Her repertoire includes more than two hundred works of composers from different eras and genres. Among them are such composers as: G.Caccini, H.Purcell, A.Caldara, A. Vivaldi, F.Durante, G.F.Handel, J.S.Bach, W.A.Mozart, G. Meyerbeer, V.Bellini,
G.Verdi, Ch.Gounod, G.Puccini, G.Bizet, J.Massenet, R. Schumann, F.Schubert,
F.Poulenc, G. Fauré, E.Chausson, M.Glinka, P.Tchaikovsky, N.Rimsky-Korsakov, S.Rachmaninov, S.Prokofiev, etc.
Professional activities:
Actively cooperating with the Yalta Chamber Orchestra "World of Music” (Crimea, Ukraine), and the National Symphony Orchestra of the Republic of Bashkortostan, member of the theater group of School4Stars (Rotterdam, The Netherlands), 2016 participant of Grachtenfestival Amsterdam, and further also regularly participating
in charitable projects, concerts and festivals.
Lauren Armishaw
Lauren behaalde aan de Victoria University in Wellington een Music Degree in Zang. In 2007 studeerde ze cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met een Master’s Degree in Oude Muziek. Ze is specialist in vroege opera’s, maar wordt ook regelmatig gevraagd als solist in barokke en klassieke muziek, met koren en orkesten in heel Europa.
Lees meer over Lauren op haar persoonlijke pagina.
ELVIRE BEEKHUIZEN De Nederlandse sopraan Elvire Beekhuizen studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Na het behalen van haar Bachelor volgde zij coaching en zanglessen bij zangpedagoge Henny Diemer. Elvire maakte haar operadebuut in de rollen van Pamina, Despina en Belinda en was te gast bij Holland Opera Opera2day en Studio 32. In maart 2017 speelt en zingt Elvire mee in de moderne opera “The New Prince” van Mohammed Fairouz bij De Nederlandse Opera in de regie van Lotte de Beer en onder leiding van Steven Sloane in het kader van het jong talent programma van De Nederlandse Opera. Als Laureaat van het Prinses Christina Concours maakte ze in 2013 deel uit van een concerttournee door de Verenigde Staten en Canada. Barokmuziek ligt Elvire na aan het hart en ze werkt regelmatig samen als soliste met het jonge Barok ensemble Ribattuta Musica onder leiding van Dick Duijst.
Item Link LISETTE BOLLE
SOPRAAN
De Nederlandse sopraan Lisette Bolle volgde haar zangopleiding aan het Utrechts Conservatorium bij Henny Y. Diemer waar zij cum laude afstudeerde. Momenteel wordt ze gecoacht door Mya Besselink.
Lisette behaalde in 2004 de ‘Christina Deutekom prijs’ op het Christina Deutekom concours, was in 2005 laureaat op de Vocalisten Presentatie en ontving in 2007 de ‘Vriendenprijs’ van de Vereniging Vrienden Nationale Reisopera voor haar vertolking van Konstanze in Die Entführung aus dem Serail.
Als soliste zong Lisette werken als Bach’s Matthäus en Johannes Passion, Mozart’s Krönungsmesse en mis in c, het Gloria van Poulenc, Orff’s Carmina Burana en Händel’s Messiah beide met het Magogo Kamerorkest o.l.v. Arjan Tien, La Petite Messe Solennelle, Ein Deutsches Requiem, Paulus van Mendelssohn en Verdi’s Messa da Requiem.
Lisette zong operarollen zoals Fiordiligi (Mozart, Così fan tutte, high-lights) o.l.v. Jan Willem de Vriend, high-lights uit La Rondine (Puccini) in o.a. Erfurt, Salzburg, Hanna Glawari in Lehár's Die Lustige Witwe en Alice Ford in Verdi’s Falstaff in Teatro Communale (La Spezia), Teatro Regio di Parma, in Milaan en op het Operafestival van Barga in Italië.
Ook zong zij de rol van Michaëla in Carmen (Bizet) o.l.v. Kenneth Montgomery, Violetta in Verdi’s La Traviata o.l.v. Arjan Tien in de Vereeniging te Nijmegen, Gilda (Rigoletto, Verdi) bij Opera Baltycka in Gdansk, de Kurfürstin in de operette Der Vogelhändler (Zeller) o.l.v. Bernard Steiner bij de opera van Krakau en in Nederland en België met Internationale Operaproducties en Konstanze in Mozart’s Die Entführung aus dem Serail in een RAP bij de Nationale Reisopera.
Onlangs zong Lisette met succes Rosalinde von Eisenstein (Fledermaus) in een productie van het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Balázs Kócsar en in een regie van Elsina Jansen. Toekomstige engagementen zijn o.a. Giulia in La Scala di Seta (Rossini) in een regie van Elsina Jansen, Matthäus- en Johannes Passion en Carmina Burana.
In het seizoen 2011-2012 zal Lisette Bolle haar debut bij De Nederlandse Opera maken als 5de Magd in Elektra (Strauss) Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht, Una Voce dal cielo in Don Carlo (Verdi) Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v.Yannick Nézet-Séguin en in Parsifal als 1. Knappe en 1. Blumenmädchen Concertgebouworkest o.l.v. Iván Fischer.
Tevens zal ze te horen zijn in het Concertgebouw tijdens de NTR Zaterdagmatinee in Salomé (Strauss) met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart.
Martha Bosch studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Hein Meens en Sasja Hunnego. Masterclasses volgde zij onder meer bij Margreet Honig, Johannette Zomer, Emma Kirkby, Nelly Miricioiu, Maarten Koningsberger, Udo Reinemann en Christiane Oelze. Momenteel wordt zij gecoacht door Marjan Kuiper. Sinds 2016 vormt zij een vast liedduo met pianiste Laura de Lange.
De jonge, heldere sopraan soleerde veelvuldig in de Matthäus-Passion en Johannes-Passion van Bach, Die Jahreszeiten van Haydn, het Gloria van Vivaldi, Te Deum van Purcell, Stabat Mater van Pergolesi, Magnificat van Rutter, Requiem van Faure, de Petit Messe Solennelle van Rossini en in diverse cantates van Bach en Telemann. Hierbij werkte zij samen met dirigenten als Jos van Veldhoven, Jos Vermunt, Bas Ramselaar, Nico van der Meel en Alfredo Bernardini. Afgelopen december maakte zij haar debuut als soliste bij Ton Koopman.
Als veelgevraagd koorzangeres is zij verbonden aan Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss, het Laurens Collegium Rotterdam o.l.v. Wiecher Mandemaker, het Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman en het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra.
Martha Bosch won het Prinses Christina Concours en debuteerde al op 17-jarige leeftijd bij de opera als Bastienne in Mozarts Bastien und Bastienne (Residentie Orkest, 2003). Zij vertolkte operarollen in Le Nozze di Figaro van Mozart (De Nederlandse Opera Academie, 2007), Les Aventures du Roi Pausole van Honegger (Opera Trionfo, 2008), Die Zauberflöte van Mozart (International Belcanto Academy, 2012), en Orfeo Underground van Monteverdi (Holland Opera, 2014).
CLAUDIA COUWENBERGH
De Nederlandse sopraan Claudia Couwenbergh studeerde aan het conservatorium van Maastricht bij Ingrid Kappelle en Barbara Schlick. Zij nam ook deel aan de operaklas en heeft momenteel vocale coaching van Gemma Visser. Zij volgde masterclasses bij Rudolf Jansen, Elly Ameling, Rudolf Piernay, Semyon Skigin, Konrad Junghänel en Roberta Alexander en nam deel aan de masterclass ‘Acting for Singers’ aan de toneelschool in Maastricht. Verder ontving zij lessen van onder anderen Yolande Bertsch en Willy Decker.
Claudia zong rollen in opera’s van Mozart, Bizet, Menotti, Von Suppé en Purcell. In juni 2008 werd zij uitgenodigd om de rol van Buhlschaft te vertolken in Jedermann van Hugo von Hofmannsthal op de Domfestspiele Bad Gandersheim.
Claudia trad op met orkesten als de Wiener Akademie, Florilegium Musicum, het Beethoven Orchester, de Bochumer Symphoniker, het Limburgs Symfonie Orkest, het Barockorchester L árpa festante (München), het Kölner Barockorchester en het Collegium Ad Mosam en werkte met dirigenten als Paul Goodwin, Martin Haselböck, Ed Spanjaard, Hans Leenders, Dmitri Jurowski en Ivo Venkov.
In 2008 werd zij uitgenodigd om Ein Deutsches Requiem van Brahms te zingen in Beiroet. Een jaar later zong zij Verdi’s Requiem met de Bochumer Symphoniker in de Beethovenhalle in Bonn. In maart 2009 en 2010 zong zij de Mattheuspassie van Bach met het Limburgs Symfonie Orkest, gedirigeerd door Ed Spanjaard.
In 2006 verscheen bij Naxos een cd met Bachs Mattheuspassie met het Kölner Kammerorchester onder leiding van Helmut Müller Brühl.
Naast opera en oratorium zingt Claudia Couwenbergh graag eigentijdse composities en liederen. Zij zong in het geboortehuis van Bach in Eisenach en trad op voor koningin Beatrix in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. In december 2007 werd ze uitgenodigd twee solorecitals te zingen in Dubai samen met pianist Robert Weirauch. In 2008 trad zij op tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam.
Claudia in lid van het barokensemble Agimont, waarmee zij optreedt in verschillende festivals en concertzalen.
ELMA VAN DEN DOOL
Elma van den Dool, sopraan, geboren te Culemborg, volgde haar zangopleiding aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en de Hogeschool van de Kunsten te Utrecht waar zij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Zij studeerde bij Erna Spoorenberg, Jelle Draijer, Henny Diemer en volgde master-classes bij Elisabeth Grümmer, Elisabeth Schwarzkopf en Arlène Auger.
Haar repertoire omvat zowel oratorium, opera en liederen als modern repertoire, waarmee ze zowel in binnen- als buitenland optreedt.
Zo zong zij in San Malo en in Düsseldorf het Stabat Mater van Dvorak en het Requiem van Verdi. In Italië, Luxemburg en België diverse oratoria. In eigen land soleert zij regelmatig in de Passionen van Bach, de Schöpfung, de Messiah enz. Zij heeft hoofdrollen vertolkt in opera's van Verdi, Donizetti en Bellini. Ook heeft zij enige malen The Telephone van Menotti uitgevoerd.
foto Elma
Met Jaap van Zweden en het Concertgebouworkest trad zij op in Der Schauspieldirector van Mozart; met Hans Vonk in l'Infinito van Tristan Keuris bij de opening van het K & W gebouw te Utrecht; met Peter Eötvös in Les Noces van Strawinsky in het muziekcentrum Vredenburg te Utrecht; in 1999 zong zij het Magnificat van Joep Franssens onder Tonu Kaljuste en het Radio Philharmonisch Orkest en met het Noordhollands Philharmonisch Orkest l'Enfant et les Sortilèges van Ravel. In 2002 vertolkte zij een rol in de Engelprozessionen van Stockhausen.
In Ima van Peter Eötvös zong zij een solo onder leiding van de componist en in de opera Lohengrin van Richard Wagner de rol van Erste Knabe o.l.v. Jaap van Zweden. Voor de KerstMatinee in het Concertgebouw zong zij een solo in de Chichester Psalms van Leonard Bernstein o.l.v. Mariss Janssons.
Regelmatig geeft zij liedrecitals met haar echtgenoot Corné Mooibroek als pianist.
In twee moderne composities van Nederlandse componisten is speciaal voor Elma van den Dool's stem een partij geschreven, te weten in Loflied op de Wijsheid van Maurice Pirenne en Duizend jaren, Één seconde van haar broer Jacques van den Dool.
In 2013 was zij één van de stemcoaches bij het project Volksopera Ondiep te Utrecht.
Tenslotte verleent zij vaak haar medewerking aan radio- en cd-opnames voor diverse omroepen.
De Nederlandse sopraan Donij van Doorn studeerde in 2009 met onderscheiding af aan het Conservatorium van Maastricht, waar zij studeerde bij Mya Besselink.
Van 2009 - 2011 maakte zij deel uit van het ensemble van de Opera Studio Nederland. Ze volgde privélessen bij Roberta Alexander en Mariëtte Witteveen.
In 2011 was zij laureaat bij de Nederlandse Vocalisten Presentatie. In datzelfde jaar werd haar de Labberté-Hoedemakerprijs voor onderscheidend spel toegekend tijdens het Peter de Grote Festival in Groningen.
Rollen die de veelzijdige sopraan vertolkte zijn Despina in Così fan Tutte, Lucia in The Rape of Lucretia, Susanna in Il Segreto di Susanna, Valencienne in Die lustige Witwe , Lisa in Das Land des Lächelns, Frau Anna Reich in Die lustige Weiber von Windsor, Miss Pinkerton in The Old Maid and the Thief, Second Woman in Dido ile Aneas, Ninfa in La Tragedia d’Orfeo van Monteverdi en Ottilie in Im Weißen Rößl.
Op het gebied van concertzang soleerde Donij onder andere in Bach’s Matthäus Passion, Johannes Passion en Weihnachtsoratorium, Mozart’s Requiem en Krönungsmesse, Händel’s Messiah, Haydn’s Die Jahreszeiten, Rossini’s Petite Messe Solenelle en Gounod’s Messe Solenelle de Sainte Cécile.
Daarnaast heeft ze een grote liefde voor het liedgenre. Zo bracht ze verscheidene recitals en heeft ze een uitgebreid liedrepertoire opgebouwd met een voorkeur voor het moderne lied. Met harpist Bob Heuvelmans vormt zij sinds 2014 duo Sopr'arpa.
Komend seizoen zal Donij te horen zijn bij Holland Opera in de rol van Sam in de nieuwe opera 'Suikertantes' (Chiel Meijering) en in de rol van Louise in de heropname van '4 Musketiers' (Oene van Geel). Verder is zij onder meer te horen als Bubikopf in Ullmann's 'Der Kaiser von Atlantis'.
MARENE ELGERSHUIZEN
De Nederlandse dramatisch-coloratuur sopraan Marene Elgershuizen rondde in 2013 haar opleiding met Excellentieprogramma aan het Prins Claus Conservatorium af. Zij volgde masterclasses bij onder andere Margreet Honig, Gerd Uecker, Camilla Nylund, Soile Isokoski, Nadine Secunde, Jard van Nes en Ira Siff. Bovendien was zij deelnemer aan de Internationale Opernakademie 2013 in Schwerte (DU). In 2014 aan de eerste Bad-Saarow Meisterkurs (DU) van Thomas Johannes Mayer en Kirsten Schötteldreier.
Haar Masterdiploma behaalde Marene aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij vervolgde haar studie in Duitsland bij Kammersängerin Gabriele Schnaut en volgde coachings bij Graham Cox, Klaus Sallman en John Norris. Marene studeert nu verder in Berlijn bij de bekende dramatische sopraan Janice Baird.
Marene soleert sinds 2009, toen in de Markus Passion van Reinhard Keiser. In oktober 2011 kreeg Marene lovende recensies over haar optreden in Beethovens Mis in C en Mendelssohn Bartholdy’s Psalm 42: “In Psalm 42 mocht sopraan Marene Elgershuizen nog eens afzonderlijke laten horen wat ze waard was, en dat was veel” – Friesch Dagblad. “De mooiste solobijdrage afkomstig van sopraan Marene Elgershuizen. Met een glashelder geluid fraseerde ze de teksten zo, dat ieder woord helemaal op zijn plaats viel” – Leeuwarder Courant. Ook haar samenwerking met het Projectkoor Opus in februari 2012 en haar bijdrage in Brahms' Ein Deutsches Requiem door het Delfts Orkest viel bij de pers in goede smaak.
Marene heeft zich de laatste tijd vooral verdiept in Duits repertoire: Mozart, Strauss, Berg, Mahler e.a. Zij zong dan ook in recitals reeds de Vier Letzte Lieder, de Sieben Frühe Lieder en Das Himmlische Leben uit de 4e Symfonie van Mahler. Het orkestrale repertoire combineert Marene met operarollen zoals Fiordiligi, Konstanze en de Koningin van de Nacht. Marene koestert verder een voorliefde voor Scandinavisch werk van Sibelius, Grieg, Kilpinen en Sallinen.
Zij werkte met dirigenten als Hans Lamers, Pieter Cox, Paul Waerts, Gilles Michels, Louis Buskens, Jan van Maanen, Yt Nicolai, Andrew Charity, Geert-Jan van Beijeren, Bergen en Henegouwen, Peter Gaasterland, Merlijn Twaalfhoven, Anne Sollie, Adrían Rodrígeuz van der Spoel, Arnaud van Gelder, Evert-Jan Krause, Jeroen Zijlstra en Chris Fictoor.
In november 2013 won Marene de eerste prijs in de Euregio Vokalisten Wettbewerb in Heek-Nienborg, Duitsland. Haar technische controle werd door de jury uitzonderlijk gewaardeerd. In 2011 behaalde Marene in het Internationale Oratorium Concours in Rome een plaats in de halve finale. Bij het 49ste Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch in september 2012 viel Marene in de kwartfinales zowel bij publiek als jury zeer positief op.
In operaproducties zong Marene de rol van Fiordiligi in Cosi fan tutte bij Opera Nijetrijne (2015), Liu in Turandot bij de Weekend Opera Utrecht in het nieuwe Tivoli Vredenburg (2014), Susanna in Mozarts Le Nozze di Figaro, Soeur Constance in Les Dialogues des Carmélites van Poulenc en in London Aufseherin/Vertraute in Elektra van Strauss (2014).
Tijdens het Peter de Grote Festival in 2010 werd haar als eerste klassieke zanger de Labberté-Hoedemaker Prijs uitgereikt als onderscheiding voor haar musiceren. Bovendien kende het Labberté-Hoedemaker Fonds haar een volledige studiebeurs toe. Voor haar vervolgstudie in Duitsland won Marene zowel een studiebeurs van het VSB Fonds als van het dr Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Een Meisterkurs Stipendium werd haar in 2014 toegekend door de Universität der Künste in Berlijn. In november 2015 won zij een Wagner Stipendium van het Richard-Wagner-Verband Berlin-Brandenburg.
Naast haar zangstudie studeerde Marene af in Geschiedenis en Internationale Betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met als specialisatie Genocide Studies, Conflict Studies en Egodocumenten. Zij wil verder naast haar zingen graag maatschappelijk betrokken blijven en zet zich daarom in haar vrije tijd in voor onder andere LHBTI-rechten en Vrouwenrechten.
​
LISETTE EMMINK
De sopraan Lisette Emmink studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en behaalde daar ‘cum laude’ het diploma uitvoerend musicus. Vervolgens volgde zij masterclasses bij Elly Ameling, Robert Holl, Dorothy Dorow en Gerard Souzay. In haar concertpraktijk ligt een belangrijk accent op de uitvoering van oratoriumwerken.
Veel gevraagd soliste
Haar natuurlijke en warme stemgeluid maakt haar tot een veelgevraagd soliste die in vrijwel alle grote concertzalen en onder vele dirigenten heeft gezongen.
Zij verleende onder anderen haar medewerking aan radio opnamen met werken van Mozart ( de eerste sopraansolo in Davide Penitente met het Groot Omroepkoor) Bachcantates en muziek van de hedendaagse componist George Crumb.
Ook zong zij de Nederlandse première van ”the voices of light” van Richard Einhorn en de Engelse première van ”the cry of the earth” van Tony Biggin in de Royal Festival Hall in Londen. Bovendien zong ze in Parijs, het festival van Tours, Wenen ,Bonn en Antwerpen. Ook maakte ze een aantal concertreizen naar Zuid-Afrika, Canada, Italië, Engeland Noorwegen en de Verenigde Staten.
Haar repertoire bevat naast oratoria en liederen ook opera, operette en musical. Zo zong zij in concertante opera’s de rollen van Fenena,(Nabucco) Pamina (Zauberflöte) en Ilia (Idomeneo).
Ensembles
Naast haar optreden met grote orkesten is Lisette Emmink ook bijzonder actief in een aantal ensembles waardoor zij zich op een nog breder muzikaal terrein heeft kunnen ontwikkelen. Lisette Emmink is muzikale variatie, van barok tot modern, van grote werken tot kamermuziek zoals de prachtige ‘Vier Letzte Lieder’ van Richard Strauss die zij ,slechts begeleidt door piano, tot een weergaloze intieme beleving weet te maken. Maar met evenveel passie zingt zij het programma ’de mooiste filmmelodieën’ met het Tuschinski Trio.
Met harpiste Arrianne Schipper en Sannie de Jongh vormt zij een trio met muziek van Fauré, Gaubert, Caplet, Debussy en Ravel.
Met de alt Carina Vinke breng zij een zeer gevarieerd muzikaal duettenprogramma ,’van Barok tot Bannink.’ .
Met dirigent, organist en pianist Simon Stelling voert Lisette regelmatig bijzondere lied recitals uit met componisten als Richard Strauss, Mahler, Ravel, Duparc e.a..
De Nederlandse sopraan Marleen Everink rondde haar bachelor fase klassiek solozang aan het conservatorium in Maastricht cum laude af in 2011. Parallel aan haar bachelor zang is Marleen in 2008 gestart met haar bachelor koordirectie bij componist en dirigent Ludo Claesen, deze heeft ze in 2012 afgerond. In 2013 heeft Marleen ook haar Master in de solozang behaald aan het conservatorium te Utrecht bij Charlotte Margiono. Momenteel wordt zij gecoacht door Gemma Visser.
Marleen zingt regelmatig solistisch in Nederland en de Euregio. Vooral voor oratorium werken wordt zij het meest gevraagd. De grote bekende oratoria werken zijn bij haar als sopraansolist dan ook goed bekend. Van Bach en Händel tot Rossini, Brahms en Poulenc. Maar ook van Mozart zong zij meermalen zijn Requiem, de Vesperae, de Missa Solemnis in C en zijn Exsultate Jubilate.
Ook in andere stijlen is Marleen gepassioneerd, zo houdt zij erg van kamermuziek, lied, en opera. In het verleden zong zij regelmatig in het koor van Opera Zuid.
In 2010 zong zij de rol van Gianetta in ‘The Gondoliers’ van Gilbert & Sullivan. En in het najaar van 2014 vertolkte zij de vrouwelijke hoofdrol van Sonja in ‘Der Zarewitsch’ van F. Lehár.
Marleen won op 9 april 2011 de Music Award in Maastricht. En in juni 2011 was zij laureaat bij de Nederlandse Vocalisten Presentatie.
Zij volgde onder andere masterclasses van Rudolf Jansen, Türid Karlsen, Mariette Witteveen, Ulrich Eisenlohr, Ruth Ziesak, Jard van Nes, Nelly Miricioiu, Robert Holl, Noemi Zarubova, Joop Schets en Johanna Gutzwiller.
Het ensemble zingen vormt voor Marleen een belangrijk onderdeel van haar muzikale carrière. Na de Chorakademie in Lübeck zong zij via het Schleswig Holstein Festival Chor in grootschalige, professionele koorwerken mee in het buitenland. Waaronder Beethovens ‘Missa Solemnis’ met het Bamberger Symphoniker en de 8ste Symphonie 'Der Tausend' van Mahler in Praag, Hamburg en Hannover.
Vanaf 2012 zong Marleen als freelancer een aantal projecten mee bij het Groot Omroep Koor, daarnaast is zij ook aangenomen als freelancer bij Capella Amsterdam en Studium Chorale. Bij de laatste zingt ze nog steeds regelmatig, zoals in passieperiode 2022 de Mattheus Passion met de Philharmonie Zuid Nederland. Het zingen in professionele koren en het werken met goede dirigenten geeft haar ook veel inspiratie met de koren waar zij zelf als dirigent voor staat.
NICOLE FISELIER
De lyrisch coloratuur sopraan Nicole Fiselier staat bekend om haar warme stem en goede verstaanbaarheid. Haar interpretaties zijn oprecht en doorleefd. Ze heeft ervaring in en voelt zich thuis bij een scala aan stijlen van oude tot aan hedendaagse muziek. Behalve van zingen houdt Nicole ook erg van tangodansen en boulderen (klimmen). Ze wacht met smart op een productie waarbij al haar passies samenkomen!
Opleiding
Sopraan Nicole Fiselier begon op haar vierde jaar met vioollessen. Daarnaast zong ze van jongs af aan in diverse kinderkoren en speelde ze in jeugdorkesten. Ze behaalde haar diploma Klassiek Zang aan Codarts te Rotterdam bij Roberta Alexander. Daarnaast deed zij de cursus ’Acting Opera’, gegeven door regisseuse Annerieke Groen en werd zij uitgenodigd om deel te nemen aan de IVC Belcanto Masterclass met als masters onder andere Nelly Miricuou en David Parry. Nicole blijft nieuwsgierig en wil zich blijven ontwikkelen. Dit uit zich in een lange lijst van coachings en masterclasses. Zo heeft ze coachings gevolgd bij onder andere Brian Masuda, Margreet Honig, Audrey Hyland, Emma Kirkby, Jard van Nes, Peter Nilsson en Carolyn Watkinson. Op dit moment wordt Nicole gecoached door vocal coach Ira Siff, Marjan Kuiper en pianiste Mirsa Adami.
Opera
Als kind werd Nicole regelmatig meegenomen naar de Nederlandse reisopera. De manier waarop muziek, theater en vormgeving bij elkaar komen weten haar nu ook nog steeds te overweldigen en inspireren. Nicole vertolkte rollen in The Day After (J. Dove, wereldpremière, Young Woman), La Canterina (Apollonia), Mahagonny Songspiel (Jessie), Venus and Adonis (Venus), Bastien und Bastienne (Bastienne), hoogtepunten uit Le Nozze di Figaro (Susanna) en in een verkorte versie van La Cenerentola (Clorinda). Ze werkte als solist bij gezelschappen als La Petite Bande, de Nationale Reisopera (RAP), Holland Opera en Muziektheater Hollands Diep. Daarnaast trad ze de afgelopen jaren op tijdens de festivals Opéra dans la Rue (FR), Opera aan de Schie en de Rotterdamse Operadagen. Met regelmaat werkt Nicole aan nieuwe opera’s of bewerkingen van klassieke werken mee: Blauwbaard (Meijering), Multimedia Vespers (Uijlenhoet/Hage), Wie is Mignon (Wolf/Faber), Zwanenmeer (Tchaikovsky/Idelenburg), Dora, een liefdesgeschiedenis (Réné Veen). Als freelance koorsopraan was ze reeds te horen in Armide, Gurrelieder, Lohengrin, Il Viaggio a Reims, Dialogues des Carmélites, Khovhanshchina, Roméo et Juliette en Die Entführung aus dem Serail bij de Nationale Opera & Ballet en in Verdi’s Requiem bij de Vlaamse Opera.
In 2017 zal Nicole de rol van La Colonnella vertolken in Il mondo alla rovescia bij opera Nijetrijne.
Oratorium
Een verhaal vertellen door middel van de muziek. Voor Nicole voelt oratorium altijd als de basis. Ze houdt ervan om het samenspel met orkest, dirigent en medesolisten aan te gaan. Als soliste zong ze o.a. onder leiding van Gijs Leenaars, Wiecher Mandemaker, Hein Meens, Gilles Michels, Leo Rijkaart, Barend Schuurman en Jos Vermunt. Op haar repertoire staan vele favoriete werken: Bachcantates en werken als de 'Matthäus' en 'Johannes Passion', Haydn’s 'Die Schöpfung', Fauré’s Requiem, Mozarts 'Krönungsmesse', 'Exsultate Jubilate' en Requiem, Handels 'Messiah' en Saint-Saens’ 'Oratorio de Noël'. Als koorzanger in het Laurens Collegium Rotterdam en Rotterdam Symphony Chorus zong Nicole onder leiding van inspirerende dirigenten als Frans Brüggen, James Gaffigan, Ton Koopman, Ilan Volkov, Jan Willem de Vriend en Jaap van Zweden.
Lied en kamermuziek
Opgegroeid met de viool op haar schouder voelt Nicole zich nog steeds als een vis in het water tijdens het zingen van kamermuziek. Ze trad als soliste op met oude muziekensembles Camerata Delft, Continuo Company en La Chambre du Roi. Tijdens het Peter de Grote Festival 2012 viel Nicole in tijdens een concert met het 'Septuor' van Caplet voor strijkkwartet en drie zangers met Masters van het festival. Sinds 2010 vormt Nicole samen met pianiste Cathelijne Noorland 'Duo Ruby'. Zij waren onder andere te beluisteren op het festival Opera aan de Schie, de Rotterdamse Operadagen, in het Muiderslot en in Kasteel Twickel. Nicole houd er ook van om minder voor de hand liggende uitstapjes te maken: Zo trad ze in 2012/2013 als backing vocal op met de indie rockband Efterklang tijdens hun Piramida Concerts in Nederland, België, Noorwegen en Zweden. In deze hoedanigheid deelde ze het podium met het Kringkastner Orkesteret (Noors Radio Orkest) en Modern Fantazias beiden o.l.v. Hans Ek en Sinfonia Rotterdam o.l.v. Matthew Coorey.
Zangpedagoge
Sinds 2005 geeft Nicole naast haar uitvoerende werk ook zanglessen en stemcoaching. Ze geeft als zelfstandige aan huis les in haar zangstudio en heeft op dit moment een zanglespraktijk met een omvang van ruim 25 leerlingen. Daarnaast werkte ze voor de SKVR waar ze stemvorming in de vorm groepslessen gaf en op dit moment nog als invaller werkt. Ze werkte daarnaast ook als invaller in Apeldoorn bij Markant en in Dordrecht bij ToBe. Bij onder andere Kamerkoor Rotterdam, Ropera en de Dordtse Cantorij gaf ze stemvorming en ondersteuning bij het instuderen van de koorpartijen. Bij Theater Maatwerk, een theatergroep voor mensen met een verstandelijke beperking, gaf ze drie jaar lang muzikale scholing en stemvorming aan de acteurs. Nicole volgt regelmatig bijscholingscursussen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en onderzoeken. Haar lessen zijn geïnspireerd door principes uit de Belcanto school, EVTS, CMT en boeken als 'Singing and Teaching Singing' van Janice Chapman en 'What every singer needs to know about the Body'.
Sopraan Merel van Geest is an all- around vocaliste met een grote voorliefde voor het barok- en moderne repertoire. Ze werd benoemd tot Haags Top Talent vanwege haar innovatieve muzikale projecten in de stad. Na haar opleiding in klassiek zang aan het Koninklijk Conservatorium, The Royal College of Music en Guildhall School of Music in Londen behaalde zij haar tweede master in New Audience and Innovative Practice. Deze opleiding vormde de basis voor de stichting Haagse Passie waar ze projecten bedenkt, tot leven brengt en leidt.
Tijdens haar studies heeft ze een jaar lang maandelijkse masterclasses ontvangen van topdocenten in de liedkunst, onder de begeleiding van Udo Reinemann in Brussel.
Merel is een veel gevraagd soliste in het oratorium. Haar hart ligt bij componisten als Händel, Haydn, Vivaldi, Mozart, Brahms, Franck en Rutter. Ze zingt ook regelmatig Bach cantates en passies. Ze combineert met veel plezier projecten zoals de Mattheus Passion met het barokgezelschap en de Mattheus voor Kinderen. Het bereiken van een breed publiek met klassieke muziek is steeds een doel geweest.
Acteren en theater zijn altijd een onderdeel van haar leven geweest. Tijdens en na haar studies liep ze stage bij DNOA, het Nationaal Toneel en het onafhankelijk Toneel. In de opera zong ze verschillende hoofdrollen zoals Laetita (the old maid and the thief, Menotti), Suzanna (le Nozze di Figaro, Mozart), Gretel (Hansel und Gretel, Humperdinck) Iphigenie (Iphigenie en Aulide, Glück), Belinda (Dido and Aeneas, Purcell) en Frasquita (Carmen, Bizet). Ook zong ze hoofdrollen in twee moderne producties van Warner van Es. (Kinderen van Medea & Job)
In haar brede uitvoeringspraktijk geniet ze ook van het zingen in kwartetten, octetten en ensembles. De afgelopen tien jaar is ze een zeer frequent gevraagde zangeres voor Casuquo, een organisatie met ensemblezangers van topniveau die werken door het gehele land.
Merel heeft een florerende lespraktijk en werkt als vocal coach voor verschillende koren. Naast het lesgeven aan volwassenen traint ze ook de volgende generatie. Al sinds haar 16e dirigeert ze verschillende kinder- en jeugdkoren. Daarnaast coacht ze in het muziektheater nu al meer dan 10 jaar verschillende musicalverenigingen.
MARJORIE GINCZINGER
De uit Brunssum afkomstige sopraan Marjorie Ginczinger (1963) begon haar studie solozang en opera in 1983 bij Elisabeth Ksoll en Mya Besselink aan het conservatorium te Maastricht.
In 1990 studeerde zij af in de specialisatie concert en opera. Sindsdien heeft zij zich, hierin begeleid door o.a. Aafje Heynis, Erna Spoorenberg, Marianne Kupfer, Elke Lang en haar huidige coach Gemma Visser, ontwikkeld tot een veelgevraagde soliste op oratorium- en operaconcerten, voornamelijk in Nederland en Duitsland.
Marjorie’s repertoirelijst voor het oratorium- en operavak omvat een breed spectrum, dat van Bach (o.a. Matthäus Passion, Johannes Passion), Haydn (o.a. die Schöpfung, die Jahreszeiten), Mendelssohn (o.a. Elias, Paulus), Orff (Carmina Burana), Dvorák (o.a. die Heilige Ludmila, Requiem en Stabat Mater) en Verdi (Requiem) tot Purcell (o.a. Dido and Aeneas, King Arthur en The Fairy Queen), Mozart (o.a. Cosi fan Tutte, le Nozze di Figaro), Bellini (o.a. Norma), Puccini (o.a. Tosca), Verdi (La Forza del Destino, Aida en Nabucco) en Wagner (o.a. Tannhäuser) reikt.
Zij heeft gewerkt met bekende dirigenten als o.a:
- Oane Wierdsma, Harrie
Brasser, Kees Schrijver, Walter Attanasi, Ger Vos, Sander van Marion, Heinz-Rolf Fliersbach, Steven Walker, Aad van der Hoeven, Pieter-Jan Olthof en Jan Cober.
Sinds Januari 2004 houdt ze zich ook bezig met het grote liedrepertoire, waaronder de 4 Letzte Lieder van Richard Strauss, die ze o.a. met het Begeleidingsorkest voor Noord Holland o.l.v. Pieter-Jan Olthof en met Kon. Harmonie Sainte Cécile te Eijsden o.l.v. Jan Cober met groot succes heeft uitgevoerd.
Marjorie geeft ook zanglessen, stemvorming en concerttraining.
BRIGITTE VAN HAGEN
De sopraan Brigitte van Hagen (1986) behaalde in januari 2013 haar Masterdiploma aan het Codarts Conservatorium Rotterdam bij Roberta Alexander. Tijdens haar studie werd ze tevens gecoacht door Jard van Nes.
Coaching ontvangt Brigitte bij Hanneke de Wit. Opera-ervaring deed Brigitte vroeg op met de rol van de ijdeltuit in ‘De kleine prins’ van Hajo Boerema, waarvan zij de première zong op 15 jarige leeftijd. Brigitte zong tevens de rol van Susanna in ‘Le Nozze di Figaro’ van W.A. Mozart o.l.v. Tilo Lehmann. In Purcells Dido and Aeneas zong ze de rol van Belinda.
Dit theaterseizoen reist Brigitte met de nieuwe operavoorstelling SCHUIM langs meer dan 30 theaters in Nederland. Deze opera bevat bestaande operawerken van Mozart, Bellini, Puccini en Donizetti. In samenwerking met schrijfster Yvonne Kroonenberg kwamen het nieuwe verhaal en het script tot stand. Volgend jaar gaat de tweede productie AS van start.
Samen met de Ethiopische zangeres Minyeshu treedt Brigitte regelmatig op, o.a. in de grote zaal van het BOZAR in Brussel en de Melkweg Amsterdam. Daarnaast heeft ze een duo samen met singer-songwriter Gerhardt. Ze traden onlangs op tijdens de live-stream van TEDxVancouver.
Samen met dirigent en luitist Mike Fentross en zijn La Sfera Armoniosa zong zij een recital in de Philharmonie van Haarlem in het kader van het Frans Hals Festival. Tevens zong ze met Fentross op het Oude Muziek Festival Utrecht tijdens twee recitals werken van Huygens en Monteverdi. Dit jaar zal zij samen met Henk Neven een Huygens-programma uitvoeren voor het Netwerk Oude Muziek.
Met pianist Jan van Wijk vormt zij een duo met wie zij recitals geeft op podia in Nederland en Duitsland. Zij ontvingen les van Julius Drake en worden gecoacht door Rudolf Jansen en Burkhard Kehring.
Als soliste was Brigitte te beluisteren in o.a. de Johannes Passion en verscheidene cantates en missen van J.S. Bach, het Dixit Dominus van G.F. Händel, het Stabat Mater van G. B. Pergolesi, het Gloria van A. Vivaldi, Petite Messe Solennelle van G. Rossini en het Requiem van W. A. Mozart. Brigitte zong met orkesten als The Paradiso Orchestra, het Valerius Ensemble en Concerto d'Amsterdam.
Brigitte volgde masterclasses bij o.a. Barbara Bonney, Michael Chance en Barbara Hannigan
JENNY HAISMA
De Friese sopraan Jenny Haisma studeerde zang aan het Rotterdams conservatorium bij Sylvia Schlüter.
Zij volgde diverse masterclasses bij o.a. Bernard Kruysen, Phillipe Hüttenlocher en Carolynn Watkinson. Momenteel wordt ze gecoacht door Paula de Wit.
Als oratoriumzangeres kunt u haar regelmatig beluisteren. Afgelopen jaren zong zij in cantates en passionen van J.S.Bach. Maar ook in werken als Die Schöpfung van J.Haydn, de Messiah van G.F.Haendel, het Requiem van W.A Mozart, de Petitte messe Solemnelle van G.Rossini en Ein Deutsches Requiem van J.Brahms.
TITIA VAN HEYST
Titia van Heyst (1980) is een veelzijdige sopraan en tevens veelgevraagd oratorium soliste. Titia zong als soliste in binnen- en buitenland, waaronder de Grote kerk Apeldoorn (Mozarts Exsultate Jubilate olv Joop Schets 2013), Kloosterkerk Den Haag (Ein Deutsches Requiem 2013 olv Jos Vermunt), Vredenburg Leidsche Rijn (Jos Vermunt 2013) en Grote Zaal Vredenburg (Carmina Burana 2005). In 2011 had ze een buitenlands tournee met de Johannes Passion van Bach door Zweden en Denemarken.
Naast haar concertoptredens als soliste vormt Titia een liedduo met pianiste Lineke Lever en zingt ze als freelancer bij Cappella Amsterdam. Ze heeft als soliste aan diverse CD opnames meegewerkt, waaronder de CD 'Krönungsmesse' van het Kathedrale Koor St. Bavo in samenwerking met het Promenade Orkest.
Titia behaalde in mei 2007 haar master diploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens haar masterstudie specialiseerde zij zich in de Franse en Duitse liedkunst. Titia studeerde bij Sasja Hunnego en volgde daarnaast lessen en masterclasses bij Valérie Guillorit, Jard van Nes, Meinard Kraak, Dame Melvina Major, Elly Ameling en Erna Spoorenberg. Inmiddels wordt ze gecoacht door sopraan Hanneke de Wit.
Haar muzikale opleiding begon aan de Kathedrale Koorschool in Utrecht. Vanwege haar kwaliteiten als jonge (12 jarige!) sopraan werd zij gevraagd als solofairy Peaseblossom in Benjamin Brittens opera A Midsummer Nights Dream, een productie van De Nationale Opera. Een unieke ervaring die haar keuze voor een zangstudie mede heeft bepaald.
Charlotte Houberg (1991), sopraan, heeft haar bachelor- en masterstudie op het Koninklijk Conservatorium Den Haag cum laude afgesloten. Ze krijgt coaching van Rosemary Joshua.
In 2012 zong ze de rollen van L’Amour (Cadmus et Hermione - Lully) tijdens een productie van het Utrechts Conservatorium en Zerlina (Don Giovanni - Mozart) tijdens het Grachtenfestival. In 2014 zong ze Bess (Porgy & Bess - Gershwin) met het Gelders Orkest in het Concertgebouw, TivoliVredenburg, en op het Grachtenfestival. Bij de Nederlandse Opera & Ballet heeft ze de rol van Eerste Heks bij de wereldpremière van The Theater of the World van Louis Andriessen, o.l.v. Reinbert de Leeuw met het ASKO|Schönberg ensemble in mei 2016 in Los Angeles en in juni in Carré Amsterdam vertolkt. In januari 2017 heeft Charlotte de rol van Frasquita (Carmen - Bizet) op zich genomen tijdens het nieuwjaarsconcert van het Rotterdams Opera Koor o.l.v. Ago Verdonschot in de Doelen, Rotterdam. In 2017 zong ze Mahler met het Utrechts Studenten Orkest en later ook met het Crea Orkest en Amsterdams Studentenkoor in het Concertgebouw. Met laatstgenoemde is ze ook op tournee geweest naar Freising, Duitsland en Bologna, Italië. In september heeft ze met het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. de nieuwe chefdirigent Lahav Shani op het 15e Veerhaven concert in Rotterdam een Russische programma gezongen. Samen met pianist Felix Justin heeft ze een liedrecital in de Kleine Zaal van het Concertgebouw gegeven.
Charlotte heeft een tournee door Nederland gemaakt met Sinfonia Rotterdam: een finaleprijs die ze won tijdens het SJMN Concours 2011. Ze zong solo met het Gelders orkest, Zuid-Holland Symfonie Orkest, CREA orkest en Philips Symfonie Orkest. In Amman, Jordanië, heeft ze o.l.v. Vincent de Kort Miroir de Peine van H. Andriessen in het Romeins Amfitheater laten horen met het Amman Orchestra.
Ze is veelgevraagd voor kamerconcerten en heeft verschillende liedrecitals gegeven in o.a. de kleine zaal van het Concertgebouw, Muziekgebouw aan ’t IJ, Stedelijk Museum Amsterdam, Hermitage Amsterdam en de Stadsschouwburg Utrecht. Naast opera en lied is ze ook een veelgevraagde soliste voor oratoria (o.a. Mattheus Passie en Weihnachtsoratorium van Bach, Requiem van Faure en Mozart, Brahms Deutches Requiem, Handel’s Messiah en het Stabat Mater van Dvorak).
Charlotte heeft masterclasses gevolgd van o.a. Rudolf Jansen, Meinard Kraak, Cynthia Hofmann, Henk Neven, Hans Eijsacker, Claudia Visca, Angelika Kirschschlager, Claron McFadden en Ed Spanjaard.
Charlotte was te gast bij het tv-programma ‘De Tiende van Tijl” en “Proefkonijnen”. Ook was ze op de tv te zien tijdens het Grachtenfestival 2013 voor NTR Podium Live. Ze was meerdere malen te gast op NPO Radio4.
MARIET KAASSCHIETER
Mariët studeerde zang aan het Rotterdams Conservatorium bij Jo Bollekamp en Trudi Koeleman. Na haar eindexamen studeerde zij verder bij Jelle Draijer, Diane Forlano en Rita Dams. Zij volgde lied-interpretatiecursussen bij Ruud van der Meer en Robert Holl. In 1991 en 1992 deed zij mee aan de Masterclasses van Diane Forlano en Anthony Rolfe Johnson in het Gregynog Festival in Wales.
S O L I S T E
Als soliste is Mariët regelmatig te gast bij diverse koren en orkesten. Zij zingt vooral en graag barokmuziek waaronder de Cantates en Passionen van J.S. Bach, maar ook latere werken zoals het Requiem en missen van W.A. Mozart, het Requiem van G. Fauré en het Gloria van F. Poulenc staan op haar repertoire.
In 2007 en 2008 werkte Mariët als solist mee aan de producties Meesterlijk en Oud & Nieuw van de Noaber Foundation.
K A M E R M U Z I E K & O P E R A
Vanaf eind 1988 zingt Mariët op free-lance basis in het Nederlands Kamerkoor.
Van 2000 tot 2008 maakte zij deel uit van Quink, een vocaal ensemble dat internationale bekendheid geniet. Met dit ensemble maakte zij jaarlijks tournees naar de VS, trad zij ondermeer op in Duitsland en Azië.
Regelmatig zingt Mariët met Camerata Trajectina, een gezelschap dat gespecialiseerd is in Nederlandse muziek van de Middeleeuwen tot de Gouden Eeuw. In 2006 zong zij met dit gezelschap de opera Bacchus, Ceres en Venus van Johannes Schenck waarin zij onder meer de rol van Iris vertolkte. In 2012 zong zij in de Triomferende Min van Carolus Hacquart. Van beide producties is een Cd uitgebracht.
Samen met de harpiste Lenie de Meij vormt zij het duo Cant’Arpa, waarmee zij verschillende programma’s met liederen heeft uitgevoerd. En samen met Lenie de Meij, harp en Marion Schopman, fluit vormt zij Het Ronsard Trio.
INGRID KAPPELLE
Een enorm repertoire, diversiteit in stijlbeheersing, een niet aflatende zoektocht naar vocale perfectie, enkele statements die Ingrid Kappelle typeren in een carrière die nog dagelijks verrijkt wordt met nieuwe ervaringen.
Op 4 jarige leeftijd manifesteerde zich een onmiskenbare muzikaal talent dat leidde tot een muziek-vakopleiding. Allereerst lag het accent op een toekomst als pianiste. Op het conservatorium werd echter haar vocale talent ontdekt. In 1988 voltooide Ingrid Kappelle de laatste van haar vakopleidingen solozang cum laude (opera, solozang DM en UM, kamermuziek).
Al tijdens haar studies in Maastricht en Engeland was ze een veel gevraagd soliste: opera, oratorium, liedrecital, contemporain repertoire, allemaal vakgebieden waarin ze telkens weer publiek en pers weet te betoveren.
Met ensembles, gespecialiseerd in het hedendaagse repertoire worden regelmatig wereld- premières van gerenommeerde componisten gerealiseerd. Haar stem heeft een warm timbre, wat typerend is voor het lyrisch dramatische sopraan vak, passend bij haar karakter en persoonlijkheid.
Opera heeft in het totale pakket een bijzondere rol. Mozart, Pijper en Van de Putte naast Verdi en Strauss. Ook daarin neemt ze een totaal eigen weg waarin onderzoek en breedheid componisten inspireren voor haar te schrijven. In haar carrière staan vele grote werken van componisten uit de laatste 5 eeuwen naast elkaar.
Als er al wel gesproken kan worden van een specialisme dan is Ingrid Kappelle de zangeres bij uitstek van het oeuvre van Olivier Messiaen. Het volledige repertoire is inmiddels opgenomen op cd ( Briljant Classics) met haar pianist, Håkon Austbö. In deze pianovirtuoos vindt Ingrid de perfecte partner in crime in dit enorm appelerend repertoire. Deze cd is in de Internationale pers met groot enthousiasme ontvangen.
In het oratorium vak zong ze naast het ijzeren repertoire van o.a. Verdi, Beethoven, Mozart, Mendelssohn en Bach, ook de prachtige Johannes Passie van Krysztof Penderecki Uitvoering tijdens het Penderecki festival in Warschau), het In Terra Pax van Frank Martin, Das Buch mit sieben Siegeln van Franz Schmidt en Nova Zembla van Irene Maessen.
Naast haar internationale concertpraktijk is Kappelle 12 jaar verbonden geweest als hoofdvak-docente solozang aan het Maastrichts Conservatorium. Ze gaf een interpretatie cursus aan het Amsterdams Conservatorium specifiek voor het Messiaen repertoire en is een veelgevraagd jurylid onder andere bij de staatsexamens solozang.
Ze gaf gastcolleges aan de Hogeschool voor Logopedie te Rotterdam en heeft een bloeiende privé-praktijk als zangpedagoge. Ze is een veelgevraagd stemvormer bij koren in Nederland en is oprichter en dirigente van het Vocaal Ensemble Cappella Constancis.
Ze zong met jeugdtheater Sonnevanck 200 voorstellingen (waarin zij de enige zanger was!) van de gevierde en bekroonde productie Hans en Grietje, met onder andere het Nieuw Ensemble zonder dirigent. Tijdens het festival “Traces” was zij de Artist in residence en verzorgde verscheidene recitals en concerten met contemporain repertoire.
Momenteel werkt Kappelle aan een theatershow, gaat de opera La voix Humaine in het seizoen 2012 de theater in en verzorgt ze, naast recitals en concerten met koren en orkesten, vele optredens met haar koren, zowel als dirigent als zangeres.
HELEEN KOELE
De sopraan Heleen Koele voltooide haar studie solozang aan het conservatorium van Zwolle in 1991.
Daarna nam zij les bij Cora Canne Meijer, en tegenwoordig is Charlotte Margiono haar coach.
Heleen is het liefst actief op zoveel mogelijk terreinen van haar vak.
Zo vormt ze een duo met de pianist Steven Faber, met wie ze liedrecitals geeft door het hele land.
Ook namen zij onlangs een CD op met liederen over de jeugd met de titel “I am a person too“ die zeer goed ontvangen werd door de pers.
Ze zong de “Vier Letzte Lieder” van R. Strauss met het Jeugdorkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel.
Verder speelt en zingt Heleen met zeer veel plezier in het operarepertoire.
Ze zong de titelrol in de opera “Suor Angelica” van Puccini en de rol van Santuzza in de opera “Cavalleria Rusticana“ van Mascagni.
In 2005 zong Heleen in het Nederlands Kameropera Festival op locatie de produktie “Opera op de fiets“ waarin zij enkele gedramatiseerde liederen van Schubert zong.
Ook in 2007 zal zij in dit festival te horen zijn, nu met een collage van onvoltooide opera’s van Schubert.
Heleen is met name actief in het oratoriumvak en zong als zodanig vele uiteenlopende stukken: van de Mattheuspassion van Bach tot het Requiem van Verdi (en dit zijn dan ook meteen haar twee lievelingsstukken...). Enkele bijzondere uitvoeringen waren: Belshazzar van Haendel o.l.v. Daniel Reuss, Mattheuspassion o.l.v. Roy Goodman en “Die himmlischen Freuden “ van Mahler met het Noord Hollands Jeugdorkest o.l.v. Pieter Jan Olthof in de tuin van Slot Zeist....
In de zomer van 2007 zal Heleen met de countertenor Maarten Engeltjes te horen zijn in het Stabat Mater van Pegolesi i.s.m. Maarten ’t Hart (teksten).
Sinds 1998 is Heleen verbonden aan het Nederlands Kamerkoor en ook daar zong ze vele solo’s: o.a. Requiem Mozart o.l.v. Jaap van Zweden en Thamos, ook van Mozart o.l.v. Kenneth Montgomery.
Onlangs kwam een CD uit van het Nederlands Kamerkoor met muziek van Martinu, waarop Heleen een grote solo zingt in de “Romance van de Paardebloemen”. Juist deze solo werd lovend besproken in de pers.
Onlangs zong zij als soliste met het NKK met veel succes het Requiem van Brahms o.l.v. Marcus Creed. Uit de pers : “de meeste warmte werd tentoongespreid door de sopraan Heleen Koele. Haar goudgerande stem liet het ‘Ihr habt nun Traurigkeit’ gloeien, zeldzaam en intens” (De Telegraaf).
IRIS DE KOOMEN
De sopraan Iris de Koomen is regelmatig te horen op verschillende landelijke podia. Ze participeert al jaren in operaproducties van Holland Opera en bij Opera per Tutti en andere gezelschappen. Op haar repertoires staan ondermeer de Koningin van de Nacht (Mozart, Zauberflöte), Euridice (Orfeo, Monteverdi en von Gluck) en Dido en Belinda (Diddo en Aeneas, Purcell).
Daarnaast is ze te horen bij diverse oratoriagezelschappen en geeft ze liedrecitals met haar vaste pianist Pieter Grimbergen. Ook treedt ze vaak op met haar oudemuziekensemble Sospiro, met een bezetting van drie sopranen, theorbe en clavecimbel.
Iris studeerde op het Utrechts Conservatorium en specialiseerde zich daarna in Den Haag en Amsterdam in Oude Muziek en opera. Ze volgde lessen bij Marianne Blok, Diane Forlano, Marius van Altena, Rita Dams en Christina Deutekom.
Haar stem zou je kunnen karakteriseren als een lyrische coloratuursopraan met een enorme hoogte waarin een warme glans behouden blijft.
Sopraan Esther Kouwenhoven (1991) studeerde in 2018 cum laude af bij Lena Lootens aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Na haar studie vertolkte ze de rol van Second Witch in Dido & Aeneas van Purcell, Fiordiligi in Così fan tutte van Mozart en Gilda in Rigoletto van Verdi in een tour door Vlaanderen. Esther was soliste in verscheidene oratoria en in 2018 zong ze Mahler 4 onder leiding van sir Roger Norrington. In 2019 ontving Esther de Ingeborg Köberle prijs van het Koninklijk Conservatorium Brussel. Esther was prijswinnares in de Sweet Sorrow Award (2021), internationale 'Bell’Arte' zangwedstrijd (2018) en het 'Bach Vocalistenconcours' (2016). Ze wordt momenteel gecoacht door Hanneke de Wit.
IRENE MAESSEN
Irene Maessen studeerde bij Cora Canne Meijer aan het Amsterdams Conservatorium waar zij cum laude het diploma Uitvoerend Musicus en haar opera examen behaalde. Ze volgde lessen bij Arleen Auger en was prijswinnares op het Internationaal Elly Ameling concours, het Cristina Deutekom concours, en het Internationaal Vocalisten Concours te 's-Hertogenbosch. Irene Maessen werd onderscheiden met de Zilveren Vriendenkrans van de Vrienden van het Concertgebouw.
• LIED
Irene Maessen heeft een breed liedrepertoire opgebouwd. Haar affiniteit met het Franse impressionistische repertoire is opvallend en heeft tot bijzondere uitvoeringen geleid. Tevens heeft ze onbekende Nederlandse kamermuziek uit de vergetelheid gehaald en samen met pianiste Reinild Mees is ze een pleitbezorgster van liederen van vrouwelijke componisten. Ze gaf liedrecitals samen met Rudolf Jansen, Marja Bon, Maurice Lammerts van Bueren, Paolo Giacometti, Leo van Doeselaar en Wyneke Jordans, Marcel Worms, Roger Braun, Frans van Ruth, Kelvin Grout en David Kuyken.
Met Reinbert de Leeuw voerde ze de 'Urfassung' van de avondvullende liederencyclus 'Das Marienleben' uit van Paul Hindemith.
Met Marja Bon introduceerde zij het 'Liedrecital a la carte', een keuze programma, waarin het publiek bepaalde welke liederen er uitgevoerd werden van 99 voorgeschotelde liederen.
Met Maurice Lammerts van Bueren presenteert zij het programma 'Het meisje en de nachtegaal' met muziek van Granados, Grieg, Schubert en Maessen.
Irene bespeelt zes gestemde glazen, waarmee ze zichzelf begeleidt in het lied Rubaiyat van haar zus, componiste Sylvia Maessen. Zie het uitgebreide programma overzicht elders op deze website.
• OPERA
Als operazangeres vertolkte Irene Maessen veel rollen, in het bijzonder in de opera's van Mozart. Zij zong Pamina in Die Zauberflöte, Donna Elvira en Zerlina in Don Giovanni, Cherubino en de Gravin in Le Nozze di Figaro en Fiordiligi in Cosi fan tutte. Zij was verbonden aan de operahuizen van Innsbruck en Salzburg en zong als gast bij de Nationale reisopera.
• ORKEST
Irene Maessen trad op met de belangrijkste Nederlandse orkesten (Radio Symfonie Orkest, Brabants Orkest, Noord Nederlands Orkest, Radio Kamer Orkest, Nederlands Kamer Orkest, Limburgs Symfonie Orkest) onder leiding van vooraanstaande dirigenten (Reinbert de Leeuw, Ed Spanjaard, Edo de Waart, Jan Willem de Vriend, Hubert Soudant, Ivor Bolton, Nicolas Cleobury, Roland Kieft, Uwe Gronostay, Lucas Vis, Gabriel Chmura, Gerard Korsten, David Porcelein).
• KAMERMUZIEK
Irene Maessen is een veelgevraagd kamermuziekzangeres. Als soliste trad zij op met het Schönberg Ensemble, Ensemble Wendingen, Nieuw Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble, Doelen Ensemble, Gaudier Ensemble, Combattimento Consort, Calefax Rietkwintet, Gauguin ensemble, Leo Smit Ensemble en het Mondriaan Kwartet.
• FESTIVALS
Ze heeft haar medewerking verleend aan het Holland Festival, de Kro concertserie, de VARA matinee, het Gergiev Festival, het Grachtenfestival, Asian Contemporary Music Festival in Seoul, het Festival van Vlaanderen, het Festival Classique in Den Haag en de ROBECO-concerten in het Concertgebouw van Amsterdam.
• HEDENDAAGS
Tevens legt zij zich toe op de hedendaagse muziek en heeft zij vele nieuwe werken in première gebracht, waaronder liederen en opera's, die speciaal voor haar gecomponeerd zijn. 2014 kwam de nieuwe CD "Inspired by Poetry" uit met vocale composities van haar zus, componiste Sylvia Maessen.
• RADIO/CD
Zij is veelvuldig op de radio te horen en werkte mee aan een groot aantal CD producties met componisten portretten van oa. Nederlandse/Joodse componisten. In 2006 kwam haar CD 'Reflections' uit met Franse en Nederlandse vocale muziek uit de 20e eeuw. Samen met fluitiste Eleonore Pameijer en pianist Rudolf Jansen maakte zij in 2008 de CD 'Les chemins de l'amour' met muziek van Debussy, Ravel, Poulenc, Satie, Roussel en Caplet. Bekijk de volledige CD lijst op de website.
• DOCENT
Met ingang van het seizoen 2007/2008 is zij verbonden aan het Artez conservatorium te Arnhem als docent klassieke zang van de Muziektheaterafdeling.
Vanaf voorjaar 2012 is zij voorzitter van de beroepsvereniging NVZ (Ned.Ver.Zangpedagogen).
MICHELLE MALLINGER
Michelle Mallinger behaalde haar Bachelor of Arts diploma in solozang op de San Jose State
University (VS) aen studeerde verder aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag), waar ze
haar Bachelor of Music diploma in koordirectie en solozang behaalde. Michelle ontving in
2006 haar post-graduate diploma voor Opera, vam de Operastudio Vlaanderen in Gent, België.
Haar opera rollen omvatten Dido uit Purcell's "Diido and Aenes, 'La Messagera uit
Monteverdi's 'Orfeo, "Venus van John Blow's 'Venus and Adonis, 'Angelina' uit La
Cenerentola en 'Beatrice' van Belioz's Beatrice et Benedict. Michelle was een finaliste in het
Concours International de Chant Baroque de Chimay 2004, een semi-finalist in de 2007
Brunnenthaler Wettbewerb voor Oude Muziek in Oostenrijk en in 2008 Spacio Musica opera
concours in Orvieto. In december 2009 heeftl ze haar solodebuut in het Concertgebouw gemaakt,
met de muziek van Erik Lotichius. In 2010 volgen haar eerste optredenes bij DNO met het VocaalLAB Nederland.
BAUWIEN VAN DER MEER
Bauwien van der Meer studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze wordt tegenwoordig gecoacht door Gemma Visser en volgt lessen bij Margreet Honig. Haar Master behaalde ze aan de Nieuwe Opera Academie. Daar zong ze onder andere de titelrol in Händels Alcina, onder leiding van Richard Egarr. Met hem en harpiste Masumi Nagasawa gaf ze in juli 2014 een Haydn/Dussek concert op het festival oude muziek te Praag (SFEM). (“The lieder by Joseph Haydn and J. L. Dussek were very interesting and van der Meer showed in them her mastery of the genre. Her performance was based on perfect interpretation and deep comprehension of the lyrics which allowed her to embellish her rendition with many charming details.”)
Voor deelname aan de postmasteropleiding van het VocaalLAB (nu Silbersee) kreeg Bauwien een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Met dit ensemble heeft ze talloze wereldpremières gezongen en bijzondere muziektheaterproducties gemaakt, in binnen- en buitenland. Ter ere van de zeventigste verjaardag van Louis Andriessen zong Bauwien van der Meer in De Staat, met het Nederlands Blazers Ensemble onder leiding van Lucas Vis in het kader van de BBC Proms. Schönbergs Pierrot Lunaire voerde ze uit met Ensemble 88.
In januari 2015 maakte Bauwien van der Meer haar debuut bij de Nationale Opera in de rol van Madame Cortese in een bewerking tot familievoorstelling van Il Viaggio a Reims van Rossini: Reimsreisje. In september 2015 zong van der Meer de hoofdrol in de nieuwe productie van het Kameroperahuis (KOH): Ik Vertrek, van componist Lucas Wiegerink. Bauwien van der Meer maakt deel uit van een collectief van het KOH.
In oktober 2015 zong ze in een bijzondere productie van het KOH rond Allerzielen: het Pie Jesu in een geënsceneerde versie van het Fauré Requiem: “Afscheid van de Zintuigen”.
In mei 2016 zal Bauwien van der Meer liederen van Spoliansky en Holländer zingen bij het programma Der Blaue Engel van het Vlaams Radiokoor.
Bauwien is vast lid van het Eisler Trio, een ensemble met cello en gitaar. Het trio maakt eigen bewerkingen en vertolkt opdrachtwerken. Tevens is zij de vaste sopraan van vocaal kwartet Quatre Bouches.
KAI YI MIN
De sopraan Kai Yi Min, geboren in Kaohsiung (Taiwan) studeerde aan de Tainen Theological College en Seminary in haar vaderland.
Tijdens die studie trad zij vele malen op als sopraansoliste en verwierf behalve haar Bachelor of Arts in Churchmusic verschillende prijzen. Ze won de 1e prijs in de Arts-music Competition, de Studenten Music Competition, de Taiwan Music Competition. In 2009 won zij in New York een Honorable Mention Award in New Tang Dynasty Television Singing competition.
Ook werd haar in 2009 de Publieksprijs toegekend van de Stichting Nederlandse Vocalisten Presentatie in Oosterbeek.
Vanaf 2005 vervolgt zij succesvol, haar studie bij Yvonne Schiffelers aan het Conservatorium van Maastricht, behaalt haar Bachelor in Music Solozang en in 2007 tegelijk met haar toelating tot de Master Studie Solozang/Opera begint zij de opleiding Koordirectie bij Ludo Claessen.
Tijdens haar studie krijgt zij volop de gelegenheid om ervaring op te doen als koriste/soliste bij Opera Zuid, het LSO en bij concerten in de Euregio. Ook volgt zij de Operaopleiding en is te horen in diverse Conservatoriumproducties. Een opleiding, die zij evenals de Master of Music Solozang in 2010 heeft afgesloten.
Zij zal de rol van Contessa in Le nozze di Figaro van Mozart vertolken. Als concertzangeres was zij te horen als sopraansoliste in o.a. de Paukenmesse (Haydn), Messe Solemnelle (Gounod), Oratorio de Noel (Saint Saens), Gloria(Vivaldi), Requiem (Fauré), Die Schöpfung (Haydn), Stabat Mater (Pergolesi), Eliah (Mendelssohn).
Zij volgde Masterclasses bij Janice Dixon en Joop Schets en deed in Duitsland bij de Academie van de Jeunesses Musicales een Masterclass Vorsingtraining und Rollenfindung bij Mya Besselink en Renate Ackermann.
NIENKE OOSTENRIJK
De sopraan Nienke Oostenrijk studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en daarna zang aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Margreet Honig en Cora Canne Meijer. Ze volgde masterclasses bij onder andere Arleen Auger, Elly Ameling en Robert Holl.
Nienke Oostenrijk is een veelgevraagd concertsoliste. Met dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Jac van Steen, John Nelson, Jos van Veldhoven en Jan-Willem de Vriend was zij onder meer te horen in de Matthäus Passie en het Weihnachtsoratorium van Bach, het Mozart Requiem, het Stabat Mater van Pergolesi, de Sommernachtstraum van Mendelssohn, de Messiah van Händel in de bewerking van Mozart en Egmont van Beethoven.
In zowel geënsceneerde als in concertante uitvoeringen is Nienke onder meer te horen geweest als Konstanze in Mozart’s Die Entführung aus dem Serail, als Pamina in Mozart’s Die Zauberflote, Sophie in Strauss’ Der Rosenkavalier en Tebaldo in Verdi’s Don Carlos, met dirigenten als Kees Bakels, Marc Soustrot, Friedrich Haider en Carlo Rizzi.
De cd Bach arias voor sopraan en hobo, die zij maakte met haar zus Pauline, werd in de pers geprezen vanwege de stijlvastheid en virtuositeit van uitvoering. Nienke haar discografie omvat voorts opnamen van de Nederlandse componisten Jeff Hamburg, Leo Samama en Verhulst, een opname van de Kantate van Markevitch en een lovend ontvangen cd met Belcanto aria’s voor sopraan en orgel.
In April 2004 soleerde Nienke tijdens het huwelijk van Prins Friso en Prinses Mabel in de Oude Kerk te Delft, met de aria ‘Magna Res est Amor’van Hendrik Andriessen. In november 2005 zong Nienke ter gelegenheid van het Zilveren Regeringsjubileum van Koningin Beatrix in de Gothische Zaal van de Raad van State.
Nienke betreedt ook het terrein van de eigentijdse klassieke muziek, zoals o.a. met het 2e strijkkwartet van Schönberg en composities van Jeff Hamburg en Leo Samama. In dit verband werkte zij met o.a het Schönberg Kwartet, het Orpheus Kwartet en het Daniël Kwartet en het Leo Smit ensemble. Onlangs zong zij met het Schönberg Kwartet het sextet ‘Maiblumen’ van Zemlinsky in het Muziekgebouw “het IJ”.
De Nederlandse sopraan Nienke Otten behaalde haar Master aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego en Peter Nilsson.
Masterclasses en privélessen volgde ze bij o.a. Helen Donath, John Norris, Abbie Furmansky, Emma Kirkby, Jard van Nes, Ann Murray en pianisten Malcolm Martineau en Rudolf Jansen. Zij wordt tegenwoordig door Margreet Honig gecoacht.
Operarollen in Nederland omvatten Ksenia in Boris Godunov (Mussorgsky), Gretel in een Nederlandse hertaling van Hänsel und Gretel (Humperdinck), Norina in Don Pasquale (Donizetti) en Poppea in MonteverdISH, een bewerking van L’Incoronazione di Poppea (Monteverdi), een co-productie van VocaalLAB en dansgezelschap ISH. Optredens in het Grachtenfestival omvatten rollen in de Nederlandse première van Die Flut en Abstrakte Oper (Boris Blacher) en Silvia (L’Isola Disabitata, Haydn) in een co-productie met Opera Trionfo.
Bij Muziektheater Hollands Diep werkte zij mee aan de voorstellingen Tranen van Bach en Lijfmotetetten (co-productie VocaalLAB). Bij Holland Opera zong zij de titelrol in de kinderopera Het meisje met de zwavelstokjes.
Nienke is tevens een veelgevraagd soliste op het concertpodium.
Tot haar repertoire behoren o.a. Bachs Passionen, Weihnachtsoratorium en vele cantates, Gloria (Vivaldi), Stabat Mater (Pergolesi/Boccherini), Te Deum en Messiah (Händel), Krönungsmesse en Mis in c (Mozart), Requiem (Fauré), Stabat Mater (Poulenc), Ein Deutsches Requiem (Brahms), Carmina Burana (Orff) en Elias (Mendelssohn).
Zij werkte samen met dirigenten als Matthew Halls, Jos Vermunt, Ton Koopman, Hans Leenders, Peter Robinson en Vincent de Kort, en orkesten als het Residentie Orkest, Residentie Bach Ensembles, Florilegium Musicum, Amsterdam Baroque Orchestra, Limburgs Symfonie Orkest en het Noord Nederlands Orkest.
Van 2014 tot 2019 was Nienke als ensemblelid verbonden aan theater Bielefeld (Duitsland), waar zij een groot operarepertoire opbouwde.
Zo zong zij o.a. Atalanta (Xerxes), Pamina (Die Zauberflöte), Ännchen (Der Freischütz), Adina (L’Elisir d’Amore), Giulia (La Scala di Seta), Lisa (Dog Days), Drusilla (L’Incoronazione di Poppea), en Woglinde (Das Rheingold).
Verder was ze aan de theaters van Schwerin, Aken, Görlitz, Augsburg, Braunschweig en Koblenz verbonden met diverse gastrollen (o.a. Sophie (Der Rosenkavalier))
CLAUDIA PATACCA
Sopraan Claudia Patacca studeerde cum laude af aan het conservatorium in Enschede, won de Tubantia Prijs, waarna ze verder studeerde aan het Internationaal Opera Centrum Amsterdam. Ze debuteerde met het Gloria van Poulenc tijdens haar studie in het Muziekcentrum in Enschede. Haar opera debuut vond plaats in Het Concertgebouw tijdens het Holland Festival met Le Roi Arthus van Chausson olv Edo de Waart. Claudia is sinds 2007 verbonden als hoofdvakdocent klassieke zang aan het ArtEZ Conservatorium en gaf masterclasses aan conservatoria in Nederland, Barcelona, Tallinn, Riga, Aarhus en Malmö.
Claudia heeft een bloeiende concertpraktijk opgebouwd en zong recentelijk onder meer Jeanne d’Arc au Bûcher van Honegger olv Jos Vermunt, een “Grand Tour” concert serie met Combattimento, Beethovens 9de Symfonie met het Orkest van de Achttiende Eeuw olv van Kenneth Montgomery, filmmuziek met Het Orkest van het Oosten, Bach’s Matthäus Passion met het Brabants Orkest, Symfonie nr 14 van Sjostakovitsj met de Nieuwe Philharmonie, het Gloria van Poulenc, Golgotha en Le Mystère de la Nativité van Frank Martin met het Radio Filharmonisch Orkest.
Ze gaf concerten tijdens festivals op bijv. Kreta als Elettra in Mozarts Idomeneo en op Malta met uitvoeringen van de opera Pimpinone van Telemann met het Combattimento Consort Amsterdam. Tijdens het Valletta International Baroque Festival (Malta) soleerde ze met de Kaffee Kantate van Bach en La Toilette de Venus van Francois Colin de Blamont.
Claudia soleerde bij de Nederlandse Reisopera onder meer als Ortlinde in Wagners Die Walküre (olv Ed Spanjaard) en 1ste Dame in Die Zauberflöte (olv Ton Koopman), bij DNO en La Monnaie als Blumenmädchen in Parsifal (olv Sir Simon Rattle en Antonio Pappano), bij Opera Zuid (o.a. als Donna Anna in Don Giovanni), in Halle als Rosalinde in Die Fledermaus en in Frankfurt als Sand-und Taumännchen (Hänsel und Gretel van Humperdinck). Hoogtepunten waren tevens concerten en operaproducties in binnen-en buitenland, waaronder de befaamde ZaterdagMatinees en Robeco Zomerconcerten, met dirigenten als Jaap van Zweden, Antonio Pappano, Ion Marin, Jan Willem de Vriend, Edo de Waart, Gerd Albrecht, Andreas Spering en Johannes Leertouwer.
Claudia draagt ook het lied en de kamermuziek een warm hart toe. November 2011 verscheen de bijzondere cd “Arthur Honegger: Mélodies et Chansons” met Honeggers veelzijdige integrale lied oeuvre. Voor het label Brilliant Classics nam Claudia een viertal Mozart opera’s op, waaronder La Clemenza di Tito (Vitellia). Bij Deutsche Grammophon verscheen Bach’s Mattheuspassie met het Residentie Orkest.
Claudia is verbonden als hoofdvakdocent klassieke zang aan het ArtEZ Conservatorium
Mignon Primus, lyrische sopraan, begon tijdens haar opleiding theater, film- en televisiewetenschappen de studie Classical Singing aan het conservatorium van Utrecht. Zij behaalde haar masterexamen Music Performance (met docentbevoegdheid) bij de docenten Henny Diemer en Pierre Mak in 2006. Momenteel wordt ze gecoached door Marjan Kuiper en Xenia Meijer.
Mignon's stemgeluid is warm, rond en helder en heeft ook een goede laagte. Haar kracht is haar intense expressie in dramatische aria's en liederen met lange legato lijnen. Daarnaast beheerst zij juist de hoge slanke toon in het oratorium repertoire en met goed verstaanbare dictie. Mede door haar acteerachtergrond en veelzijdige mimiek heeft zij aanleg voor met name komische rollen. Mignon is dan ook een veelgevraagd en veelzijdig inzetbare zangeres in diverse stijlen als opera, oratorium, lied en muziektheater.
Mignon vertolkte de volgende solorollen:
- Belinda in “Dido and Aeneas” - H. Purcell
- Euridice in “l’ Orfeo “ - C. Monteverdi
- Mopsa in “Le jugement De Midas” - E. Grétry (Stichting Intermezzo / Opera Nijetrijne)
- Zerline in “Fra Diavolo” - C. Aubert (Stichting Intermezzo / Opera Nijetrijne)
- Adina in “L’ Elisir d’ Amore” - G. Donizetti
- Jennie in “Down in the Valley” - K. Weill
- Laura in “Der Bettelstudent “ - C. Millöcker
- Annina in “Eine Nacht in Venedig” - J. Strauss
- Lena in “La Princesse jaune” - C. Saint-Saëns
en zij soleert regelmatig bij:
- “Opera per tutti”
- “opera Belcanto”
- “St. Residentie Bach Ensembles”
- “Ensemble Voices Bussum”
Mignon zingt tevens als remplaçante in het koor van
“De Nederlandse Reisopera”
“Vlaams Radiokoor”
“Laurens Collegium Rotterdam”
“Ribattuta Musica”
“Consensus Vocalis”
Op het gebied van oratorium staan er zowel solo als in koorverband vele missen, cantates en motetten op haar naam, zoals het 'Weihnachtsoratorium', 'Magnificat', 'Hohe Messe' en de Matthäus, -Johannes, - en Markus Passion van J.S. Bach, Messiah van G.F. Händel, Requiem van o.m. W.A. Mozart, G. Fauré en G. Verdi, missen van F. Schubert, Elias van Mendelsohn- Bartholdy en het bijzondere werk 'The Mirror of Perfection' van R. Blackford. Zij was ondermeer te horen in de Notturni van W.A. Mozart voor sopraan, alt, basklarinet en bassethoorns, uitgevoerd in de Kleine Zaal van Muziekcentrum Vredenburg en zong de sopraansolo uit Israël in Egypt van G.F. Händel, uitgevoerd i.h.k.v. de veertigste editie van de Kurt Thomas Cursus o.l.v. Daan Admiraal en Erik van Nevel. Ook zong zij de sopraansolo in het ballet Pulcinella van I. Strawinsky in de grote zaal van Muziekcentrum Vredenburg o.l.v. Lev Markiz.
Mignon volgde masterclasses bij o.a. Udo Reinemann, Margreet Honig, Adriaan de Wit, Peter Kooij, Roberta Alexander, Johanette Zomer en Nelly Miricioiu en werkte zowel solistisch als in ensemble-verband onder diverse dirigenten zoals Kenneth Montgomery, Bas Pollard, Otto Tausk, Jan Willem de Vriend,Jos Vermunt en Gijs Leenaars.
Op acteergebied volgde zij gedurende twee jaar de vooropleiding voor de toneelschool in Utrecht en het voorbereidend jaar voor de Toneelschool in Maastricht, naast diverse theater, en mimecursussen bij o.a. Wilfred van de Peppel en Ide van Heiningen.
Tot slot treedt Mignon regelmatig op als liedduo met Ernst Paul Fuchs en met haar eigen ensemble 'Trio Dame Blanche’ (hierin was zij live te horen op NPO Radio 4 op 29 september 2018).
MARGREET RIETVELD
Sopraan Margreet Rietveld (1988) behaalde in juli 2011 haar bachelor diploma hoofdvak Klassieke Zang aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle, als studente van Lodewijk Meeuwsen en Riekje Bakker. Na haar studie studeerde ze een periode bij Harry van Berne, momenteel wordt Margreet gecoacht door Frans Fiselier en Heleen Koele.
Margreet verleent regelmatig medewerking aan concerten, cd-, tv- en radio-opnames. Zo was ze al te horen in vrijwel alle grote oratoria van Bach (Matthäus- en Johannes-Passion, Magnificat, Weihnachtsoratorium en Hohe Messe), Händel (Messiah), Haydn (Die Schöpfung), Brahms (Requiem), Mendelssohn, Schubert, Bruckner, Vivaldi en Mozart.
Margreet maakt deel uit van diverse professionele ensembles als kamerkoor Ars Musica o.l.v. Patrick van der Linden, Cappella Amsterdam en Collegium Vocale Gent.
Als soliste nam Margreet deel aan masterclasses van Barbara Hannigan, Meribeth Dayme en Barbara Schlick. Als zangpedagoge is ze verbonden aan de koorschool van stichting Ars Musica, daarnaast heeft zij een aantal privéleerlingen.
MARION ROBERTS
Marion Roberts studied at the University of Stellenbosch (South Africa) where she completed her B.Mus Hons Degree in Solo Voice under Petrus van Heerden.
She commenced her career at the Spoornet State Theatre with The Black Tie Ensemble during which time she made her Debút as Frasquitta in “Carmen” . A year later she was welcomed into the Opera Studio of the Cape Town Opera and during her two years with the Studio she sang the roles of Esmeralda, Morgana, Queen of the Night, Fiordiligi and Adele.
Marion concentrates on several Genres and studied with her teacher Virginia Oosthuizen on Lieder interpretation as well as the Style of Italian Bel Canto Opera. Marion’s versatile voice enables her to vary her career with Opera, Lieder and Church Music. She excels in Oratoria, Lieder Recitals and Opera, Operetta.
In 2006 and 2007 Marion had several Live Radio Perfomances in South Africa of J.S. Bach’s St. Johns Passion and G.F. Handel “Messiah”. She was also priviledged to perform in several Gala Concerts seen on National Television with Maestro Richard Cock and the Johannesburg Festival Orchestra.
In 2003 she was semi-finalist in the SAMRO Overseas Scholarship for Singers and was awarded Best Singer in the Opera Category.In 2007 she sang the coveted role of Queen of the Night for the National Production of W.A. Mozart’s “Zauberflöte” under Directorship of World Renowned Artist William Kentridge with the Co-producting team of Theatre La Monnaie, Brussels.
In October 2008 she was Semi Finalist in the Iris Adami Corradetti International Singing Competition in Italy. She has also received her first International Contract to sing Queen of the Night for the Aix-en-Provence 2009 in France with world renowned Conductor Rene Jacobs and Director William Kentridge.
Since August 2009 Marion has developed a steady Lyrical Soprano Fach, and now boasts the beautiful roles of the Italian, German and Bel Canto Operas such as Mimi “La Bohéme”, Nedda “Pagliacci”, Michaëla “Carmen” and Agathe “Der Freischütz”. A truly exciting year awaits her as this new Voice Fach settles into it’s true nature. A more powerful voice with more powerful Repertoire options takes time to settle and she is working closely with Repetiteur/Coach Reinild Mees in Amsterdam.
ELISA ROEP
De sopraan Elisa Roep studeerde succesvol af aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Charles van Tassel. Zij volgde masterclasses bij onder andere Ian Partridge, Conrad Richter, Rudolf Jansen en bij Cora Canne Meijer, door wie zij sindsdien wordt gecoached.
In september 2001 was zij laureaat in de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie, in 2002 in het Festival International d'Art Lyrique te Vivonne in Frankrijk. Ook nam zij deel aan het Vocaal Laboratorium voor hedendaagse muziek. Elisa heeft een brede muzikale interesse.
Als soliste wordt zij regelmatig gevraagd voor zowel oratorium, opera en lied als voor kamermuziek, in binnen- en buitenland. Zo was zij ondermeer te horen in oratoria van Bach, Mozart, Rossini, Britten, Larsson en vele anderen. Met het improviserend jazz project 'The President of the Globe' tourde zij in september 2005 door Rusland.
Onlangs zong zij bij De Nederlandse Opera in het solistisch ensemble van de opera Wagner Dream, een co-productie in het kader van het Holland Festival. Met pianist Kimball Huigens geeft zij uiteenlopende recitals binnen het door haar zo geliefde Lied-genre.
Verder is zij mede-oprichter van vocaal vrouwenkwartet Amadea en van het eigentijdse trio 'To be Sung' samen met de celliste Eva van de Poll en de (bas)klarinetiste Fie Schouten.
Naast aan concerten verleent zij haar medewerking aan theatermuziekopnamen en opnamen voor radio en TV.
WENDY ROOBOL
Sopraan Wendy Roobol is met haar warme, flexibele en heldere stemgeluid een zangeres wier repertoire zich uitstrekt van de vroege barok tot hedendaagse muziek. Tijdens haar masterstudie bij Sasja Hunnego en Rita Dams aan de Dutch National Opera Academy van het Koninklijk Conservatorium Den Haag ontdekte ze haar passie voor het combineren van zingen en acteren. Zij is regelmatig als operazangeres op de Nederlandse en Franse podia te zien en zong dragende rollen bij gezelschappen als BarokOpera Amsterdam, Opera Nijetrijne, Opera Minora en Opera aan het IJ. Als concertzangeres was Wendy te horen in de grote oratoria van Bach, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn, Brahms, Rossini en Vivaldi. Ze zong daarnaast ook werken van o.a. Britten, Monteverdi, Orff, Pärt, Pergolesi, Beethoven en van Franse barokcomponisten als Charpentier, Delalande, Durante en Gilles. Verder zong ze o.a. Mahlers Vierde Symfonier en Tehillim van Steve Reich. Ze werkte daarbij samen met diverse ensembles en orkesten en soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Reinbert de Leeuw, Richard Egarr, Jos van Veldhoven, Lucas Vis, Daan Manneke, Ed Spanjaard en Vince Mendoza.
Ook kamermuziek neemt een belangrijke plek in binnen Wendy’s carrière. Ze werkt regelmatig samen met diverse ensembles, o.m. met het klassieke pianotrio Camerata 1800 waarmee ze concertprogramma’s maakt in een theatrale context. Ook zingt ze graag liedrecitals waarbij ze samenwerkt met diverse pianisten en ensembles.
Wendy verleende haar medewerking aan diverse CD- en radio-opnames. Ze zong de rollen van Papagena en Tweede Dame in een Nederlandse versie van Mozarts Die Zauberflöte (Brilliant Classics). Ook werd een live concertregistratie op CD uitgebracht van het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza met filmmuziek van Ennio Morricone, waarop Wendy de titelsong uit de film Once Upon a Time in the West zingt. Harmonia Mundi bracht de opname uit van Purcells King Arthur waarop Wendy diverse hoofdrollen zingt; voor Brilliant Classics neemt zij momenteel alle boeken met madrigalen van Monteverdi op met het ensemble Le Nuove Musiche o.l.v. Krijn Koetsveld.
Wendy was laureaat van de Nationale Vocalisten Presentatie in 2009, studeerde na haar opleiding enkele jaren bij de beroemde mezzosopraan Jard van Nes en wordt momenteel gecoacht door Paul Triepels.
MARTINE SALOMONS
De sopraan Martine Salomons (Emmen 1973) kreeg haar eerste zanglessen van Klaziene van der Vinne. Daarna studeerde zij solozang (docerend musicus) aan het Conservatorium Enschede bij Anne Haenen.
Ze vervolgt thans haar studie aan de Messiaen Academie bij Cora Canne Meijer en Anne Haenen. Ook volgde Martine gastlessen bij o.a. Kevin Smith, Meinhardt Kraak, Konrad Richter, Charles van Tassel en Jard van Nes.
Als soliste trad Martine op in het Requiem van Mozart, in het Oratoria de Noëll van Saint Saëns, het Magnificat van Rutter, Die Schopfung van Haydn, Petite Messe Solonelle van Rossini en in verschillende Bachcantates.
Martine is tevens werkzaam als zangdocente en geeft stemvorming aan verschillende koren.
ANNEKE VAN SANTEN
Anneke van Santen (sopraan) geboren in 1972 te Strijen, is op 8 jarige leeftijd aanvankelijk begonnen met orgellessen o.a. bij Henk. G. van Putten.
Na de PABO-opleiding studeerde zij solozang aan de Schumann Akademie waar zij in 2009 haar eindexamen behaalde.
Anneke volgde zanglessen bij o.a Trudi Koeleman, Roberta Alexander en studeert momenteel bij Marjan Kuiper en zingt bij verschillende gelegenheden, lied, oratorium en opera.
De afgelopen jaren zong zij de solopartijen in diverse Bachcantates en oratoria waaronder de "Johannes Passion"- Bach, de "Messiah"- Händel, "Die Schöpfung"- Haydn en de "Elias" - Mendelssohn.
CAROLINE STAM
Caroline Stam studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Erna Spoorenberg en Margreet Honig. Zij behaalde zowel het diploma Uitvoerend Musicus als Docerend Musicus (cum laude). Daarna werd zij gecoacht door David Pittman-Jennings en Brian Masuda.
Caroline concerteerde in vele Europese landen, tijdens festivals als Les Festivals du Trégor, La Folle Journée de Nantes, het Festival des Cathédrales de Picardie, het Dollardfestival en het Bremer Bachfest, onder dirigenten als Robert King, Ivan Fischer, Patrick Peire, Sir David Willcocks, Charles de Wolff, Roy Goodman, Jan Willem de Vriend, Jos van Veldhoven en Ton Koopman.
Caroline won de eerste prijs voor sopraan op de Grimsby International Competition for Singers te Grimsby, Groot-Brittannië, en de eerste prijs voor de vertolking van het Franse Lied.
Regelmatig verzorgt Caroline liederen-recitals in het kader van de Vereniging Vrienden van het Lied.
Zij verleende solistische medewerking aan diverse cd-opnamen; Purcell's Fairy Queen, diverse Bach-cantates waaronder de tiende aflevering van de serie Bach-cantates van Ton Koopman, Italiaanse barokcantates onder leiding van Patrick Peire en Bach's Johannes Passion met de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven. Zij soleerde tevens in Ton Koopman's reconstructie van Bach's Markus Passion en in Buxtehude's Das Jüngste Gericht met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir onder leiding van Ton Koopman. Verder zingt Caroline op opnamen met Ensemble Amphion met Muziek uit de tijd van Rembrandt en met Camerata Trajectina Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck en Liederen van Jacob Cats.
Tijdens de Nederlandse première van het Requiem van Iver Kleive zong Caroline de solo.
Caroline is een veelgevraagd soliste in het concert- en oratoriumcircuit.
JOSEFIEN STOPPELENBURG
Josefien Stoppelenburg, trad als solist in de Verenigde Staten, Europa, Azië en Zuid-Amerika en de Arabische Emiraten.
Ze won de Chicago Oratorium Award 2013 en 2e plaats op nationaal niveau in de Amerikaanse Prize Opera Competition 2013.
Ze verscheen als solist met het Boulder Bach Festival, International Schools of Choral Music in Shanghai, Rembrandt Chamber Players, Camerata Amsterdam, barqoue Kunstenaars uit Champaign Urbana en live uitgevoerd op WFMT Chicago.
Van 2005 tot 2007 maakte ze deel uit van de Young Opera Ensemble van Keulen. Samen met haar zuster Charlotte vormen zij het vocale duo Charlotte en Josefien Stoppelenburg. Zij vormen met pianoduo en broers Martijn en Stefan Blaak het ensemble 'broeders en zusters'. Het kwartet heeft opgetreden in de Verenigde Staten, Italië en onlangs het debuut in het Amsterdamse Concertgebouw.
Recent werkte zij samen met het Chicago's Baroque Band, Haymarket Opera Company, Camerata Amsterdam, Newberry Consort, Rockford Symphony Orchestra, Fort Wayne Symphony, Elmhurst Symphony Orchestra, Northwest Indiana Symphony Orchestra, Peoria Bach Festival, en de rol van Aci in Händels Aci, Galatea e Polifemo en Tirsi in Clori, Tirsi e Fileno met de Haymarket Opera Company, Chicago's 17e en 18e eeuwse opera troupe.
Als specialiste in de barokstijl, was Josefien solist bij veel barok ensembles in de VS: barok Kunstenaars uit Champaign Urbana, Peoria Bach Festival, Cincinatti Bach Festival, Arizona Bach Festival, Boulder Bach
MARIJJE VAN STRALEN
De Nederlandse sopraan Marijje van Stralen studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Zij ontving de prestigieuze Fulbright beurs die haar in staat stelde aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia en in New York bij Bill Riley te studeren. In 1999 werd zij geselecteerd voor de Britten-Pears school of Advanced Musical Studies, Aldebourough.Bij De Nieuwe Opera Akademie vertolkte Marijje rollen in de producties: A Midsummernightsdream (Benjamin Britten) , Die Zauberflote, en Riders to the sea (Vaughan Williams).
Na haar studie maakte zij deel uit van het ensemble van het Internationaal Opera Centrum Nederland. Marijje van Stralen won de publieksprijs en was finaliste op het Christina Deutekom Concours. De jonge sopraan zong de rol van Saskia in de opera Writing to Vermeer van Louis Andriessen met het Nederlands Jeugd Orkest o.l.v. Reinbert de Leeuw.
Bij De Nederlandse Opera verleende zij haar medewerking aan de uitvoeringen in Amsterdam en het Lincoln Center festival in New York.Marijje was verder o.a. te horen als Adele in Die Fledermaus (Johann Strauss), Lucia in de The Rape of Lucretia (Benjamin Britten), Blondchen in de Mozartopera Die Entführung aus dem Serail, Belinda in Dido and Aeneas (Henry Purcell), Madchen in Der Kaiser von Atlantis (Victor Ullman),Princess in L'Enfant et les Sortilèges (Maurice Ravel), Silvie in Gounod’s La Colombe , Polly in Down in the Valley ( Kurt Weill),Ling in Het Monster met de twee Ruggen (David Dramm en Hafid Bouazza), Bastienne in Bastien und Bastienne en Mademoiselle Silberklank in Der Schauspieldirektor
Met het Combattimento Consort zong Marijje van Stralen tijdens het Bachfestival Amsterdam en in San Fransisco op het Carmel Bach Festival.
Ze werkte o.a met het Nederlands Blazers Ensemble, Ensemble Sospeso New York, Musikfabrik (Berliner Festwochen), Noord-Hollands Philharmonisch Orkest, Het Orkest van het Oosten,Het Gelders Orkest, Het Radio-Kamerorkest, het Nedpho,Vlaams Radio Orkest, Het Nieuw Ensemble ,het N.J.O, Insomnio, Opera Trionfo,het duo Post en Mulder en Nieuw Sinfonietta Amsterdam. Zij gaf met haar eigen ensemble; ELECTRA , concerten in Barbican Centre en South Bank Centre (Londen ), Italië (Pontino Festival ), Parijs (Agora Festival) en het Sonic Evolutions Festival in New York.(Lincoln Center)
LEONIE VAN VEEN
De sopraan Leonie van Veen volgde haar studie klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Tijdens haar studie volgde ze zanglessen bij Gerda van Zelm en Barbara Pearson. Na haar Bachelorsopleiding vervolgde ze haar studie aan de Dutch National Opera Academy. Beide studies rondde Leonie cum laude af. Ze volgde aanvullende masterclasses bij Anne Murray, Graham Clark, Mark Tucker, Cynthia Buchan en Miranda van Kralingen.
Op dit moment wordt ze gecoacht door Peter Nilsson.
Leonie voelt zich thuis in verschillende muziekstijlen. Haar flexibele en heldere stemgeluid maakt het mogelijk te schakelen binnen verschillende stijlen. Met veel plezier zingt zij opera- en concertrepertoire, maar ook het lied heeft een speciaal plekje in haar hart. Ze volgde verschillende liedinterpretatieklassen bij Elly Ameling, Meinard Kraak en Rudolf Jansen. Tevens volgde ze een Schubert-cursus bij Graham Johnson aan de Britten-Pears School in Aldeburgh.
Al tijdens haar studie vertolkte Leonie verschillende operarollen. Ze was te zien als Karolina uit de DvÄ• Vdovy van Smetena, als Alcina uit Alcina van Händel en als Micaëla uit Carmen van Bizet. Na haar studie was ze o.a. te zien als Miranda uit The Tempest van Purcell, als Papagena uit Die Zauberflöte van Mozart, als Donna Anna uit Don Giovanni van Mozart, als Lena uit La princesse jaune van Saint-Saëns, als Adina uit L'elisir d'amore van Donizetti en als Antigone en Judith uit de moderne opera's Styx en Blauwbaard van Chiel Meijering.
Leonie is regelmatig te beluisteren als concertzangeres. Ze werkte samen met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Richard Egarr en Jos Vermunt.
Haar repertoire varieert van Barok tot moderne muziek en bevat o.a. de Johannes Passion, Matthäus Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach, de Messiah van Händel, het Requiem, het Exsultate Jubilate en de Mis in c-klein van Mozart, Die Schöpfung en Die Jahreszeiten van Haydn, het Requiem van Fauré, Ein deutsches Requiem van Brahms, de Carmina Burana van Orff en het Stabat Mater van Pergolesi.
Later dit jaar volgen uitvoeringen van o.a. Ein deutsches Requiem van Brahms, het Requiem van Fauré en het Stabat Mater van Szymanowski. Deze zomer zal Leonie te zien zijn bij Holland Opera als Antigone uit Styx van Chiel Meijering.
KLAARTJE VAN VELDHOVEN
Sopraan Klaartje van Veldhoven (1981) behaalde in 2006 cum laude haar masterdiploma solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar zij direct na haar afstuderen aangesteld werd als docente minor zang. Voor een specialisatie Oude Muziek studeerde zij aan de Schola Cantorum Basiliensis in Basel. Momenteel wordt zij gecoached door Jard van Nes , Johannette Zomer en Mariette Nollen.
Klaartje won de eerste prijs bij de competitie voor de ‘John Kerr Award for English Song’ in Engeland. Door het winnen van deze prijs zong ze het jaar daarna een solo recital in Kent. Als soliste werd Klaartje gevraagd voor de tournee van het European Union Baroque Orchestra naar Frankrijk, Italië en Cyprus, waar zij op het podium samen werkte met Christina Pluhar. Klaartje werkt regelmatig met het solo-ensmble van de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven. Recentelijk zong zij met het Residentie Orkest en Stella Den Haag o.l.v. Johannes Leertouwer, in een productie van de ‘Mattheus Passion’ van J.S. Bach voor kinderen.
Als soliste zong zij bij het European Union Baroque Orchestra, het Residentie Orkest, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, het Italiaanse ensemble Contrasto Armonico , the Spirit of Gambo, het Atheneum Kamer Orkest, het USKO en Camerata Ardesko. Verder werkte zij samen met het theatergezelschap ‘Stella Den Haag’, Barokopera Amsterdam en Frank Groothof.
Zij werkte als soliste onder andere met; Christina Pluhar, Jos van Veldhoven, Johannes Leertouwer, Frederique Chauvet,Kenneth Montgomery, Sigiswald Kuijken, Reinbert de Leeuw en Alexandru Lascae. Zij zong de rollen van Euridice (in ‘La lira de Orfeo’ met het EUBO), Belinda (Dido and Aeneas), Zerlina (Don Giovanni),Amor, Proserpina en Bacco (Orfeo, Rossi), Angelo (Resurrezione), en het Spiegelbeeld (Pontormo, Niels Berentsen) en zij zong recentelijk in het Purcell Gala, een productie van Barokopera Amsterdam o.l.v. Frederique Chauvet.
Al tijdens haar studie was zij in binnen- en buitenland te beluisteren. Zo ging zij op tournee naar Amerika (Tanglewood Festival,New York, San Fransisco,Berkeley, Seattle) en was zij in Spanje, Oostenrijk, Duitsland, Italie, Frankrijk en Cyprus te horen In komende najaar zal zij samen met Marco Vitale en Contrasto Armonico concerten geven in Istanbul,Damascus, en Azerbeidjan.
Recentlijke cd-opnames bevatten de Hohe Messe van J.S. Bach (met de Nederlandse Bachvereniging, Channel Classics), La Resurrezione van G.F. Handel (Angelo partij), Aminta en Fillide (Handel) en Handel Cantates (allen met Contrasto Armonico,Brilliant Classics). Ook heeft zij recentelijk een cd opgenomen met het Stabat Mater van Pergolesi in de Nederlandse vertaling van Willem Wilmink samen met de Nieuwe Philharmonie Utrecht o.l.v. Johannes Leertouwer.
DIANE VERDOODT
Na het behalen van haar eerste prijs zang aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel bij Louis Devos studeerde Diane Verdoodt verder bij Professor Rudolf Bautz te Aachen, bij Bernadette Degelin te Antwerpen, en privaat bij Lucienne Van Deyck. Ze behaalde ook het diploma Docerend Musicus in het Muziekconservatorium te Zwolle - Nederland.
Diane Verdoodt bezit het Diploma van Meester in de Muziek, met een aggregaat.
Zij debuteerde in het Amsterdamse Concertgebouw met het Requiem van Andrew Lloyd Webber, en gaf daar tevens een recital met tenor Ludwig Van Gijsegem, dat rechtstreeks uitgezonden werd door de NOS-radio.
Brahms' 'Ein Deutsches Requiem' en Rossini’s ‘Stabat Mater’ brachten haar terug in het Concertgebouw.
Ze maakte opnamen voor de BRTN, RTBF, en NOS en verleende haar medewerking aan een veertigtal fonoplaten en Compact Discs voor Erato, Ricercar, Eufoda, Harmonia Mundi, Discover, Gioia, ...
Haar Puccini-vertolkingen in de CD-opnamen van Gianni Schicchi, Suor Angelica, en Il Tabarro voor Discover werden op groot enthousiasme en schitterende kritieken onthaald.
Zij werkte in Groningen mee aan de creatie van de opera Reynaert de Vos (Van alle tijden - van alle streken).
Diane Verdoodt kreeg uitzonderlijke reacties na haar vertolking als Micaëla in de opera Carmen te Lissabon.
Opera: Dido and Ænaeas, Gianni Schicchi, Suor Angelica, Il Tabarro, Nabucco, Iwein van Aelst, Carmen, Van alle tijden-van alle streken, Faust, The Telephone, Fidelio, Sokrates, l'Enfant et les Sortilèges.
Grote Europese muziekfestivals deden een beroep op haar: Festival M.A.Charpentier Versailles, Holland Festival, Festival de Wallonie, Festival van Vlaanderen, Charpentier Festival Arles,..., alsook het internationale muziekfestival te Manilla - Filipijnen.
Zij maakte een grote recital toernee door Rusland, resulterend in nieuwe engagementen bij de Sint Petersburg Philharmonic.
Zij maakte een lied-CD (Rossini-Bellini-Verdi-Donizetti) samen met de pianist Daniel Blumenthal.
Diane Verdoodt introduceerde als eerste de klassieke vocale muziek bij VTM, met een uitvoering van werk van J.S. Bach tijdens het Bachjaar 2000.
Met het barokorkest La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuycken soleerde zij in werk van Carl Philipp Emanuel Bach tijdens mundiale radio-uitzendingen.
Door haar universele zangtechniek is het concertrepertoire van Diane Verdoodt uitermate uitgebreid en bestrijkt een periode die gaat van de middeleeuwen tot en met de hedendaagse toondichters.
Diane Verdoodt was jarenlang Gastprofessor Zang in de Musicalafdeling van het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel.
CLARA DE VRIES
Clara de Vries deed eindexamen solozang aan het conservatorium Zwolle. Daarna bekwaamde zij zich bij Aafje Heynis. Zij vervolgde haar studies o.a.met interpretatielessen voor de Duitse Liedkunst bij Prof. Paul von Schilhawsky aan het Mozarteum te Salzburg en aan het Internationaal Opera Centrum te Amsterdam (Opera).
In 1990 was Clara de Vries finaliste bij de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie. Masterclasses volgde zij voor het lied met orkestbegeleiding aan het Internationaal Vocalisten Concours te 's Hertogenbosch 1993 bij Tom Krause dat werd afgesloten met het feestelijk slotconcert met het Brabants Orkest o.l.v. Jan Stulen.
Vanaf die tijd is Clara een veelgevraagd soliste bij oratoriumverenigingen. Inmiddels beschikt zij over een omvangrijk oratorium repertoire variërend van Bach tot Orff. Zij heeft met verscheidene orkesten, opera, operette, lied- en concertaria’s uitgevoerd van o.a. Mozart, Sibelius en R. Strauss en concerteert zij in diverse TV- en radiouitzendingen (o.a. C-Majeur van de NCRV). Tournees maakte ze door waren er door Duitsland, Oostenrijk, Korea, Canada en Indonesië.
Met de alt José Scholte vormt Clara de Vries een succesvol duo. Zij zongen, gecoached door Aafje Heynis, in 2000 een speciaal duettenprogramma met werken van o.a. Brahms, Schumann en Dvorak.
Ook maakt Clara de Vries sinds 1991 deel uit van het Midas Ensemble, dat tijdens een muziekfestival in Korea een prijs ontving voor de bijzondere uitvoering van Mozart-aria’s. In 2000 verscheen de tweede Midas-CD met werken van Nederlandse componisten.
Met Martijn van den Hoek bracht Clara een Liedrecital tijdens het 11e Frans Liszt Festival in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam.
HANNEKE DE WIT
Sopraan Hanneke de Wit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgde haar studie aan De Nieuwe Opera Academie.
Daarna vertolkte Hanneke de Wit diverse opera rollen waaronder: Euridice in Glucks Orfeo ed Euridice met het Orkest van het Oosten, Pamina in Mozarts Zauberflöte in de Amsterdamse RAI, Contessa in Mozarts Le Nozze di Figaro met het Gelders Orkest, Eerste Dame in Mozarts Zauberflöte met het Combattimento Consort en Malwina in Marschners Der Vampyr in het Grachtenfestival.
Bij de Reisopera zong zij de rollen van Grande Pretresse in Rameau’s Hippolyte et Aricie en Woglinde in de succesvolle productie Wagners Rheingold en Götterdämmerung o.l.v. Ed Spanjaard.
Tijdens de afscheidsconcerten van Ed Spanjaard van het Limburgs Symfonie Orkest zong Hanneke in Le Martyre van Debussy.
In 2007 maakte Hanneke de Wit haar debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest in Bruckners Derde Mis in f-klein o.l.v. Philippe Herreweghe.. Zij maakte tournees met het Requiem van Mozart (Brabants Orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend) en met Die Schöpfung van Haydn (Orkest van de achttiende eeuw o.l.v. Frans Brüggen). Met dirigent Peter Dijkstra zong zij in de Zaterdag Matinee Bachs Magnificat en de Matthäus Passion. Met het Gelders Orkest zong zij in 2012 de Wesendonck Lieder van Wagner op een choreografie van Introdans o.l.v. Nicolai Alexeev..
In 2014 herneemt de Reisopera de geënsceneerde productie van Bachs Johannes Passion van regisseur Dale Duesing, waarin Hanneke wederom de sopraan partij zal zingen. Ook zingt zij komend seizoen Beethovens 9e Symfonie met het Orkest van de achttiende eeuw.
In 2004 won Hanneke de Wit het prestigieuze Cristina Deutekom Opera Concours. Tijdens het Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch in 2006 werd haar de Caroline Kaart Prijs voor de beste Nederlandse zangeres toegekend.
Hanneke de Wit is hoofdvakdocente aan het Prins Claus Conservatorium. Zij studeerde ook Duitse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Leiden.
New List Item Write a description for this list item and include information that will interest site visitors. For example, you may want to describe a team member's experience, what makes a product special, or a unique service that you offer.
Item Link