v. Gianluigi Guimetti.
Na twee jaar verbonden te zijn geweest aan de Opera Australia, zong hij Die Zauberflöte (Papageno) en Le Nozze di Figaro (Antonio) bij de Pacific Opera in 2003.
Hij maakte zijn debuut op het Festival d' Aix-en-Provence,(Frankrijk) in Alcest (Oracle) van Gluck met het Freiburg Barockorchester o.l.v. Ivor Bolton.
Gespecialiseerd in de Barok opera, gaf hem de gelegenheid om regelmatig met de Autralian Baroque opera company Pinchut Opera op te treden. Hij zong daar de rollen van Dardanus / Rameau, David & Johanthan/ Charpentier, L'Orfeo/ Monteverdi en Idomeneo/Mozart.
In 2009 zong hij tijdens zijn Italiaanse debuut aan het Teatro Comunale Modena in Agrippina (Pallente) van Händel.
Verder vocale training bracht hem naar Europa waar hij zijn studie opera en oude muziek bij de bas Peter Kooij en counter-tenor Michael Chance aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag voltooide.
In 2011 was hij te horen in de Elias / Mendelssohn en tijdens een tournee met de Johannes Passion van J.S. Bach o.l.v. Ton Koopman met het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir.
Tijdens het Britten-Pears Aldeburgh Young Artist Programma vertolkte hij de rol van Saul (Handel) o.l.v. Richard Egarr.
JAN WILLEM VAN DER HAGEN
Na aanvankelijk hoorn gestudeerd te hebben aan het Utrechts Conservatorium begon
Jan Willem van der Hagen zijn studie Solozang / Opera aan het Conservatorium van Maastricht bij Mya Besselink, alwaar hij als Uitvoerend Musicus afstudeerde.
Jan Willem volgde masterclasses bij o.a. David Wilson Johnson, Rudolf Pernay en
Renate Ackermann.
Bij de Internationale Festspiele werd hij geëngageerd in Bayreuth als Graf Almaviva in
Le Nozze di Figaro, en in Weikersheim als Dancaïro in Carmen .
In Stuttgart zong Jan Willem solistisch in Bach's Matthäus Passion met de Gächinger Kantorei o.l.v. Helmuth Rilling.
Op verschillende podia vertolkte Jan Willem rollen zoals Falke (Fledermaus),
Papageno (Die Zauberflöte), Guglielmo (Cosi fan tutte), Aeneas (Dido and Aeneas) en
Silvio (I Pagliacci).
Opera Zuid engageerde hem voor Larkens (La fanciulla del West), Silvano (Un ballo in maschera), Lido Bootsman en the Guide (Death in Venice), La Speranza (Orfeo) en Il dottore (Macbeth).
In het kader van WMC in Kerkrade zong hij met veel succes Sancho Pancha in
de Man van La Mancha tijdens een tournee.
JULIAN HARTMAN
De Nederlandse bas-bariton Julian Hartman studeerde af in creatieve therapie Drama aan de Hogeschool voor de Kunsten in Baarn.Vervolgens studeerde hij zang bij Joy Workum, Sir Donald McIntyre, Aafje Heynis en David Wilson-Johnson en Peter Harrison.
Geselecteerd door Marcello Viotti werd Julian Hartman geëngageerd aan het Luzerner Theater (CH) waar hij o.a. Dulcamara, Papageno, Schaunard en met groot succes Leporello zong. Als gast later in het Luzerner Theater alswel in Theater Freiburg (im Br.) zong hij Bottom in a Midsummernight's dream Julian Hartman zong meer dan 50 operapartijen bij o.a de Nationale Reisopera, Opera Zuid, Onafhankelijk Toneel, de Vlaamse Opera, de Nederlandse Opera, Opernhaus Köln, Theater Freiburg, Stadttheater Luzern in o.a.die Glückliche Hand, un Ballo in Maschera, Faust, le Nozze di Figaro, Carmen, Cavalleria Rusticana, l'Incoronazione di Poppea, Madama Butterfly, Don Carlos, Parsifal (BRT-tv), Billy Budd, Lulu, l’Anima del filosofo, Les contes d'Hoffmann.
Julian Hartman trad op tijdens vele festivals, waaronder Holland Festivals in het Concertgebouw Amsterdam met Oorlog en Vrede en der Schatzgräber (beiden met Edo de Waart), IMF Luzern (CH) de mannelijke hoofdrol in de wereldpremière van das Lachen der Schafe en Presto in les Mamelles de Tirésias, Melibeo in la Fédeltà premiata tijdens de Haydntage op Slot Esterházy o.l.v. Frank van Koten (A) alsook op het Festival van Besançon en in Castres, Seneca in l'Incoronazione di Poppea op het Massachusetts Festival of the Arts (U.S.A) met het Combattimento Consort o.l.v Jan Willem de Vriend. Rollen in Salomé en Manon Lescaut in het Gergiev Festival `97 en `98 met Valerie Gergiev, Idreno in Armida tijdens de Haydnfestspiele op Slot Esterházy (A) o.l.v. Adam Fischer
Julian Hartman was te gast bij vele Nederlandse Omroepverenigingen en trad regelmatig op voor radio - en tv in de Vara-Matinée, o.a. Pique Dame met Valerie Gergiev, Lodoïska met Frans Brüggen, die Heiligmesse ( radio en tv) met Ton Koopman.Belangrijkste CD opnamen zijn Haydn's opera La vera costanza, Bach's Mattheus Passion (arias) en Händel's Messiah, Requiem Verdi.
Met werken als o.a. Lukas-, Mattheus -,en Johannes Passion, Magnificat, Weihnachtsoratorium (Bach) Mattheus Passion (Telemann), Schöpfung, Jahreszeiten, Paukenmesse (Haydn) Stabat Mater (Haydn, Schubert, Rossini, Dvorak) Svata Ludmilla (Dvorak) Messiah, Samson, Judas Maccabeus (Händel), Te Deum (Charpentier) Krönungsmesse (Mozart), Requiem (Mozart, Verdi, Duruflé, Fauré) Messe Solenelle (Gounod) Petite Messe Solenelle (Rossini) Messa di Gloria (Puccini) In terra Pax (Martin) Paulus, Elias (Mendelssohn) Oratorio de Noël (Saint-Saens) l’Enfance du Christ (Berlioz) heeft Julian Hartman ook in het oratoriumvak ’n goede reputatie opgebouwd.
Julian Hartman had het voorrecht te werken met dirigenten als Edo de Waart, Adam Fischer, Valerie Gergiev, Frans Brüggen, Ton Koopman, Marcello Viotti, Olaf Henzold, Oliver Knussen, Gabriël Chmura, Silvio Varviso, Stephan Soltesz, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, Ingo Metzmacher, Lawrence Renes, Elgar Howarth, Bernd Kontarsky, David Parry, Richard Hickox. Enige vastgelegde opnamen voor tv en radio zijn : Buonafède in Il mondo della luna met Adam Fischer en het Radio Kamer Orkest voor de TROS.Internetconcert:http://klassiek.tros.com/concertnet/concert980529.html. Schlemil/Hermann in Les Contes d’Hoffmann (Jean-Claude Casadesus/David Mcvicar) bij de Vlaamse Opera alsook Yamadori (Silvio Varviso/Robert Carsen) in Madama Butterfly en 2. Gralsritter in Parsifal (Stephan Soltesz) uitgezonden door BRT - tv. Idreno in Armida tijdens de Haydn Festspiele 1999 op Schloss Esterházy, Eisenstadt met Adam Fischer (Internetconcert, ORF-tv).
Julian Hartman maakte 2004 zijn debuut bij het Residentieorkest o.l.v. John Nelson,in de Christuspartij van Bach’s Matthäuspassion, naar aanleiding waarvan hij werd uitgenodigd Hérodes te zingen in een concertserie van l’Enfance du Christ van Berlioz bij het Brabants Orkest o.l.v. Michael Tabachnick.
2006 maakte hij zijn debuut in de 9e Symfonie van Beethoven met de Nordwestdeutsche Philharmonie in een serie concerten o.l.v. Shunji Aratani o.a. in het Concertgebouw Amsterdam.
2007 werd Julian Hartman uitgenodigd voor een concerttournee met het Requiem van Verdi door Nederland met het Ukrainian State Symphony Orchestra o.l.v Martin Panteleev waarvan het laatste concert in het Concertgebouw Amsterdam.
2009 zijn de opera`s La vera costanza en La fédèlta premiata op CD verschenen bij Brilliant Classics in de Haydn Edition.
PIETER HENDRIKS
Bas-bariton Pieter Hendriks studeerde bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 was hij prijswinnaar van de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie voor oratorium.
Het concertrepertoire van Pieter Hendriks geeft blijk van zijn grote veelzijdigheid. Hij zong de grote oratoria van Bach, Beethoven, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn en Rossini en daarnaast zong hij werken van Schönberg, Szymanowski, Orff, Zemlinsky, Martin, Bernstein, Britten en Honegger.
Hij werkte met bekende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Residentie Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Koninklijk Concertgebouworkest, Noord Nederlands Orkest en het Combattimento Consort Amsterdam en soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Mariss Janssons, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, William Christie, Daan Admiraal en Christian Zacharias.
Ook op het operapodium was Pieter Hendriks de afgelopen jaren regelmatig te zien. Bij De Nederlandse Opera zong hij de rol van Monnik in de wereldpremière ‘Tea’ van Tan Dun (een productie die zowel in Amsterdam als Tokio werd uitgevoerd) en bij de Nationale Reisopera vertolkte hij de rol van Kilian in Von Webers ‘Der Freischütz’ en Henry in Micha Hamels ‘Snow White’. Verder zong hij de rol van Junge Heer in ‘Der Protoganist’ (Weill), Ferryman in ‘Curlew River’ (Britten) en de titelrollen van ‘Falstaff’ (Salieri) en ‘Nixon in China’ (Adams). Met Barokopera Amsterdam maakte Hendriks een tournee in het binnen- en buitenland als bassolist in ‘King Arthur’ van Purcell. Zijn vertolking van de rol van Mamma Agata in ‘Viva la Mamma’ van Donizetti, een productie van Opera Trionfo in 2005, werd door de pers lovend ontvangen. In 2008 zong Hendriks in de Grachtenfestival productie van ‘Der Vampyr’ van Marschner en in augustus 2009 vertolkte hij de rol van Barone in Cimarosa’s ‘Il Pittore Parigino’ bij Opera Nijetrijne in Friesland waar hij in 2010 ondermeer de rol van Graaf zong in een Nederlandse bewerking van 'Le nozze di Figaro' van Mozart. Begin 2010 zong hij de rol van Silvano in Verdi’s 'Un Ballo in Maschera' bij de Nationale Reisopera.
Pieter Hendriks verleende zijn medewerking aan diverse cd- en dvd-opnames. Hij zong de rol van Papageno in een Nederlandse versie van Mozarts ‘Die Zauberflöte’, de bas aria’s in Bachs ‘Mattheuspassie’ in de vertaling van Jan Rot,
de rol van Monnik in Tan Duns ‘Tea’ en de rol van Vis in ‘Jona, de neezegger’ van Willem Breuker. Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.
SANDER HEUTINCK
De bariton Sander Heutinck studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij de alt Hebe Dijkstra. Daarnaast volgde hij de Operaklas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag o.l.v. Kenneth Montgomery. Hij volgde zanglessen bij Maarten Koningsberger, Margreet Honig, Aafje Heynis en David Wilson-Johnson. Thans wordt hij gecoacht door Peter Harrison.
Al tijdens zijn studie legde hij de basis voor een uiteenlopend repertoire dat loopt van musical, operette en opera via oratorium tot aan de liedkunst.
In het Operafestival van het Friese Spanga was hij te horen als Marullo (Rigoletto) en Belcore (l’Elisir d’amore). Bij de Stichting Kameropera Nederland (Opera SKON) vertolkte hij: Papageno (die Zauberflöte), Colas (Bastien und Bastienne), Buff (der Schauspieldirektor) en Reinaert de Vos bij de wereldpremière van de gelijknamige opera van Ruud Bos en Ernst van Altena. Dit ‘zangspel’ werd opgenomen en uitgezonden door de Nos-radio.
Hij was te horen als Manuel in de kinder-opera ‘Drama op straat’ bij het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest en als Brune in de nieuwe Nederlandse opera ‘Van Alle Tijden- Van Alle Streken’ met het Noord Nederlands Orkest, op locatie gespeeld en uitgezonden door de NPS. Verder zong hij Ramiro in l’Heure Espagnole, Sykos in the Comedy on the bridge en Graaf Eberbach in der Wildschutz.
Bij De Nederlandse Opera zong hij solo’s in Der Rosenkavalier, Idomeneo,
Alcina, Die Gezeichneten en in La Traviata met dirigenten als
Edo De Waart, Hartmut Haenchen, Christophe Rousset, Ingo Metzmacher en
Paolo Carignani.
Door het hele land was hij te horen als solist in diverse Operette-produkties zoals Gasparone, die Csàrdàsfürstin, Maske in Blau, La fille de Mme.Angot, ein Walzertraum, en der Zigeunerbaron.
Ook treedt hij met grote regelmaat naar voren als solist in oratorium-concerten. Zo zong hij in de Passionen en het Weihnachtsoratorium van Bach,
Messiah (Händel), Elias (Mendelssohn), Oratorio de Noël (Saint-Saëns), Matthäus Passion (Telemann), en in het Requiem van Brahms, Duruflé, Fauré en Mozart. Verder soleerde hij in missen en Cantates van Bach, Haydn, Charpentier, Mozart, Rossini, Schubert en Telemann in binnen- en buitenland. Hij werkte meerdere malen als solist mee aan de Kerst Doelenconcerten uitgezonden via radio en tv.
Recitals gaf hij met o.a. Lieder aus des Knabenwunderhorn (Mahler), Le Bal Masqué (Poulenc), Pribaoutki (Stravinski), An die ferne Geliebte (Beethoven) en Don Quichotte á Dulcinée (Ravel).
Ook vertolkte hij de hoofdrol in de Musical Kismet met het Nederlands Promenade Orkest. Vanaf de première in 1993 was hij drie jaar werkzaam in The Phantom of the Opera van Joop van den Ende Theaterprodukties in Scheveningen, waar hij afwisselend de rollen van monsieur Reyer, monsieur André en Raoul vertolkte.
Naast zijn werkzaamheden als solist zingt Sander Heutinck in verschillende koren en ensembles, zoals in het Festspielchor van het beroemde Richard Wagner Festival in Bayreuth en is hij vastverbonden aan het Koor van De Nederlandse Opera.
Having been told a move to Germany would be “too risky” and “too early in his career”, British Baritone Benjamin Hewat-Craw defied convention and moved from Dorset to Deutschland at the age of 22 and has been living and working as a freelance musician in Cologne for the past eight years. The English-born singer “possesses a flexible, richly coloured baritone voice as well as exemplary clear diction" Rheinische Post (2020). In September 2020, he released his critically-acclaimed debut album of Schubert’s Winterreise with the label ARS Produktion and his second album of English Song followed in 2022. Both albums were nominated four times for the OPUS Klassik prize. His specialisation in Art Song has taken him to venues such as the Beethoven House Chamber Music Hall in Bonn, Cologne Philharmonie and Düsseldorf Tonhalle. His chamber music partners include George Warren, Michael Gees and Yuhao Guo. Benjamin is a scholarship holder of the Werner Richard - Dr. Carl Dörken Stiftung and as a scholar has performed in numerous venues all over Nordrhein-Westfalen. In 2023, Benjamin reached the final of the international song competition ‘Das Lied’.
As an opera singer in the last years, Benjamin has appeared as a Flemish Deputy in Verdi’s Don Carlos at Theater Bonn, Aalto Theater Essen and Staatstheater Mainz. He gave his debut as Guglielmo in Così fan tutte in 2020 at the HfMT Köln and in the summer of 2023 in Prague as part of a cooperation with the National Opera, he played the role of Hans in a revival of the operetta Dorfkomtesse by Rahel Danziger. He will revive this role again in May 2024 at the Musikfestspiele in Dresden.
As an oratorio soloist in Cologne Cathedral, Benjamin has performed Bach’s St. John’s Passion and Christmas Oratorio, as well as Mendelssohn’s St. Paul and in Bamberg Cathedral performed Handel’s Messiah. In addition to these performances, he has performed as a soloist with the Gürzenich Choir under the baton of Christian Jeub in Fauré’s Requiem, Karl Jenkins’ The Armed Man: a mass for peace and Keiser’s Markus Passion.
His various chamber music ensembles influenced Benjamin’s projects in the last years. With the Grammy Award winner Michael Gees, he has created a programme with spontaneously written texts and improvised melodies. As part of the newly-formed COLLIDE Quartet, Benjamin has performed at the music festival KlassikSommer in Hamm as well as other concert halls in Germany. The interdisciplinary ensemble combines Art Songs with dance, multimedia installations as well as electronic improvisation. The ensemble has been invited to Davos Festival in Switzerland in the summer of 2024 to present an innovative programme on the theme of Artificial Intelligence. Benjamin continued his cooperation with Yuhao Guo to focus on traditional song programmes and in 2023, the duo reached the final of the international song competition DAS LIED in Heidelberg.
From 2015-2018, Benjamin studied at the conservatoire in Cologne, Germany, with Christoph Prégardien, one of the leading Lieder singers of his generation. He now studies with Lioba Braun who has been a crucial technical and artistic influence on the young baritone. Benjamin has had successful masterclasses with a number of Lied specialists including Sir Thomas Allen, from whom he gleamed the importance of a warm vocal tone. Helmut Deutsch impressed upon him the importance of stresses in the German language and Wolfgang Holzmair revealed the beauty of a spellbinding piano dynamic. Roderick Williams encouraged the simplicity and relaxed nature of expression and Ulrich Eisenlohr the exactitude of the German language. Awards have included a first prize in the Lions' Club Cologne Lied Competition with Yuhao Guo and third prize in the International Organ and Voice Competition 2018 in Neuss, Germany with George Warren.
HANS CHRISTIAN HINZ
Hans Christian Hinz werd in Hannover geboren, waar hij in het jongenskoor een gedegen opleiding ontving. Zanglessen volgde hij aan de Hogeschool voor Muziek in Detmold, waar hij het staatsexamen voor zangleraar aflegde.
Naast vele verplichtingen op het gebied van lied en oratorium wijdt hij zich vooral aan de oude muziek. Hij zong de titelrol in Montverdi’s “L’Orfeo”.
Tot 1998 was hij lid van het koor van de Noordduitse Radio in Hamburg. In die periode heeft hij samengewerkt met beroemde dirigenten, zoals Herbert Blomstedt, Kent Nagano en Sir Neville Mariner.
Hans Hinz won de Interpretatieprijs voor eigentijdse muziek in het kader van het Westfaalse Muziekfeest.
FLORIAN JUST Florian Just (bariton) begon zijn zangopleiding als lid van het Dresdner Kreuzchor waar hij als jongenssopraan al soleerde in Die Zauberflöte van Mozart bij de Semperoper Dresden en bij de Staatsoper van Berlijn. Later studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bach’s Weihnachtsoratorium (Staatskapelle Dresden), de Matthäus- en Johannespassie ( Gelders Orkest, Noord Nederlands Orkest) Mahlers orkestliederen (De Philharmonie, Ebony Ensemble) en Carl Orff's Carmina Burana. Tot zijn operarepertoire behoren o.a. Pelléas uit Debussy’s Pelléas et Mélisande (Nationale Reisopera - RAP/ Opera Transparant), Dulcamara uit Donizetti’s L’elisir d’amore en Enrico uit Haydn’s L’isola disabitata (Grachtenfestival). Sinds enkele jaren is hij vaste gast bij Holland Opera. Naast de titelrollen uit L´Orfeo van C. Monteverdi en Dido and Aeneas, zong hij daar in tal van nieuwe hedendaagse operaproducties. Daarnaast werkt hij internationaal op het gebied van modern muziektheater. Hij was te horen in Lucia Ronchetti’s nieuwe opera Der Sonne entgegen (Opernhaus Gelsenkirchen), zong Xenakis’ Oresteïa en Il Servo in Sciarrinos Luci mie traditrici (Teatro San Martin te Buenos Aires en Teatro Argentino in La Plata) en vertolkte de hoofdrol in de wereldpremière van Morton Subotniks Jacobs Room op de Bregenzer Festspiele, Berlijn, Wenen en Dresden. Recentelijk zong hij o.a Pelléas bij Opera Transparant in België, Noorwegen, Frankrijk en Nederland, Xenakis’ Aïs in het Teatro Colon / Buenos Aires en in Bergs Wozzeck tijdens de Zaterdagmatinee van het Concertgebouw Amsterdam. Hij werkte met dirigenten zoals Jos van Veldhoven, Markus Stenz, Reinbert de Leeuw, Arturo Tamayo, Alejo Peres en Tito Ceccherini. Zowel met luitist Israel Golani als met pianist Jan-Paul Grijpink vormt Florian Just duo's waarmee hij liederen ten gehore brengt vanaf de vroege renaissance tot aan het moderne lied. In 2016 verscheen in samenwerking met Jan-Paul Grijpink zijn door de internationale pers geprezen debut-CD 'Monologe'. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen. Zoals de persprijs en de Vriendenkrans van het Concertgebouw Amsterdam en de Schubert-Prijs van het internationale concours “Schubert und die Musik der Moderne” in Graz, Oostenrijk.
Item Link KEES-JAN DE KONING
De basbariton Kees Jan de Koning studeerde aanvankelijk blokfluit aan het
Utrechts Conservatorium. In de periode van het behalen van zijn diploma in
1983 begon hij aan een zangstudie, eerst bij de bas Peter Kooy, daarna bij
zangpedagoog Herman Woltman.
Hij sloot zijn zangopleiding af in 1991 aan het Koninklijk Conservatorium te
Den Haag, waaraan hij al het jaar daarop als zangdocent verbonden werd.
Eveneens in 1992 verwierf hij een vaste plaats in het vermaarde Nederlands
Kamerkoor.
Daarnaast vormt de bas van Kees Jan de Koning het fundament van het
internationaal bekende Quink Vocaal Ensemble; bovendien verleent hij
regelmatig zijn medewerking aan diverse belangrijke Europese ensembles,
zoals het Huelgas Ensemble, het Gesualdo Consort Amsterdam en Weser
Renaissance. Hij werkte in deze ensembles mee aan
vele cd-opnamen.
Als solist treedt hij op in opera- en oratoriumconcerten en werkt daarbij samen
met gerenommeerde dirigenten als Frans Brüggen, Paul van Nevel,
Ton Koopman, Philippe Herreweghe, Reinbert de Leeuw en Tõnu Kaljuste.
Ook in deze hoedanigheid verleende Kees Jan de Koning medewerking aan
diverse cd-opnamen.
PIERRE MAK
De bariton Pierre Mak studeerde zang aan de conservatoria van Zwolle en Utrecht, aan het Mozarteum in Salzburg en de Schola Cantorum Basiliensis in Basel.
Hij nam deel aan masterclasses bij Elisabeth Schwarzkopf en Robert Holl.
Verder volgde hij lessen bij Aafje Heynis, Henny Diemer en Margreet Honig.
Pierre Mak werkt met grote regelmaat als solist mee aan oratoriumuitvoeringen. De Passies van Bach, een groot aantal 19e eeuwse oratoria (o.a. Requiem Fauré, Ein Deutsches Requiem Brahms, Paulus en Elias Mendelssohn) en enige 20e eeuwse oratoria (o.a. Carmina Burana Orff) behoren tot zijn repertoire.
Ook gaf hij talloze liederenrecitals. Met name het Duits-Romantisch en het Frans liedrepertoire hebben zijn grote voorliefde.
Gedurende de laatste jaren hebben zijn werkzaamheden zich uitgebreid richting hedendaagse muziek. Hij bracht nieuw werk van Caroline Ansink en Joost Kleppe in première en was te horen in een concertante uitvoering van een aantal ‘Pocket Operas’ van Arne Werkman.
In het najaar van 2007 maakte hij met groot succes zijn scenisch operadebuut in een productie van Operastudio Nederland, waarin hij onder regie van Harry Kupfer de rol van Der Gatte in Reigen (Philippe Boesmans,1993) vertolkte.
Pierre Mak is als hoofdvakdocent solozang verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.
MATTHIJS MESDAG
Matthijs Mesdag heeft een veelzijdige carrière als oratorium- en operazanger die hem bracht naar Duitsland, België, Frankrijk, Finland, Engeland en Japan.
Na te zijn afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig, vervolgde Matthijs Mesdag zijn opleiding aan de ‘Britten Pears School for advanced musical studies’ in Aldeburgh, GB, bij Diane Forlano, Sarah Walker en Anthony Rolfe Johnson.
Momenteel wordt hij gecaoched door David Pittman Jennings te Parijs.
In het oratoriumvak heeft hij inmiddels ruimschoots zijn sporen verdiend. Hij zong reeds alle grote Bach-werken en veel Cantates, maar ook werken als de “five mystical songs” van Vaughan Williams of de “Polni Mse” van Martinu.
Tot de operarollen die hij uitvoerde behoren diverse wereld- of Nederlandse premieres zoals: Hans in EEN JOB VAN ONZE TIJD van Wim de Ruiter, Avvocato in UN RE IN ASCOLTO van Luciano Berio, Zoroastre in SEMIRAMIS van André Cardinal Destouches en Oskar Leeflang in DIE FAHRRADSTANDOPER van Gustavo Trujillo. Ook zong hij de rol van Parmenione in L’OCCASIONE FA IL LADRO van Rossini
Hij maakte deel uit van operaensembles in Tan Dun’s opera TEA in Tokyo en bij de De Nederlandse Opera, DIE SOLDATEN van Bernd Aloïs Zimmerman en RAAFF van Robin de Raaff, beide eveneens bij De Nederlandse Opera
Hij maakte regelmatig deel uit van het ensemble ‘Music for awhile’ in Engeland o.l.v. Margaret Faultless, waarmee hij in Wiltshire (GB) de rol van Aeneas vertolkte in DIDO AND AENEAS van Purcell. Ook trad hij op met ‘Il teatro musicale Amsterdam’ o.l.v. Frédérique Chauvet en ‘Ensemble 88’ o.l.v. René Gullikers.
Sinds de oprichting in 1992 maakt hij als ensemblezanger en solist deel uit van het ‘Amsterdam Baroque choir’ o.l.v. Ton Koopman. Met dit ensemble is hij op CD te beluisteren als bassolist in Mozart’s ‘Krönungsmesse’ en ‘Vesperae Solennes de Confessore’.
Sinds 1994 verzorgt hij liederenrecitals voor de vereniging ‘Vrienden van het Lied’ in samenwerking met de pianist Vaughan Schlepp.
Daniël Hermán Mostert studeerde aan het ArtEZ-conservatorium (Arnhem/Enschede/Zwolle) bij o.a. tenor Harry van Berne. Hij volgde hier de liedklas van pianist Marien van Nieukerken. Momenteel wordt hij gecoacht door bas-bariton Frans Fiselier.
Daniël voelt zich onder meer thuis in het diverse oratoriumrepertoire en is vaak te horen als solist in bijvoorbeeld de Matthäus- en Johannes Passion van Bach en in diens andere grote werken en cantates; in de missen van Haydn, het Requiem van o.a. Mozart, Brahms en Fauré, Messiah van Händel, Messa di Gloria van Puccini; maar ook in nieuwere en minder bekende werken als Mirror of Perfection van de Engelse componist Richard Blackford.
Samen met pianiste Sofia Vasheruk geeft Daniël daarnaast af en toe liedrecitals voor de Vereniging Vrienden van het Lied. Op hun repertoire staan ook liederen van bijvoorbeeld Schumann (Liederkreis Op. 24), Brahms, Berg (4 Lieder Op. 2), Rachmaninov, Poulenc (Chansons gaillardes) en Duparc. Ook met andere pianisten, zoals Heleen Vegter en Rixt van der Kooij was Daniël te horen in vele concerten met zeer divers liedrepertoire: o.a. Schubert (Winterreise), Grieg (6 liederen Op. 48), Gounod en Quilter (Three Shakespeare Songs Op. 6).
Daniël is verbonden aan het Groot Omroepkoor te Hilversum (Chef-dirigent: Benjamin Goodson). Dit koor is vaak live via de radio te beluisteren en treedt op in diverse bezettingsgroottes en in zeer uiteenlopend repertoire (zoals grote koor-symfonische werken, zelden gehoorde opera’s, nieuwe composities, a capella-programma’s, werken uit de barok en de klassieke periode) op de grote podia in Nederland en soms ook in het buitenland. Daarbij wordt vaak samengewerkt met het Radio Filharmonisch Orkest, maar ook wel met bijvoorbeeld het Koninklijk Concertgebouw Orkest en diverse gerenommeerde orkesten uit het buitenland, onder leiding van dirigenten uit de (inter-)nationale top.
MARTIJN SANDERS
De Nederlandse bariton Martijn Sanders studeerde aan het Utrechts conservatorium bij Henny Yana Diemer en aan de operaopleiding van de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen.
Nadat hij een eerste prijs won op het Nico Dostal concours in St Pölten (Oostenrijk) debuteerde hij ter gelegenheid van de Wiener Mozartwoche als Papageno (Zauberflöte-Mozart en zong hij in datzelfde jaar de rol van Dandini (Cenerentola-Rossini) in het festival van Rheinsberg. Daarna vertolkte hij rollen bij oa de Wiener Kammeroper, Stadtheater Baden, Opera Trionfo en op verschillende internationale festivals. Hij was daarbij te horen in rollen als Conte Almaviva en Figaro (Nozze di Figaro- Mozart), Pimpinone (Pimpinone- Telemann), Uberto (La serva padrona-Pergolesi), Maitre Jean (La Colombe-Gounod),Escamillo (Carmen-Bizet), Basilowisch (Graf von Luxemburg –Lehar), Demetrius ( Midsummernightsdream-Britten), Riccardo(I puritani) en Sacha (Moskva chereomushki).
De afgelopen jaren was Martijn Sanders als ensemblelid bij Opera Zuid te horen en te zien als Figaro, Popolani (Barbe Bleue-Offenbach), Papageno, Bonzo (Madame Butterfly-Puccini), De Bretigny (Manon-Massenet), Tonio ( I Pagliacci-Leoncavallo), Sagrestano (Tosca-Puccini), Escamillo, Falke ( Die Fledermaus- J.Strauss) en als Charles Trenet in de Musical “Wie is Loesje”.
Bij de Nederlandse opera vertolkte Martijn Sanders rollen in Die Gezeichneten(Schreker),Tea(Tan Dun) en bij de Nationale Reisopera zong hij de rol van Patrocles in Tippet’s King Priam. Andere operaengagementen zijn Le Nozze di Figaro (Figaro) in Tokyo, The Rape of Lucretia (Junius) bij de Bankok Opera en Hanoioperahouse, Escamillo bij de Opernfestspielen Klosterneuburg en in het Belgrade Music Festival zong hij de rol van Jovan in Isidora Zebeljan’s succesvolle opera Zora D.
Onlangs oogstte hij veel lof bij pers en publiek voor zijn Figaro-vertolking bij het orkest van de 18e eeuw olv Kenneth Montgemery en met zijn debuut als HollÓ“nder in Wagner’s Der fliegende HollÓ“nder (Gelsenkirchen/Bottrop) olv Vallteri Rauhalammi.
Ool als liedzanger en concertsolist heeft Martijn Sanders een grote reputatie opgebouwd en is hij te horen op de belangrijke podia in binnen- en buitenland.
Zo zong hij o.a Bach’s Matthäuspassion met het Residentieorkest olv Jaap van Zweden en John Nelson, Joseph in Berlioz’ L’ enfance du Christ met het Brabants orkest olv Michael Tabachnik, L’ami in Debussy’s La chûte de la maison Usher met het Radiofilharmonisch orkest olv Edo de Waart en met datzelfde orkest olv Alexander Liebreich de Don Quichotteliederen van Ravel en Ibert.
In de Zaterdagmatinee van het Concertgebouw was hij te horen als Protesilaos in Rudolf Eschers Protesilaos en Laodamia en met Philharmonie Zuidnederland werkte hij samen in Mahlers Lieder eines Fahrenden Gesellen en de populaire serie nieuwjaarsconcerten.
Onlangs vertolkte hij bij de Neue Philharmonie Westfalen olv Heiko Mathias Foerster met groot succes de baritonsolo’s in Orff’s Carmina Burana en bij het Belgrade Philharmonic orchestra Le Bal Masqué van Poulenc.
Martijn Sanders debuteerde in de Münchener Philharmonie als Vitellius in Herodiade (Massenet) naast o.m Agnes Baltsa, en zong daar ook olv Marco Armiliato de rol van Johann in Werther (Massenet). In nov 2010 soleerde hij olv Peter Dijkstra in Rachmaninovs The Bells op het vierjaarlijkse Prins Clausconcert in aanwezigheid van HM Koningin Beatrix.
Martijn Sanders verleende zijn medewerking aan tal van radio en televisieuitzendingen w.o De Wereld Draait Door (VARA), NTR Podium, Tijd voor Max (MAX) en Vrije Geluiden(VPRO).
Martijn Sanders werkte verder samen met orkesten en ensembles als het concertgebouworkest, Münchener Rundfunkorchester, Symfonieorkest Vlaanderen, het Radio kamerorkest, Holland symfonia, het Nederlands kamerorkest, het Gelders orkest, het Nederlands blazersensemble, de Brandenburger Symphoniker, het Orkest van de 18e eeuw en het Doelenensemble en werkte daarbij samen met dirigenten als Matthias Bahmert, Kenneth Montgomery, Micha Hamel, Lawrence Renes, Frans Brüggen, Jun Märkl, Etienne Siebens, Ingo Metzmacher, Reinbert de Leeuw, Otto Tausk, Tan Dun en Enrico Delamboye.
JASPER SCHWEPPE Jasper Schweppe studeerde in Zwolle bij Lodewijk Meeuwsen (DM eindexamen 1995) en in Den Haag bij Meinard Kraak (UM eindexamen 1998). In 1999 won Jasper in Parijs het internationale Musicora concours voor Frans lied uit de twintigste eeuw. Daaruit volgden diverse optredens in Frankrijk, o.a. voor Radio France. Tijdens zijn studie voor Uitvoerend Musicus werkte hij één seizoen in het ensemble van The Phantom of the Opera in de produktie van Joop van den Ende in Scheveningen. Aansluitend was hij van 1996 tot 2005 eerste bas bij het Groot Omroepkoor. Hij zong met het GOK talloze producties met grote werken en beroemde dirigenten. Sinds 2005 is hij aangesteld bij het Nederlands Kamerkoor en remplaceert hij bij het GOK, het koor van de Nationale Opera en het Amsterdam Baroque Choir. Hij werkte mee aan verschillende operaprodukties, waaronder Les Indes Galantes van Rameau met het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen en Bacchus Cerus, en Venus van Schenck en De Zeven Hoofdzonden van Jeroen Bosch met Camerata Trajectina. Jasper Schweppe was als solist betrokken bij concerten en CD- en DVD-opnames van o.a. het Combattimento Consort, Amsterdam Baroque Orchestra, Amsterdams Sinfonietta, Egidius Kwartet, Camerata Trajectina, Radio Kamerorkest, Weser Renaissance, Orkest van de Achttiende Eeuw, Huelgas Ensemble, Asko-Schönberg Ensemble, Hartkeriana, Nederlands Blazersensemble. Jasper werkte met dirigenten als Ton Koopman, Peter Dijkstra, Frans Brüggen, Jan Willem de Vriend, Risto Joost, Uwe Gronostay, Daniel Reuss, Marcus Creed, Jos van Veldhoven, Klaas Stok, Pieter Jan Leusink en Yannick Nézet Séguin Hij was te gast bij o.a. Festival Musica Sacra in Maastricht, Festival Oude Muziek Utrecht, Festival voor Gregoriaans Watou, Festival de Musique Ambronay, Festival de Montfaucon, Festival de Gerberoy en Festival van Vlaanderen. Jasper zingt gregoriaans (bij ensemble Hartkeriana), renaissance, barok, vroegromantiek, romantiek en hedendaags repertoire. Samen met de pianisten Arthur Schoonderwoerd en Riko Fukuda geeft hij recitals met muziek van Schubert (Schöne Mühlerin, Winterreise), Beethoven en andere vroegromantiek met fortepiano. Daarnaast brengen zij twintigste-eeuwse muziek met moderne piano. Ze brengen speciale programma’s met muziek die is ontstaan in en rond Theresienstadt. Zo traden zij op met liederen van Bob Hanf en Die Weise Von Liebe Und Tod van Victor Ullmann in de Cité de la Musique in Parijs en Muziekcentrum Vredenburg. Een CD opname van Winterreise van Schubert is verschenen in 2015 bij Etcetera.Jasper is aangesteld als zangleraar bij de Kamper Boys Choir en hij is sinds 2013 Artistiek Coördinator bij het Nederlands Kamerkoor.
Item koppelen JASPER SCHWEPPE VINCENT SPOELTMAN
De bariton Vincent Spoeltman (1984) deed zijn eerste zangervaring op als jongenssopraan in een klassiek jongenskoor, waar hij ook regelmatig als solist te horen was. Sinds september 2008 studeert hij zang bij Carolyn Watkinson aan het Rotterdams conservatorium. Daarnaast volgde hij lessen bij Frans Huijts, Roberta Alexander en Charlotte Riedijk.
Vincent is actief als koorzanger en zingt regelmatig in professionele projectkoren en -ensembles. Zo zingt hij o.a. in het Laurens Collegium Rotterdam onder leiding van Wiecher Mandemaker. In 2008 zong hij met het Groot Omroepkoor onder leiding van Jaap van Zweden de Messa di Gloria van Puccini en deze zomer maakte hij een tour met het World Youth Choir. Verder werkte hij met dirigenten als Jan-Willem de Vriend, James MacMillan, Hans Leenders, Philip Pickett en Roy Goodman.
Als solist was Vincent regelmatig te horen bij de Laurenscantorij te Rotterdam. Daarnaast zong hij afgelopen jaar o.a. als First Sailor in Dido & Aeneas van H. Purcell, Guglielmo in Cosi fan tutte van W.A. Mozart (de finales), vertolkte hij de Christuspartij in de Johannes Passion van H. Schutz en zong hij de bariton solo in het Requiem van Faure.
HANS DE VRIES
Na zijn zangstudie begonnen te zijn aan het Twents Conservatorium bij Henk Smit, zette Hans de Vries deze voort bij Udo Reinemann te Utrecht waar hij in 1989 “cum laude” het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Voorts volgde hij verschillende cursussen o.a. bij Hans Hotter, Evalyn Lear, Jekaterina Joffel en Tom Krause. Door Dietrich Fischer Dieskau werd hij uitgekozen een speciale cursus bij hem te volgen in januari 1991.
Thans wordt hij gecoacht door James McCray.
Prijzen behaalde Hans op het Hugo Wolf Concours in Stuttgart en op het Int. Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch.
In Nederland is Hans vooral bekend als oratoriumzanger maar ook geeft hij graag recitals en werkte hij mee aan enkele operaproducties in Nederland maar ook in Montpellier, Bordeaux, Metz en Antwerpen. Als concertzanger was Hans te horen in België, Frankrijk, Duitsland en Finland. Naast vele VARA-matinees en Zaterdagmiddagconcerten in het Concertgebouw en Vredenburg, zong hij verschillende solistenrollen in operaconcerten met dirigenten als Riccardo Chailly, Edo de Waart, Ingo Metzmacher, Jean-Claude Malgoire, Alain Lombard en vele anderen.
NANCO DE VRIES
De Nederlandse bas-bariton Nanco de Vries (1963) begon zangstudie in 1986aan het Utrechts Conservatorium bij Udo Reinemann en sloot deze in 1994 CumLaude af. Aansluitend srudeerde hij bij Diane Forlano en James McCray.In hetzelfde jaar was hij prijswinnaar van het Cristina Deutekom Concours enwerd toegelaten tot de studie voor de Nederlandse Muziekprijs.
Nanco heeft met verschillende vooraanstande dirigenten gewerktzoals Hartmut Haenchen, Graham Jenkins, Alain Lombart, Yuri Simonov, HansVonk, Ed Spanjaard, Edo de Waart en Vladimir Spivakov.Zijn stem ontwikkelde zich naar het bariton vak en in 1996 maakte hij zijn bariton debuut als Alfio in Cavalleria Rusticana van Mascagnie, in een produktie van de opera Novi Sad.Hoogtepunten van zijn laatste concert engagementen waren o.a. de TheresienMesse en Die Schöpfung met het Radio Kamer Orkest o.l.v. Frans Bruggen en met het Nederlands Filharmonisch Orkest de Negende Symf. van Beethoven o.l.v. Claus Peter Flor..Ook werkte hij mee aan een uitvoering van Berlioz' Romeo en Juliette met hetNoord Hollands Philharmonisch Orkest en vertolkte hij de rol van Faust in deFaustszenen van Schumann met het Nationaal Orkest van Lille, Frankrijk.
Nanco werkte vijf jaren in het Meininger Staats Theater, waar hij o.a. de volgende rollen gezongen heeft; Don Giovanni in Don Giovanni, Scarpiain Tosca en Holländer in Der fliegende Holländer. Ook was hij te horen als Rigoletto in de gelijknamige opera, als Germond in Traviata, en als Alberich in Der Ring des Nibelungen.
Momenteel is hij vast verbonden aan de Komische Oper in Berlijn. Hier is hij te horen als Balstrode in Peter Grimes(Britten),
The Vicker in Albert Herring en Leander in Liefde voor de drie sinaasappelen(Prokovief).
WILLEM DE VRIES
Bariton Willem de Vries studeerde in 2000 af aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Daarna volgde hij lessen bij Dietrich Fischer-Dieskau, Thomas Quasthoff, Graham Johnson, Jard van Nes, Rudolf Jansen, Udo Reinemann en Maarten Koningsberger.
De Vries zong rollen in Monteverdi’s L’Orfeo en Purcells The Fairy Queen in een regie van David Prins. In een produktie van de Opera Studio van Amsterdam vertolkte hij in 2005 de rol van Juan uit Don Quichote van Massenet. Met het Zoroaster en het Utrechts Blazers Ensemble zong Willem de Vries de rol van Chou-En-Lai in de opera Nixon in China van Adams. Tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam zong de Vries in Gentleman's Island, een opera voor tenor en bariton van Horovitz. Willem de Vries was als Poeta te horen in de opera Viva la Mamma van Donizetti door het gezelschap van Opera Trionfo in de regie van Porgy Franssen. In 2007 zong hij de rol van Eisenstein in Die Fledermaus tijdens het Zomer Opera Festival in Alden Biesen (België). Bij Opera Zuid vertolkte hij in 2006 de rol van Graf Danilo Danilowitsch in Die Lustige Witwe van Léhar, in 2007 Moralès in Carmen van Bizet en Marco in Gianni Schicchi van Puccini en in 2008 Figaro in Il Barbiere die Siviglia van Rossini.
Eveneens zong Willem de Vries in 2009 en 2010 bij Opera Zuid de rollen van Ford (Falstaff Verdi), Valentin (Faust Gounod), Peter (Hänsel und Gretel Humperdinck) en Conte Almaviva (Le nozze di Figaro Mozart). In het voorjaar van 2011 zong Willem de Vries Papageno (Die Zauberflöte) in het Concertgebouw te Amsterdam en Belcore (L’elisir d’Amore) in de produktie van Opera Zuid. In Opera Trionfo’s productie La Pietra del Paragone, een opera van Rossini, zong Willem de rol van Graaf Asdrubale.
In het seizoen 2012/2013 werkte Willem mee aan Concert voor 1000 sterren, een serie educatieve concerten van de Magische Muziekfabriek ism Het Residentie Orkest en Het Radio Filharmonisch Orkest. In de Opera Zuid produktie I Pagliacci van Leoncavallo zong Willem de rol van Silvio.
Tijdens het Grachtenfestival 2013 zong hij de rol van Smirnov in The Bear van William Walton. Een nieuw educatief concert met Willem als zanger en presentator was een groot succes. Het betrof een serie concerten met de medewerking van Het Groot Omroepkoor, de TROS en de NTR, "Meneer Gijs wil een prijs".
In 2014 vertolkte Willem de rol van Dottore Grenvil in La Traviata en Eisenstein in Die Fledermaus in een produktie van Opera Zuid. In Tivoli/Vredenburg zong hij de rol van Ping in Turandot van G. Puccini.
In 2015 zal Willem te horen zijn als Alidoro in de opera La Cenerentola.
Ook maakt Willem de Vries sinds 2008 mee deel uit van het ensemble Frommermann, bekend door hun optredens voor o.a. het 2006 Koninginnedagconcert op het Paleis Noordeinde en het 2008 AVRO Prinsengrachtconcert in Amsterdam met repertoire van de Comedian Harmonists. Hij verleende zijn medewerking aan de cd Holland-America Line, (2008) met Amerikaanse en Nederlandse muziek van de jaren 30 en 40 en Boum! (2011). In 2015 zal De Vries zingen in de ‘FrommerKerst’ tournee.
Willem de Vries is verder actief als oratorium- en liedzanger en heeft gewerkt met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Ed Spanjaard, Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra en Erik van Nevel.
Photo© Marco Borggreve
SINAN VURAL Bariton Sinan Vural is geboren in Ankara, Turkije. Hij heeft zang gestudeerd in Enschede bij Anne Haenen en in Amsterdam bij Cora Canne Meijer. Hij wordt nu gecoacht door Margreet Honig. Vorig seizoen was hij te horen in de opera The Black and the Beautiful van Fons Merkies en Selim Aziz, een productie van Holland Opera (voorheen Xynix Opera), waar hij deel uitmaakt van de basisbezetting. In eerdere seizoenen was hij te horen als Malatesta in Don Pasquale (G.Donizetti), Belcore in L’Elisir d’Amore (G.Donizetti), Grimbald in King Arthur (H.Purcell), Aeneas en Sorcerer in Dido and Aeneas (H.Purcell), Guglielmo in Così fan tutte (W.A.Mozart), Pimpinone in Pimpinone (G.Ph.Telemann), Polypheme in Acis and Galatea (G.F.Händel). Verder werkt hij regelmatig mee aan uitvoeringen van Opera per Tutti, een reeks van wekelijkse operaconcerten in de Vondelkerk in Amsterdam. Dit seizoen speelde hij in de muzikale komedie Lichtjes in je Ogen van Haye van der Heyden. Later op het seizoen werkt hij verder mee aan de opera’s Feeks en The Tempest bij Holland Opera. Volgend seizoen zal hij te horen zijn in de producties Romeo en Zeliha en Dido and Aeneas, wederom bij Holland Opera. Hij is ook vaak als solist te horen in het oratoriumrepertoire en geeft regelmatig liedrecitals, met een voorkeur voor Frans repertoire. Hij was vorig seizoen te gast bij Fringe Festival in Lynchburg.
Item koppelen SINAN VURAL BERT VAN DE WETERING
Bert van de Wetering behaalde in 2007 zijn diploma aan het conservatorium te Zwolle bij Lodewijk Meeuwsen.
Tijdens zijn studie volgde hij ook lessen bij Max van Egmond. Na zijn conservatoriumstudie
volgde Bert lessen bij oa Frans Fiselier, Raymond Modesti en Paul Triepels. Momenteel wordt hij
gecoacht door Hanneke de Wit.
Masterclasses volgde Bert bij Roberta Alexander, Michael Chance, Margreet Honig, Rudolf
Jansen, Jard van Nes en David Wilson Johnson
Bert is vooral te horen in oratoriumwerken zoals alle grote werken van Bach, The Messiah van
Händel het Requiem van Brahms, Fauré en Mozart en Verdi, de Schöpfung en verschillende
missen van Haydn, de Petite Messe Solennelle en het Stabat Mater van Rossini, de Messa di
Gloria van Puccini en het Stabat Mater van Dvoràk.
Bert zong met orkesten als Het Gelders Orkest, Philharmonie Zuid-Nederland, het Nederlands
Symfonieorkest, Concerto d’Amsterdam en Florilegium Musicum.
Op operagebied vertolkte Bert de rol van ‘Aeneas’ in Purcell’s opera ‘Dido and Aeneas’, zong hij
Papageno in Mozart’s ‘Zauberflöte’ en Figaro in ‘Le nozze di Figaro’ olv Tilo Lehmann.
In het collectief ‘Vliegwiel’ werkte Bert samen met Brigitte van Hagen (sopraan), Sara Klein
Horsman (mezzosopraan) en Anouk de Jong (piano) in twee theaterproducties: ‘Schuim’ en ‘As’.
Zij stonden met deze productie in vele theaters in Nederland en ook op festivals.
Met zijn broer Geerten, organist van de Kloosterkerk te Den Haag, is hij al enige jaren een vast
duo en verzorgt hij regelmatig concerten.
MICHAEL WILMERING Michael Wilmering behaalde zijn bachelor cum laude en zijn master met onderscheiding aan het Conservatorium van Utrecht. De Nederlandse bariton won de tweede prijs in de Nationale Ronde van de Stichting Jong Muziektalent en de prijs voor de beste vertolking van een Nederlands lied (2011). Op het Internationaal Vocalisten Concours 2014 won hij met pianist Javier Rameix de junior- en de persprijs in categorie Liedduo. Hij vertolkte rollen als Bob The old Maid and the Thief, Figaro/Il conte di Almaviva Le nozze di Figaro (Dutch National Opera Academy), Jake Porgy and Bess (Philips Orkest) en Papageno Die Zauberflöte (Zingen bij DNO), Marullo Rigoletto (o.l.v. Patrick Fournillier; Teatro Mayor, Colombia), Thierry Dialogues de Carmelites (DNO), Conte Robinsson Il matrimonio secreto (DNO-Reisopera-Operazuid) en Goethe in de wereldpremière van Theatre of the World van L. Andriessen (DNO - Holland festival). Naast opera is Michael een veel gevraagde solist. Zo zong hij o.a. de Matthäus passion, Johannes passion, de Messiah van Händel, Requiem van Faure, Ein Deutsches Requiem van Brahms, Requiem van Mozart. Tevens verdiepen de bariton en pianist Javier Rameix zich graag in de liedkunst
Item LinkMattijs van de Woerd studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam bij Sylvia Schlüter en Margreet Honig. Hij is winnaar van de Vriendenkrans van Het Concertgebouw (2001) en de Wigmore Hall International Song Competition (2003).
Mattijs trad onder andere op met de Nationale Opera, Nederlandse Reisopera, Opéra La Monnaie Brussel, Opéra Monte-Carlo, Koninklijk Concertgebouworkest, Nederlandse Bachvereniging, Los Angeles Philharmonic, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Orkest van de 18e Eeuw en met dirigenten als Marc Albrecht, Herbert Blomstedt, Frans Brüggen, Tan Dun, Reinbert de Leeuw, Daniel Reuss, Ed Spanjaard, Jos van Veldhoven en Jaap van Zweden. Zijn concertrepertoire reikt van Carissimi’s Jepthe en Brahms’ deutsches Requiem tot Brittens War Requiem en Stravinsky’s Threni. Op de operabühne was hij onder meer te horen als Papageno in Die Zauberflöte, de titelrol in Don Giovanni en Guglielmo in Così fan tutte (Mozart), Konrad Nachtigall in Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner), Adario in Les Indes galantes (Rameau), Jonathan in Siren Song (Dove) en Pausole in Les aventures du Roi Pausole (Honegger). Daarnaast creëerde Mattijs rollen in nieuwe opera’s van o.a. Louis Andriessen, Micha Hamel, Willem Jeths, Misha Mengelberg, Martijn Padding en Klaas de Vries. In 2023 creëerde hij de titelrol in De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha van Vanni Moretto en Stefano Simone Pintor bij OPERA2DAY.
Mattijs verleende zijn medewerking aan talrijke opnames met muziek variërend van Bachs Johannes-Passion en Schuberts Winterreise tot Golgotha van Frank Martin en Ballade van de Gasfitter van Klaas ten Holt. Van 2005 tot 2017 maakte Mattijs deel uit van de oude-lichte-muziekformatie Frommermann. Hij is lid van artiestencollectief Splendor Amsterdam.
FRANK DOLPHIN WONG
De Nederlandse bariton Frank Dolphin Wong studeerde klassieke zang bij Udo Reinemann aan de conservatoria van Utrecht, Amsterdam en Den Haag, alwaar hij deel uitmaakte van de opera academie. Tegelijkertijd studeerde hij aan het “Conservatoire de Metz”, alwaar hij een 2-jarige cursus voor het Duitse lied afsloot met een “Premier Prix”. Hij volgde masterclasses bij o.a. Charlotte Margiono, Robert Loyd, Jard van Nes, Peter Elkus, Christian Papis en James McCray.
In 1999 debuteerde hij in Duitsland als Guglielmo in “Cosi fan tutte” (Mozart) aan de Hamburger Kammeroper (reprise in 2000 en 2001).
Zijn debuut in Het Muziektheater te Amsterdam maakte hij als solist in het Kurt Weill-Project (o.a.“Happy End”, “Lost in the stars” en “Berliner Requiem”) van het Nationaal Ballet, choreografie Krysztof Pastor, met het Nederlands Balletorkest o.l.v. Thierry Fischer.
Het timbre van zijn stem is uitermate geschikt voor het Belcanto repertoire.
Zo zong hij bij de Rotterdamse Opera Ezio in “Attila” (Verdi) o.l.v. Marco Bons, regie Jan Bouws. Met het Amsterdams promenade Orkest o.l.v. Johan v.d. Camp zong hij drie Verdi partijen; Don Carlos in “Ernani”, Pagano in “I Lombardi” en Germont in “La Traviata”.
In “Le Nozze di Figaro” (Mozart) vertolkte hij in 2003 Figaro met Nuovo Musiche o.l.v. Eric Lederhandler, regie Alain Sachs tijdens een tournee door Frankrijk en België.
Zijn oratorium repertoire omvat werken als “Carmina Burana” (Orff), de Requiems van Brahms, Fauré, Mozart en Dvorak, “The Messiah” (Händel), “Die Jahreszeiten” en “Die Schöpfung” (Haydn), “de Messa di Gloria” (Puccini) en de Christus partij in de Mattäus- en Johannespassion (Bach).
Van 2004 tot juli 2010 was hij verbonden aan het theater Hagen (Duitsland). Hier vertolkte hij o.a. de volgende rollen: Il Conte d’ Almaviva in “Le Nozze di Figaro (Mozart)”, Nick Shadow in “The Rake’s Progress” (Strawinsky), Don Carlos in “La Forza del Destino” (Verdi), Orest in “Elektra” (Strauss) en Lescaut en de Bretigny in “Manon” (Massenet), Sprecher in “Die Zauberflöte” (Mozart) , Ford in “Falstaff” (Verdi), Lindorf, Coppélius, Dapertutto en Miracle in “Les Contes d'Hoffmann“ (Offenbach), Dreieinigkeitsmoses in “Aufstieg und Fall der Stadt Mahagony“ (Weil), Frank in “Die Tote Stadt“ (Korngold) en als Wolfram in “Tannhäuser“ (Wagner) Joseph de Rocher in "Dead Man walking" (Heggie), Wolfram in "Tannhäuser" (Wagner) Reprise, Scarpia in "Tosca" (Puccini), Achilla in "Giulio Cesare in Egitto" (Händel), Sweeney Todd in "Sweeney Todd" (Sondheim) en Krusina in "Die verkaufte Braut" (Smetana).
In 2006 werd hij in de ‘Kritiker Umfrage’ door twee journalisten uitgeroepen tot beste ‘Nachwuchssänger’ (jong talent)van Nordrhein Westfalen voor zijn vertolking van Orest in Elektra (Strauss), in 2009 kreeg hij wederom deze prijs voor zijn vertolking van Stanly Kowalski in “A streetcar named desire” en als beste zanger van Nordrhein Westfalen vor de rol van Rigoletto uit de opera Rigoletto.
Frank Dolphin Wong heeft besloten om vanaf augustus 2010 als freelance bariton te gaan werken.
De carrière van de Canadese bariton Matthew Zadow raakte in een stroomversnelling
sinds hij neerstreek in België en vooral na zijn recente debuut in de Munt als
Commissionario/Dottore Grenvil (La Traviata, Verdi), en als Jonas Fogg (Sweeney
Todd, Sondheim), in Bozar als Masetto (Don Giovanni, Mozart) en bij De Nationale
Opera van Amsterdam als Baron Wurmerhelm (De Speler, Prokofiev). Afgezien van
België en Nederland, leidde zijn carrière hem naar de grote operahuizen en mooiste
concertzalen van Canada, Ierland en China.
Zadow heeft al een mooi operarepertoire opgebouwd met rollen als Eisenstein (Die
Fledermaus, Strauss), General Boum (La Grande-Duchesse de Gérolstein,
Offenbach), Graaf Almaviva (Le Nozze di Figaro, Mozart), Danilo (Die lustige Witwe,
Lehár), Belcore (L’Elisir d’Amore, Donizetti), Dancairo (Carmen, Bizet), Baron Douphol
(La Traviata, Verdi), Cristiano (Un Ballo in maschera, Verdi) en Le Chat/L'Horloge
Comtoise (L'Enfant et les Sortileges, Ravel).
In het concert- en oratoriorepertoire vertolkte hij zowel eigentijdse partituren als de
grote barokwerken. Vooral met de muziek van J.S. Bach heeft hij een grote affiniteit; hij
zong de bas- en baritonpartijen van vrijwel alle grote werken en heel wat cantates. Als
leerling van de kunstlied traditie heeft hij frequent "Les Nuits d'Éte" van Berlioz, "Die
Schöne Müllerin" van Schubert, "Lieder eines fahrenden Gesellen" van Mahler, "Vier
ernste Gesänge" van Brahms en "Songs of Travel' en "Five Mystical Songs" van
Vaughan Williams geïnterpreteerd.