STEPHAN ADRIAENS
De licht-lyrische tenor Stephan Adriaens studeerde Solozang met specialisatie Opera bij Axel Everaert aan het Conservatorium Maastricht. Hij volgde masterclasses bij onder andere John Bröcheler en Sigrid van der Linden.
In zijn carrière als oratoriumsolist heeft Stephan een groot enthousiasme ontwikkeld voor de werken van de familie Bach, zowel vader als zonen. Desondanks houdt hij zijn repertoire liefst zo breed mogelijk. Hij was te horen in onder andere: Kerstvespers (Monteverdi), Membra Jesu nostri (Buxtehude), Matthäus Passion (J.S. Bach), Auferstehung und Himmelfahrt Jesu (C.Ph.E. Bach), Stabat mater (Haydn), Petite Messe solennelle (Gounod) en Berliner Messe (Pärt).
Zijn opera-debuut maakte Stephan in L'enfant et les sortilèges (Ravel), waarin hij alle tenor- rollen vertolkte. Vervolgens zong hij onder andere: Des/Pete in de wereldpremière van The rage of life (Katz-Chernin), Le tavernier in Duc d'Albe (Donizetti), Duca di Mantova in Rigoletto (Verdi), Adam in Der Vogelhändler (Zeller), Loekasj in Tsjarodejka (Tsjaikovski) en Fritz in La grande-duchesse de Gérolstein (Offenbach).
Ook maakte hij met pianiste Tonie Ehlen de eerste CD-opname van Nocturne (Ben van Beurden) en werkte hij mee aan het televisieprogramma “Szarkowicz Hotel”.
SEBASTIAN BROUWER
Sinds zijn studie aan de Conservatoria van Enschede en Amsterdam, heeft de carrière van tenor Sebastian Brouwer hem niet alleen op de grootste podia van Europa gebracht, maar ook naar tournee en concertseries in de Verenigde Staten (2004) en Australië (2002).
Op de meest belangrijke Nederlandse muziekfestivals en -series heeft hij gezongen met orkesten als het Concertgebouw (Kamer)Orkest en Radio Filharmonisch Orkest, en gewerkt onder de bâton van dirigenten als o.a. Edo de Waart, Jaap van Zweden, Roy Goodman, Jan Willem de Vriend en Ton Koopman. Zijn stem was ook te horen op radio en televisie bij diverse nationale omroepen, b.v. Vara (Matinée) , de NPS en de VPRO.
Sebastian Brouwer heeft een zeer wijd georiënteerd repertoire dat reikt van oratorium tot opera en kamermuziek, en van het begin van geschreven vocale muziek tot hedendaagse stukken – waarvan enkele geschreven zijn met zijn stem in gedachten en waarvan hij ook de première heeft gezongen.
Hij is een zeer veelgevraagd vertolker van de muziek van J.S. Bach, en zijn uitvoeringen van de Passies (Evangelist en aria’s) en Oratoria van deze componist worden algemeen zeer gewaardeerd. Andere werken uit het oratorium repertoire omvatten zulke verschillende stukken als o.a. Verdis “Requiem”, Mendelsohn “Elias” en “Paulus”, Händel “The Messiah”, Saint-Saëns’ “Oratorio de Noël”, Puccinis “Messa di Gloria”, Ramirez “Misa Criolla”, Dvoraks “Stabat Mater”, Rossinis “Petite Messe Solennelle”, Orffs “Carmina Burana” en Haydns “Jahreszeiten” en “Schöpfung”. In 2008 is hij uitgenodigd de aria’s van de Mattheus Passion te vertolken in het Concertgebouw in Amsterdam.
Op het gebied van opera toont zich zijn uitgebreide ervaring in het grote aantal tenor hoofdrollen die hij al succesvol heeft uitgevoerd: o.a."Il barbiere di Siviglia" (Rossini), "Alceste" (Haendel), "Pygmalion" en "Les Indes Galantes" (Rameau), "Orphee et Euridice" en “Iphigénie en Tauride” (Gluck), "La Sonnambula" en "I Puritani" (Bellini), "Boccacio" (Von Suppe), Gasparone (Millocker), “La Traviata” en "Oberto" (Verdi), "Don Pasquale" (Donizetti), "Die Fledermaus" (Strauss),“Carmen” (Bizet), “Call me Ishmael” (Goldschneider, première) en “Der Hund” (Zuiddam, première).
Gezien het uitzonderlijke bereik van zijn stem, is Sebastian Brouwer niet alleen aktief binnen het “oude muziek” repertoire als tenor, maar ook als de zelden gehoorde stemsoort haut-contre.
De Nederlandse tenor Thomas de Bruijn studeerde bij Hubert Delamboye. De Bruijn heeft gewerkt met o.a. Christophe Rousset, Pierre Audi, Lotte de Beer en Miranda van Kralingen. In 2017 maakte Thomas zijn debuut bij De Nationale Opera met de rol van 2de Ombre D’Inferno in de Madrigalen productie in regie van Pierre Audi. Bij Opera Zuid maakte De Bruijn zijn roldebuut in 2015 met de rol van Le Remondado in een jeugdproductie van de opera Carmen. De afgelopen jaren was hij ook te zien in het ensemble van Opera Zuid. In 2019 zong de Bruijn de rol van Lyonel in de opera Martha in Schloss Kammeroper Rheinsberg (Duitsland), de rol van Tassilo in de operette Gräfin Maritza in het Stadsstheater Zoetermeer en de rol van Tamino in een concertante uitvoering van Die Zauberflöte tijdens een festival in Amsterdam.
In 2021 zong de Bruijn de rol van Pang in de opera Turandot in de Stadsschouwburg in Velsen. Ook is Thomas regelmatig op het concert podium te vinden en naast zijn passie voor opera zingt de Bruijn ook met veel plezier oratorium repertoire. Op dit moment is hij verbonden als koorlid aan De Nationale Opera.
JAN VAN ELSACKER
In 1996 werd Jan Van Elsacker laureaat van het internationale concours “Musica Antiqua Brugge”
en was hij finalist bij de “Erna Spoorenberg-presentatie”. De grote internationale doorbraak van de
dan nog maar 31-jarige Antwerpenaar wiens grote voorliefde uitgaat naar de vroeg Italiaanse barok.
Het is, naast zijn Passie-vertolkingen, vooral in deze muziek dat Jan Van Elsacker een internationaal
grote reputatie heeft opgebouwd waarmee hij uitgebreid naar Nederland, Frankrijk, Duitsland,
Spanje en Italië wordt gevraagd. In januari 2008 vertolkte hij in de Nationale Opera van Polen
(Warschau) nog de titelrol in Monteverdi’s Orfeo in samenwerking met La Fenice, een productie dat
in 2015 – 2016 herhaald zal worden.
In 2005 verscheen op CD (label “Zig Zag Territoires”) “Il Combattimento di Tancredi e Clorinda”
met Jan als verteller (testo) ). Hiervan werd ook een DVD gemaakt rond “the making of…..”.
Bij hetzelfde label heeft hij de evangelistenpartij vertolkt in de grootste werken van Heinrich Schuetz.
Deze opnames werden uitvoerig geprezen en bekroond in de bekende Europese muziektijdschriften
(Diapason d’or, ffff de Télérama, 10 de Répertoire…….). In oktober 2014 verscheen “Die
Winterreise” op CD in samenwerking met pianofortespeler Tom Beghin. Deze CD kreeg reeds erg
lovende recensies in binnen- en buitenland (o.a. NRC Handelsblad).
Jan Van Elsacker werkt regelmatig samen met gereputeerde gezelschappen als Concerto Palatino, Le
Poème Harmonique, Weser Renaissance, la Fenice en andere. Met Jos van Immerseel, Claire
Chevallier en Tom Beghin bracht hij reeds meerdere liederrecitals.
In 2003 was Jan nog festivalster tijdens het festival van Brugge “Musica Antiqua”.
Jan Van Elsackers palmares is nu al indrukwekkend, de vrucht van een lange en mooie zangcarrière
die hij als jong talent in het Antwerpse Kathedraalkoor begon. Na zijn studies piano en zang aan het
Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium deed hij zijn eerste ervaringen op door de samenwerking
met La Petite Bande, Collegium Vocale en Currende.
In 2007 heeft Jan het ensemble “Il Trionfo del Tempo” opgericht. Ze brachten reeds opgemerkte
concerten in België ( o.a. in het vermaarde festival van Brugge “Musica Antiqua”), Nederland,
Duitsland, Denemarken en Tsjechië.
Jan wordt ook regelmatig uitgenodigd in het buitenland om daar masterclasses te geven rond de
Italiaanse vroegbarok. Tevens is hij docent aan de academie te Lier (België) en aan de
Musikhochschule van Trossingen (Duitsland)
Op Goede Vrijdag 2011 zong Jan in Cuenca (Spanje) de tenorpartij in kantates van Bach o.l.v Gustav
Leonhardt.
.
MORSCHI FRANZ
The dutch tenor Morschi Franz studied at the Conservatorium Maastricht with Maestra Mya Besselink. During his study he sang at Opera Zuid a.o. the Sickly gambler in Prokovjefs "the Gambler".
After his study he performed lots of opera and operetta concerts throughout Europe. He sang guest solo in Andre Rieu's Semper Oper Show. "Ich tanze mit dir in den Himmel hinein".
Amongst his staged opera's are roles such as Alfredo (la Traviata), Riccardo (Un ballo in maschera), Turridu (Cavalleria rusticana), Don Quichotte (Der Mann von La Mancha) and Siegfried/Siegmund at DNO in "Ringetje" (The highlights from Der Ring des Nibelungen staged for children). He is very grateful to have worked with sir John Tomlinson on this repertoire. Also at DNO he sang "nobleman" in the new Dimitri Tcherniakov production of "The legend of the invisible city of Kitezh and the maiden Fevronia".
Amongst his staged operetta roles are: Prinz Karl Franz (student Prince), Babylas (monsieur Choufleurie), Eddin (1001 Nacht), Caramello (eine Nacht in Venedig), Usher (Trial by jury) and Herr von Eisenstein (die Fledermaus). In october 2012 he will again sing Siegfried/Siegmund in "Ringetje" and Don Jose in Carmen in november.
Staged oratorio are tenor soli in: Verdi's requiem, Mozart's requiem and Mozart's Kronungsmesse.
He worked with conductors s.a. Marc Albrecht, Jaap van Zweden, Mariss Jansons, Yannick Nezet-Seguin and Carlo Rizzi.
LUDWIG VAN GIJSEGEM
Na zijn studies aan het Conservatorium van Brussel en Antwerpen en specialisaties bij verschillende buitenlandse docenten werd Ludwig Van Gijsegem in 1980 laureaat van het Concours International de Musique Ancienne te Hurtebise en van het Erna Spoorenberg Solistenconcours in Nederland. Ludwig Van Gijsegem is een begrip in de concertwereld. Hij gaf meer dan vijfhonderd Bach- en Händelconcerten. Zijn repertoire is nochtans zeer uitgebreid: van Middeleeuwse muziek tot de meest recentste composities. Ludwig Van Gijsegem trad op in de meest prestigieuze muziektempels zoals het Gewandhaus van Leipzig, het Wiener Musikverein, de Philharmonie te München, de Salle Pleyel te Parijs, de Alte Oper te Frankfurt, de Philharmonie te Berlijn, de Doelen te Rotterdam en het Concertgebouw te Amsterdam. Hij was er te horen in composities van onder meer Bach, Berlioz, Händel, Haydn, Honegger, Lloyd Webber, Orff, Puccini en Verdi. Internationale tournees brachten hem ondermeer naar Mexico, Israël, Colombia, de Volksrepubliek China, Frankrijk en Rusland. Ludwig Van Gijsegem zong in de Philharmonie te Sint-Petersburg Mahler’s Das Lied von der Erde, wat resulteerde in belangrijke engagementen in Rusland.
Op het Stravinsky Festival van Luxembourg werd hij bejubeld na zijn prestatie tijdens de uitvoering van ‘Le Renard’.
Ook op de operascène is Ludwig Van Gijsegem actief. Zo vertolkte hij in Amsterdam de rol van Don José/Carmen, de titelrol in Der Zwerg, in La Damnation de Faust en in The Rake's Progress. Voor Opera Zuid werkte hij mee aan Le Nozze di Figaro. Ludwig Van Gijsegem was te gast in de Vlaamse Opera als Une voix/Porcus/Héraut/Le Clerc/Jeanne d'Arc au Bûcher, Le Dancaïre / Carmen, Zweite Jude / Salome, Sancho Panza / Don Quichote / De Grote Verzoeking Van Sint Antonius, Een Duivel.
Ludwig Van Gijsegem werkte samen met vermaarde dirigenten waaronder: Gustav Leonhardt, Sigiswald Kuycken, Enoch zu Guttenberg, Ton Koopman, Alexander Rahbari, Karl Anton Rickenbacher, Philippe Herreweghe, Serge Baudo, Leopold Hager, Michael Tilson Thomas, Richard Pittman, Yoeri Simonov, Lucas Vis, Philippe Hüttenlocher, Edouard Serov, Gerard Akkerhuis, Y. Svetlanow, Justus von Websky, Thierry Fischer, Winfred Machevsky, Marc Soustrot, Jaap van Zweden , John Nelson, Silvio Varviso, Ivan Törzs, Michel Tilkin e.v.a.
Naast zijn carrière als zanger is Ludwig van Gijsegem ook gastdirigent bij het Vlaams Radio Koor. Hij is oprichter/artistiek leider van The European Inter-Voices Choir and Orchestra, van het Inter-VoiceS Festival en van het platenlabel Gioia. Voor zijn solistenensemble La Gioia componeerde Boudewijn Buckinx de kameropera's Sokrates en Dhammapada.
De Armeens-Nederlandse tenor Pablo Gregorian is zowel solist als ensemblezanger en heeft een breed repertoire in zowel oratorium, opera als lied. Na het behalen van zijn masterdiploma’s in Theoretische Natuurkunde en Geofysica aan de Universiteit Utrecht, studeerde hij zang aan de Oude Muziekafdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Op dit moment rondt hij de masteropleiding zang af op CODARTS te Rotterdam bij Marcel Reijans.
Als solist zong Pablo Gregorian onder andere met het Apollo Ensemble, met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest en in een aantal volledig geënsceneerde barokopera’s onder leiding van Michael Chance. Als liedzanger was hij te horen op het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog. Ook vormt hij een duo met (forte)pianiste, klaveciniste en barokharpiste Henriëtte Wirth. Hiernaast is hij als ensemblezanger verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging.
Dit seizoen was Pablo Gregorian te horen als Alessandro in een semi-concertante uitvoering van Mozarts opera Il rè pastore door Domestica Rotterdam. Daarnaast zingt hij in The Apocalyps: the opera that Bach never wrote, een samenwerking van OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging. Met pianiste Henriëtte Wirth had hij een mini-tournee door Nederland met uitvoeringen van die Schöne Müllerin van Schubert. Ook zingt hij als ensemblelid bij de Nederlandse Bachvereniging in de zaterdagmatinee van het Concertgebouw met Graun’s der Tod Jesu.
HENK GUNNEMAN
Henk Gunneman studeerde zang en piano aan het Conservatorium te Groningen.
In zijn studietijd, waarin hij lessen genoot van Grethe de Vink, volgde hij o.a. zang- en interpretatiecursussen bij Max van Egmond en Thom Bollen. Na zijn UM diploma vervolgde hij zijn opleiding in Engeland bij oude muziek specialist Nigel Rogers en na die periode aan de Britten-Pears School for Advanced Musical Studies te Aldeburgh waar hij lessen kreeg van Diana Forlano en Anthony Rolfe Johnson.
Na een aantal jaren privé-lessen te hebben gevolgd bij Margreet Honig te Amsterdam, Ronald Klekamp te Haarlem en bij Matthijs Mesdag te Zaandam, verdiept hij zich momenteel in de Lichtenberg zangmethode. Christoph Prégardien coachte hem met de interpretatie van Bach’s evangelistenpartijen.
Henk heeft zich een breed repertoire eigengemaakt en wordt als solist veel gevraagd voor oratorium concerten in het land. Hij heeft zich gespecialiseerd in de grote Passionen en Cantates van J.S.Bach waarin hij vooral als evangelist maar ook in de aria’s veelvuldig te horen is.
Hij zong onder meer in de oratoria van Händel zoals de ‘Messiah’, ‘Judus Maccabeus’ en ‘Israël in Egypt’; het ‘Requiem’ en diverse Missen van Mozart; ‘Die Schöpfung’ en het ‘Stabat Mater’ van Haydn; ‘Oratorio de Noël’ van Saint-Saëns en de ‘Saint Nicolas Cantata’ van Benjamin Britten en in nog vele muziekstukken van andere bekende en minder bekende componisten.
Hij werkte met diverse dirigenten zoals Erik van Nevel en Jos van Veldhoven en met orkesten als het Gelders Orkest, Il Concerto Barocco en Florilegium Musicum.
British tenor Stefan Kennedy studied at the Dutch National Opera Academy after completing his post-graduate studies at the Royal Academy of Music, London. He also read music at Clare College, Cambridge, where he held a choral scholarship.
He is establishing himself as a sought-after soloist in the
Netherlands. In December 2022, he will make his Concertgebouw debut as tenor soloist in Handel's Messiah
with the Nederlandse Handelvereniging. He will be returning to Het Concertgebouw in January 2023 as soloist in Bach’s
Magnificat under Daniel Reuss.
In 2021, Stefan appeared on NPO Radio 4 as evangelist & soloist in a new reconstruction of Bach's St Matthew Passion with Johannes Leertouwer and the Nieuwe Philharmonie Utrecht (NPU), and then returned as Evangelist for the NPU
tour of the St Matthew Passion in 2022. In December 2021, Stefan appeared live on NPO Radio 4 as soloist in Bach's Magnificat with Daniel Reuss and Cappella Amsterdam.
Stefan made his Dutch National Opera debut with the Opera Forward Festival in the role of Triplet in
MacMillan’s Clemency. With the Dutch National Opera Academy, he performed Ferrando in Mozart’s
Così fan tutte, Male Chorus in Britten’s The Rape of Lucretia and El Remandado in Bizet’s Carmen. With
Opera Zuid, Stefan performed the role of Analyst in the highly-acclaimed production of Bernstein’s’ A Quiet Place. He returned to Opera Zuid in 2022, covering and performing the role of Lysander in
Britten’s A Midsummer Night’s Dream. Stefan performed the role of Acis in Handel's Acis & Galatea
under the direction of Michael Chance at the Royal Academy of Music. He has also appeared in
productions at Opera Holland Park, London and the Festival d’Aix-en-Province.
Stefan is a keen recitalist and was selected for the Grote Zangers Programme in Amsterdam, resulting
in a recital at Amsterdam's Muziekgebouw aan 't IJ. Other concert highlights include Bach’s St John Passion, New College Oxford; Mendelssohn’s Symphony No. 2, Atlas Theatre Emmen; Monteverdi's
Vespers, Ely Cathedral; Bach’s St Matthew Passion, Southwark Cathedral; Handel’s Messiah and Mozart's Requiem, St Martin-in-the-Fields, London; Britten’s Serenade for Tenor, Horn and Strings, Amsterdam; and Haydn’s The Creation, Rouen Cathedral.
Vernon Kirk studied singing at the Royal Academy of Music, London and at the Britten Pears School for Advanced Musical Studies. Further studies followed with Stewart
Emerson and Diane Forlano at the Hans Eisler Hochschule for Music in Berlin. Solo opera engagements have taken him to the Staatsoper Unter den Linden Berlin, the Aix-enProvence Festival, L’Opera de Nice, Theatre du Capitol Toulouse, Theater Aachen, Volkstheater Rostock, the Bad Hersfeld Sommerfestspiele, Brandenburger Theater, Scottish Opera, and the Aldeburgh Festival in England. At the same time singing roles such as Rector Adams in Peter Grimes, Don Ottavio Don Giovanni, Brighella Ariadne auf Naxos, Tamino Die Zauberflöte, Ferrando Cosi Fan Tutte, Zweite Nazarene Salome,
Rosillon Die Lustige Witwe, Mollfels Scherz, Satire, Ironie und tiefere Bedeutung, Gonsalve L’Heure Espagnol, Guglielmo Viva la Mamma, and Sellem The Rake’s Progress.
Also in great demand in the concert field, he recently sang the role of Evangelist in J S Bach’s Matthäus Passion at the Berlin Philharmonie (2022), and Britten’s War Requiem in
Berlin’s Cathedral (2014) under the direction of Thomas Hennig, the role of Servus in Bach’s St John Passion at the BBC Proms with the Zurich Chamber Orchestra under the
direction of Sir Roger Norrington. With Le Concert d’Astree conducted by Emmanuelle Haim, Bach’s Magnificat and Handel’s Dixit Dominus at the Theater du Caen, and with the Akademie Alte Musik Berlin conducted by Rene Jacobs - the roles of Arioch and Wise Man in staged performances throughout Europe of Handel’s Belshazzar. With the English
Baroque Soloists under Sir John Eliot Gardiner he sang Bach Cantatas at the Zurich. Festival 2000.
JEAN-LEON KLOSTERMANN
Jean-Léon Klostermann begon zijn zangstudie in 1998 aan het Utrechtse Conservatorium bij Henny Diemer.
Aanvankelijk combineerde hij zijn muzikale carrière met een baan als manager in het bedrijfsleven. Vanaf een optreden als Tamino in Mozarts “Zauberflöte” in een productie van de Nieuwe Opera Academie in 2002 heeft hij zich volledig op het musiceren toegelegd.
Hij volgde Masterclasses bij o.a. Mark Tucker en Anthony Rolphe-Johnson en dramalessen bij Janet Aster en Vladimir Koifmann. Jean-Léon Klostermann treedt veelvuldig op als concertzanger.
Tot zijn repertoire behoren werken van alle bekende en concert- en oratoriumcomponisten. Hij zong bijvoorbeeld onder leiding van Roy Goodman met Bachkoor Holland de aria’s uit de Matthäuspassion en de Hohe Messe. Verder trad hij diverse malen als tenorsolist op bij Zaterdag Matinee Concertgebouw, bijvoorbeeld als Trin in Puccini’s “La Fanciulla del West” onder leiding van Edo de Waart en als Ulrich Eisslinger in ‘Die Meistersinger’ o.l.v. Jaap van Zweden.
Op het operatoneel zong hij de titelrollen in Monteverdi’s “L'Orfeo”, in Nino Rota’s “Alladin und die Wunderlampe” (Vlaamse Opera), in Kunnecke’s “Der Vetter aus Dingsda” (De Nieuwe Nederlandse Operette) en in Conti’s “Don Chisciotte in Sierra Morena” (Opera aan het IJ).
In september 2008 debuteerde hij bij De Nederlandse Opera als “Erscheinung eines Junglings” in de opera Die Frau ohne Schatten van Richard Strauss. In mei 2009 maakt hij zijn debuut bij de Nationale Reisopera in 'Hyppolite et Aricie'. Bij de Nederlandse Opera keert Jean-Léon dit seizoen weer terug als 'Jude' in 'Salome' (Richard Strauss) en vervolgens als 'Trin' in 'La Fanciulla del West' (Puccini).
In mei 2010 zong hij de rol van keizer Altoum (Puccini; Turandot) bij de Nederlandse Opera.
William Knight begon zijn muzikale carrière als een koorknaap van St.Paul’s Cathedral, Londen. Hij studeerde Muziek aan de Universiteit van York, waar hij de Tenor Scholar in York Minster was. Sinds 2014 woont hij in Nederland en werkt hij als solist en ensemble zanger in Nederland en daarbuiten. In hetzelfde jaar begon hij zijn kernlidmaatschap bij het Nederlands Kamerkoor.
Als solist heeft William met veel ensembles gewerkt. Bijvoorbeeld bij de Nederlandse Bachvereniging (Schütz, Schein, Hammerschmidt - gedirigeerd door Jos van Veldhoven), Collegium Vocale Gent (Monteverdi’s Vespers - gedirigeerd door Philippe Herreweghe), Les Talens Lyriques (C.P.E Bach’s Magnificat - gedirigeerd door Christophe Rousset), Amsterdam Baroque (Bach Cantatas - gedirigeerd door Ton Koopman), het Nederlands Kamerkoor (Handel’s Israel in Egypt gedirigeerd door Richard Egarr), Gli Angeli (Religieuze en wereldlijke Madrigalen van Monteverdi - gedirigeerd door Stephan Macleod), en Capilla Cayrasco (CD - Sacred Music by Ockeghem & Josquin gedirigeerd door Eligio Luis Quinteiro).
William is één van de oprichters van The Windsor Consort, een vocaal ensemble gespecialiseerd in muziek uit de 17de en 18de eeuw. Hier gebruikt hij zijn ervaring als ensemble zanger in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, waar hij met veel gerenommeerde groepen heeft gewerkt. Bijvoorbeeld The Sixteen, The Gabrieli Consort, The Marian Consort, Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor.
REIN KOLPA
De tenor Rein Kolpa heeft zijn opleiding genoten aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam waar hij in 1992 afstudeerde. Hij kreeg direct een tweejarig contract bij de studio van de Opera in Keulen. Daar heeft hij vele rollen gezongen waaronder Fracasso (La Finta Semplice/Mozart), Jacquino (Fidelio), Scaramuccio (Ariadne auf Naxos) en zong hij verschillende rollen in “Die Nase” van Shostakovitschs geregiseerd door Harry Kupfer.
Inmiddels heeft hij een breed repetoire opgebouwd van oratoria en liederen tot opera, musical en operette en heeft hij gewerkt met diversen dirigenten waaronder Rene Jacobs, Gustav Leonard, Joop Schets, Jos van Veldhoven, Frans Bruggen en Jan–Willem de Vriend. In de KRO-serie in Vredenburg heeft hij de tenorpartij in de “Liebeslieder Walzer” van Brahms gezongen. Rein Kolpa was finalist in de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie.
Naast de reeds genoemde rollen in Keulen heeft Rein Kolpa ook verschillende rollen gezongen in o.a. Staatsoper Braunschweig, in The Broomhill Summerfestival in Kent, bij De Nederlandse Opera en de Vlaamse opera, Opera Groningen, Opera-Zuid, en De Nationale Reisopera. Ook in “Ahoy” in Rotterdam heeft Rein Kolpa gezongen in de opera “Pagliacci” van Leoncallo als Peppe, en in Carre in “L’Orfeo” van Monteverdi. Vorig jaar zong hij de rol van Cornelis Tromp in de nieuw geschreven opera “Bestevaer”.
Rein heeft ook verschillende operettes gezongen bij de Hoofdstad Operette en bij het Nederlands Operette Theater “La Vie Parisienne” gespeeld.
Naast opera heeft hij ook verschillende musicalrollen gezongen waaronder Freddie in “My Fair Lady” in Zürich en St. Gallen en schitterde hij in de titelrol in “Jekyll and Hyde” bij het Ballet van Vlaanderen. Hij de rol van “Marius” in “Les Miserables” in Antwerpen en bij Joop vd Ende heeft hij in 42nd Street en 3 Musketiers gespeeld. Op dit moment speelt Rein de rol van Kapitein von Trapp in de “Sound of Music” in een prachtige productie van V&V Theaterproductie en de Efteling.
EDWARD LEACH
Edward began his career as a singer in the choirs of Ipswich School, before taking up a choral scholarship at Jesus College, University of Cambridge. Having graduated with a first class degree in Musicology he embarked upon a career as a music tutor and teacher, before establishing himself as a freelance singer in London, singing with many choirs and ensembles.
During this time Edward's professional experience ranged from Monteverdi Vespers to Stockhausen opera, and saw him perform in such varied venues as the Frari Church in Venice, a warehouse in Birmingham, and as far afield as Beijing. In September 2014 Edward enrolled at the Conservatorium van Amsterdam, where he is now studying for his Master degree with Pierre Mak.
In 2016/17 he will tour Germany with Lutz Görner (Rezitator) and Nadia Singer (Piano) in a programme of music by Schubert. Concert engagements include Messiah with Ars Music (TV broadcast) and Stichting Dutch Baroque, Crucifixion with CANTIAMO, and Oratorio de Noël with Medemalaca Vocali.
Recent oratorio engagements include Bach's Matthew Passion (arias), John Passion (arias), Cantatas BWV 171, 147 and 114, and Handel's Messiah. In recital Edward has performed song cycles by Schumann (Dichterliebe; Liederkreis op. 24; Liederkreis op. 39) Beethoven (An die ferne Geliebte) and Britten (On this Island; Winter Words) in varied programmes including repertoire by Purcell, Handel, Britten and Wolf.
His stage experience includes chorus in Opera Holland Park productions (Adriana Lecouvrer and Norma) Don Basilo/Don Curzio (Marriage of Figaro), solo tenor in Silbersee's recent Netherlands tour of Sarah's Passion, and Aceste Ascanio in Alba (Haarlem Koor Lokaal).
LEON VAN LIERE
Leon van Liere studeerde klassiek zang bij Frans Huijts aan Codarts, Hogeschool voor de Kunsten te Rotterdam en behaalde daar in 2012 het Master of Music diploma. Momenteel wordt hij gecoacht door Raymond Modesti.
Hij volgde verder lessen en masterclasses bij onder meer Roberta Alexander, Carolyn Watkinson, Max van Egmond, Miranda van Kralingen, Vinson Cole, Udo Reinemann, Dennis O’Neill, Rudolf Piernay, Alexander Oliver, Marcel Reijans, Brian Masuda en Rudolf Jansen.
Leon werkte als tenorsolist samen met dirigenten als Jan Willem de Vriend, Philip Pickett, Antonio Méndez, Hans Leenders en Lucas Vis en orkesten als het Combattimento Consort en het Residentieorkest in zalen als het Concertgebouw te Amsterdam, de Doelen te Rotterdam, de Dr. Anton Philipszaal te Den Haag en Musis Sacrum te Arnhem.
Op het gebied van opera werkte Leon met regisseurs als Xander Straat, Javier López Piñón en Jos Groenier en zong hij de mannelijke titelrol in Dido and Aeneas, de rol van Joe in Blue Monday van George Gershwin en Ismaele in Nabucco van Giuseppe Verdi.
De afgelopen jaren was hij te gast bij de Dutch National Opera Academy en vertolkte hij in La Finta Giardiniera van Wolfgang Amadeus Mozart de rol van Il Podestà, zong en danste hij in Pulcinella van Igor Stravinsky in een choreografie van Itamar Serussi Sahar en speelde hij de rol van de zoon in Less Truth More Telling van Thierry Tidrow.
In het Peter de Grote Festival in Groningen vertolkte hij de rol van Torquemada in L’Heure Èspagnole van Maurice Ravel onder leiding van pianist Brian Masuda en de rollen van Willem Mons en Nicolaas Witsen in The Tsar, his wife, her lover and his head van Monique Krüs.
Deze opera werd in het Grachtenfestival 2013 te Amsterdam nog twee maal uitgevoerd.
In het voorjaar van 2013 maakte Leon gedurende acht voorstellingen deel uit van het ensemble
Frommermann in hun show Classified, geregisseerd door Bart Oomen.
FALCO VAN LOON
Tenor Falco van Loon werd geboren in 1976 en begon al vroeg met zingen. Bij zijn eerste koor heeft hij al op jonge leeftijd ervaring mogen opdoen als solist. Zijn eerste zanglessen volgde hij bij Margriet Hoek en vanaf 2001 studeerde hij aan de conservatoria van Enschede en Arnhem. Daar ontwikkelde hij zich in klassieke solozang en ensemblezang onder toezicht van Annette Kleine, Harry van Berne en Lodewijk Meeuwsen. Deze opleiding rondde hij met goed gevolg in 2007 af. Daarna studeerde hij nog een jaar aan de Messiaen Academie en later volgde hij lessen bij Meinard Kraak en Frans Fiselier. Hij volgde masterclasses bij onder andere Marien van Nieukerken, Breda Zakotnik, Pierre Mak, David Wilson-Johnson, Bernard Loonen en Meinard Kraak. Momenteel wordt hij gecoacht door Gemma Visser.
Falco is in korte tijd uitgegroeid tot een veelgevraagd solist. Hij heeft reeds vele concerten gegeven met muziek uit diverse stijlen door de eeuwen heen. Naast het Weihnachtsoratorium en vele andere cantates van J.S. Bach oogstte hij met name veel succes met de rol van Evangelist in de verscheidene passies. Naast het repertoire van J.S. Bach zong Falco in diverse oratoriumwerken, waaronder het Requiem van Mozart, de Elias van Mendelssohn, het Stabat Mater van Haydn en Schubert, de Petite Messe Solennelle van G. Rossini en andere grote werken. Veel waardering kreeg hij bij zijn vertolkingen in de liedkunst en ander concertrepertoire, waaronder de Serenade en de Nicolas Cantate van B. Britten.
Falco speelde in diverse operaproducties. In Dido and Aeneas van H. Purcell vertolkte hij verschillende rollen zoals Aeneas, Sorceress en Sailor. Daarnaast had hij een grote rol in de première van de hedendaagse opera Ulrike Meinhof van A. Backerra. Van Mozart zong hij in semigeënsceneerde producties gedeeltes uit diverse opera’s, waaronder Die Zauberflöte en Don Giovanni. Hij zong de rol van Aceste, de opperpriester uit Ascanio in Alba van W.A. Mozart.
Sinds 2008 heeft Falco parttime een vaste aanstelling bij het Groot Omroep Koor. Daarnaast zingt hij regelmatig zowel solo als in koorverband bij verschillende professionele ensembles zoals het Nederlands Kamerkoor, de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven en solisten ensemble Le Nuove Musiche.
ROBERT LUTS
Robert Luts studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven en het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel, waar hij naast het aggregaat in Muziekpedagogie tal van prijzen behaalde w.o. notenleer, zang, kamermuziek, harmonie, koordirektie, met als bekroning in 1992 het Hoger Diploma Zang met Onderscheiding. Daarna vervolmaakte hij zich in de operaklas van het Conservatorium te Maastricht (1994). Hij behaalde in 2013 zijn graad van Master of Arts in de muziek, afstudeerrichting zang.
Tot zijn repertoire behoren de rol van "Tamino " (Die Zauberflöte ), "Fenton" (Die Lustige Weiber), "Silango " (Le Cinesi (Glück)), "Blaise " (L'arbre enchanté (Glück)), "Novice " (Billy Budd), "Acis and Galathea" G.F. Häendel, "Harry" (La Fanciulla del West).
Ook moderne werken zoals "Achilleus" van Wim Hendrickx. Hij gasteerde o.a. in de Muntschouwburg Brussel, Opera Zuid Maastricht, Vlaamse opera i.s.m. kameropera "Transparant" Antwerpen en werkte samen met vele ensembles en dirigenten zoals Holland Boys Choir, L'ensemble "Les Musiciens" Luxembourg o.l.v. Pierre Cao, Northern Simfonia o.l.v. Christian Zaccharias, VRO o.l.v. Michel Tilkin, P. Schollaert, F. Heyerick, Andreas Steuer en Roy Goodman en het concertgebouwkamerorkest.
Zo was hij reeds te gast op het Festival van Vlaanderen en festivals in San Sebastian, Annecy, Genève, Amsterdam, Essen(D), Düsseldorf, Parijs, Nantes, Lüneburg, Antwerpen, Brussel, Den Haag, 's Hertogenbosch, Münster(D), Londen, Avila(Sp), Newcastle en Carlisle, Cannes (F).
Tot zijn discografie behoren opnames Matthäuspassion van J.S. Bach te Amsterdam (Concertgebouw), werken van Beethoven, Britten, Mendelssohn, Mozart, C. Orff, V. Thomson (operafragmenten uit "The mother of us all"), opnames voor Klara, CD met liederen van L. Hulshagen (1999), Vlaamse liederen van S. en V. Nees, J. Duyck en P.Steegmans.
In 2005 finaliseerde hij een CD-DVDopname van de Matthäuspassion (evangelist) van Bach met The Netherlands Bach Collegium, HollandBoysChoir en BachChoir.
In september 2013 een geheel nieuwe CD van de Matthäuspassion (evangelist) van J.S. Bach met The Bach Choir of the Netherlands.
Voor het lied werkt hij samen met pianiste Helene Luyten en Willy Appermont.
Naast al deze activiteiten is hij ook lid van het vocaal ensemble ‘Vocamabile’, dat zich toelegt op de traditie van het romantische zangkwartet en moderne composities en artistiek directeur van het VanEyckEnsemble uit Maaseik (B).
Hij doceert aan het Stedelijk Muziekconservatorium te Hasselt.
ARCO MANDEMAKER
Arco Mandemaker studeerde hoofdvak zang aan het Rotterdams Conservatorium bij Sylvia Schlüter en Maarten Koningsberger en hoofdvak koordirectie bij Barend Schuurman. Daarnaast nam hij deel aan masterclasses van onder anderen Barbara Bonney, Hans-Peter Blochwitz, Carolyn Watkinson, Margreet Honig en Ian Bostridge. Na zijn zangstudie specialiseerde hij zich in de barokke uitvoeringspraktijk bij Howard Crook. Op dit moment wordt hij gecoacht door Jard van Nes.
Arco ontwikkelde zich tot een veelzijdig zanger met een repertoire dat alle stijlperioden omvat. Zo trad hij als solist ondermeer op in de Weihnachtshistorie van Schütz, de oratoria van Händel, Honegger en Mendelssohn-Bartholdy, het Requiem van Mozart, de Messe Solennelle van Rossini, de Messa di Gloria van Puccini en het Requiem van Verdi. Van Bach staan naast diens cantates, het Weihnachts Oratorium en de Hohe Messe, ook de evangelist en aria’s uit de Johannes- en Mattheüs Passion op zijn repertoire.
Ook als liedzanger is Arco actief. Samen met schrijver Nico ter Linden treedt hij regelmatig op met het programma ‘De Psalmen muzikaal verbeeld door Constantijn Huygens’. Verder was hij te horen in recitals met liederen van o.a. Beethoven, Brahms, Haydn, Mozart, Puccini, Ravel, Schubert, Schumann en Verdi.
Na zijn studie richtte hij de stichting “Musica Inaudita” op, een stichting die zich bezighoudt met de uitvoering van “ongehoorde” muziek. Tevens werd hij artistiek leider van het professionele “Gombert Consort” en het semiprofessionele “Schütz Vocaal Ensemble”.
AART MATEBOER
Tenor Aart Mateboer uit Kampen behaalde in 1993 zijn einddi¬ploma solozang aan het Conservato¬rium te Zwolle , waar hij studeerde bij Cilly Dorhout en Felix Schoonenboom.
Daarna werd hij vele jaren gecoacht en gevormd door Hanneke Kaasschieter.
Hij is een veelgevraagd solist bij met name oratoriumkoren.
Zijn repertoire omvat o.a. aria's uit Bachs Passionen,Weih¬nachtsoratorium,Hohe Messe,een groot aantal Bach-cantates,
Mes¬siah,Alexan¬ders Feast en Judas Maccabeus (Haen¬del),
Schöpf¬ung en Jahreszeiten (Haydn),Paulus en Elias (Mendels¬sohn),een tiental Mozartmissen,Requiem (Ver¬di),Messa di Gloria (Puccini),Messe Solennelle en Stabat Mater (Rossini), Nicolas
Cantata (Britten),Misa Criolla en Navidad Nuestra (Ramirez) en vele andere (ook hedendaagse) oratori¬a.
¬Ook zingt hij de rol van evangelist in de Mattheus , Johan¬nes , Markus en Lukas Passion van JS Bach.
In 2000 werkte hij mee aan projecten van het Amsterdam Baroque Choir en de Rheinische Kantorei. Sinds 2002 zong hij veel als
remplacant bij het Groot Omroep Koor , in 2009 is hij in vaste dienst gekomen bij dit topkoor.
Hij werkte mee aan een twintigtal CD-opnamen en werkt ook regelmatig mee aan TV opnamen voor Nederland Zingt.
Met gitarist Berry Selles en celliste Corien Kok vormde hij
het renaissancetrio " A Pilgrims Solace ", daarnaast was hij vele jaren cantor in de Nederlands Gereformeerde Kerk in Kampen en zong hij een aantal jaren bij het Urker Mannen Ensemble.
Naast zijn optredens heeft hij veel privé-zangleerlingen , is hij dirigent van het popkoor Musical Art en is hij artistiek leider van de Close Harmonygroep The Dry Mills.
Tenor Teun Michiels zet met zijn soepele Tenore di grazia zowat elke partij naar zijn hand, met het nodige respect voor de historische uitvoeringspraktijk. Op zijn repertoire staan naast grote oratoriën zoals de Passies van Bach en Händels Messiah ook werken van o.a. Telemann, Mozart, Haydn, Rossini, Berlioz, Gounod en Britten. Ook de Carmina Burana (C. Orff) speelt een belangrijke rol in Teuns carrière.
Teun werkt op regelmatige basis samen met verschillende orkesten en ensembles waaronder Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Brussels Philharmonic Orchestra, Die Bergische Symphoniker (D), Euterpe Baroque Consort, La Passione, Nederlandse Händelvereniging (NL), Ensemble A, Odysseia Ensemble, Choeur Symphonique de Liège en Schola Cantorum Cantate Domino.
In oktober 2018 nam Teun, samen met pianist Peter Jeurissen, zijn debuut-CD “Frühlingstraum” op, met liederen van F. Schubert, R. Schumann en J. Brahms. Deze CD is de “first world recording” van de Chris Maene Straight Strung Chamber Music Grand, een uitzonderlijk instrument dat werd ontwikkeld in de nasleep van het wereldwijde succes van de nieuwe rechtsnarige piano die door Chris Maene exclusief voor Daniel Barenboim werd gebouwd.
Als pedagoog kan Teun rekenen op bijna 20 jaar ervaring. Ook in zijn pedagogische aanpak weerklinkt zijn fascinatie voor wetenschap en ontwikkeling. In zijn streven naar een gezond en performant stemgebruik, in lijn met de anatomie van het instrument en de fysische eigenschappen van de vocale functie, behoudt hij echter altijd aandacht voor de psychologische en mentale balans. Teun stichtte en leidt Voice.Academy, geeft regelmatig Masterclasses en is gast-docent aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Tilburg (NL) en Thomas More Antwerpen. Hij werd in 2020 voorzitter van European Voice Teachers Association Belgium. Teun is een veel gevraagd jurylid in zowel wedstrijden, aanwervingsexamens als festivals en openbare examens in het Kunstonderwijs.
In 2004 werd Teun Laureaat van de Koninklijke Beiaardschool “Jef Denyn” in Mechelen, met grote onderscheiding. In 2005 werd hij aangesteld tot Stadsbeiaardier van Diest. Teun was gedurende bijna 10 jaar de jongste Stadsbeiaardier van België. Als Artistiek Directeur organiseert hij samen met de Stad Diest het Internationaal Beiaardfestival van Diest dat in 2015 zijn 10de verjaardag vierde. Teun werd in zowat de hele wereld (Scandinavië, Portugal, Spanje, Frankrijk, USA, Rusland, …) uitgenodigd voor beiaardrecitals.
PASCAL PITTIE
De tenor Pascal Pittie studeerde aan het conservatorium van Maastricht bij Ingrid Kapelle en Mya Besselink en behaalde er de diploma’s eerste fase zang, tweede fase zang en operaklas allen met een onderscheiding. Op negentienjarige leeftijd maakte hij zijn operadebuut als Normanno in Donizetti’s “Lucia di Lammermoor” in samenwerking met opera Rousse. Daarna vertolkte hij rollen als Bastien (“Bastien und Bastienne” van Mozart), Aeneas en Sailor (“dido and Aeneas” van Purccel), Tamino (“Die Zauberflöte” van Mozart), Ferrando (“Cosi Fan Tutte” van Mozart). Hij heeft meegewerkt aan verschillende internationale operafestivals zoals: De Zomeropera Haaren (Lucia di Lammermoor als Normanno), Kammeroper Konstanz (Il combattimento di Tancredi en Clorinda als de Testo), Kammeroper Schloss Rheinsberg (König Theodor in Venedig als Gafforio) en Internationale Sommeroper Schloss Weikersheim (Carmen als Remendado).
afgelopen seizoen was hij verbonden aan de operastudio Nederland. In 2003 debuteerde hij bij de Nederlandse opera in de productie van Samson. In januari 2004 debuteerde hij bij de Nationale Reisopera in de productie Der Prinz von Homburg. In mei van dit jaar zong hij de titelrol in Brittens “Albert Herring” in samenwerking met de Vlaamse opera. Daarnaast zong hij de tenorpartijen in verschillende missen en cantates van onder meer J.S. Bach, W.A. Mozart en J. Haydn en de testo partij in Monteverdi´s Il combattimento di tancredi e clorinda. Pascal Pittie volgede Masterclasses bij o.a. Simjon Skigin, Elly Ameling en Athony Rolfe Johnson. In oktober van dit jaar won hij de Jo Bollenkamp prijs tijdens de Internationale Vocalisten Presentatie. Als Solist wekte hij samen met dirigenten als Ed Spanjaard, Edo de Waart, Gabrielli Bellini, Fabrizio Carminati, Yakov Kreizberg en Horia Andreescu en stond voor orkesten als Het Limburg Symfonie Orkest, Het Radio Filharmonisch Orkest, Het Brabants Orkest, Ensemble Koln, Ensemble ´88 en het Preußische Kammer Orchester.
Hij is te gast geweest in Het Concertgebouw in onder andere Manon Lescaut (Puccini) en een liedrecital.
ANDRE POST
De Tenor André Post studeerde aan het conservatorium van Zwolle bij Felix Schoonenboom en later aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Diane Forlano en Rita Dams waarna hij zijn studie vervolgde aan het Internationaal Opera Centrum te Amsterdam o.l.v. Hans Nieuwenhuis en Winfried Maczewski.Hij volgde lessen bij Charlotte Margiono en wordt momenteel gecoached door Margreet Honig en de tenor Alejandro Ramirez te Mannheim
André Post begon zijn ,nog jonge, carrière met ondermeer de rol van Bajazet in Händels Tamerlano met het Utrechts Barok Consort o.l.v. Jos van Veldhoven: De rol van 'Vogelsang' in Der Schauspieldirektor met het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Philip Entremont tijdens de Uitmarkt in 1999(TV registratie),de rol van 'Male Chorus' in Brittens The Rape of Lucretia o.l.v. Richard Bradshaw,Don José in Peter Brooks "La Tragédie deCarmen" in een regie van Pierre Audi,Rêves d'un Marco Polo van Claude Vivier in een regie van Pierre Audi en Reinbert de Leeuw tijdens het Holland Festival ,Thibault in Les vêspres Siciliennes van G.Verdi in de NPS matinee o.l.v. Paolo Olmi en de titelrol in Gounod'sFaustte Heerlen.Flaminio in L'Amore dei Tre Re van Montemezzi o.l.v. Giuliano Carella in de NPS matinee en de wereldpremière van Songs of Oblivion van Jeppe Moulijn.Onder leiding van Jurjen Hempel zong hij Charles Lindberg in Der Lindbergflug van Kurt Weil
Op het gebied van oratorium zong hij in de Mathäus passion van Bach met o.a.:het Münchner motettenchor o.l.v. Heiko Siemens,met het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Hans Christoph Rademann en later met Daniel Reuss met het Limburgs Symphonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard en met het Residentie Orkest o.l.v. Jos Vermunt.Hij vertolkte het Requiem van Schumann met het Residentie Orkest o.l.v. Jaap van Zweden en Bachs Jagdcantate met het Combattimento Consort o.l.v. Jan - Willem de Vriend en het Verdi Requiem met Holland Symfonia o.l.v. Ed Spanjaard.Zijn repertoire omvat eveneens Haydns Die Jahreszeiten en Die Schöpfung,de Messa di Gloria van Puccini Mahlers "das Lied von der Erde "(Schönberg Fassung)met het Brussels kamermuziekensemble Oxalys alsmede de Faustsymfonie van Liszt met het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Thomas Dausgaard.en de Negende Symfonie van Beethoven met het LSO o.l.v. Ed Spanjaard.
Recente Engagementen omvatten o.a. Tamino in Die Zauberflöte en Rodolfo in La Bohème van Puccini bij Opera Zuid,Ruiz in Il Trovatore o.l.v. Fabio Luisi voor de Bregenzer Festspiele,Pang in Turandot bij de Nationale Reisopera Ulrich Eislinger in Die Meistersinger van R.Wagner o.l.v. Stephan Soltesz in Essen,Rodolfo in La Bohème in een regie van Carlos Wagner voor Zomeropera Alden Biesen.Erster Gefangener in Fidelio o.l.v. Edo de Waart bij De Nederlandse Opera,Siminov in de wereld première van Wet Snow van Jan van de Putte bij de Reisopera en het Holland Festival.Achtung Aufname en Malpopita met de Ebonyband o.l.v. Werner Herbers in de NPS matinee (TV registratie),Meister Zorn in Die Meistersinger in het Grand Thêatre de Genève,Le mystère de la Nativité Toekomstige engagementen zijn o.a.: Het Stabat Mater van Rossini met het Brabants Orkest o.l.v. Louis Buskens,
Arturo in Lucia di Lammermoor voor Internationale Opera Producties,Jaquino in Fidelio en Froh in Das Rheingold bij de Nationale Reisopera alsmede de Tenorpartij in de Opera Ça Ira van Roger Waters (Pink Floyd) voor War Child.(Zie ook "Actueel" in het navigatie menu.)van Frank Martin met het Radio Fhilharmonisch Orkest o.l.v.Marc Soustrot.Guillot in Manon van Massenet bij de Reisopera.Koning Redbad in de wereldpremière van Henk Alkema's opera Bonifacius in een regie van Peter te Nuyl
Cassio in Otello in Amsterdam o.l.v. Jan Stulen en Jan Bouws,Duca in Rigoletto in Noordwijk,Alfred in Die Fledermaus met het Vlaams Radio Orkest in Flagey te Brussel en het Concertgebouw te Amsterdam.Daarnaast werkte hij met Musica ad Rhenum o.l.v. Jed Wentz aan een CD opname van La Clemenza di Titowaarin hij de titelrol vertolkte alsmede een CD opname van Das Lied von der Erde (Schönberg) met het Brusselse ensemble Oxalys en Tremate empi Tremati van Beethoven met de Radio Kamer Philharmonie o.l.v. Jan Willem de Vriend Alfredo in La Traviata in Sint Truiden in een regie van Dagmar Pischelen de Grosse Messe van Mozart met het Radio Symfonie Orkest in Belgrado.
In oktober 2007 werd André Post uitgenodigd door het Istituto Italiano di Cultura om zijn bijdrage te leveren aan het Pavarotti memorial Event in de Oude Kerk te Amsterdam .Dit Event werd op 90 verschillende plaatsen op de wereld gehouden ter nagedachtenis aan de tenor Luciano Pavarotti.
Toekomstige engagementen zijn o.a.: Het Stabat Mater van Rossini met het Brabants Orkest o.l.v. Louis Buskens,
Arturo in Lucia di Lammermoor voor Internationale Opera Producties,Jaquino in Fidelio en Froh in Das Rheingold bij de Nationale Reisopera alsmede de Tenorpartij in de Opera Ça Ira van Roger Waters (Pink Floyd) voor War Child.
Eric Reddet is een lyrisch tenor uit Frankrijk, maar inmiddels woonachtig en werkzaam in Nederland. Gedurende de laatste 3 jaar heeft Eric meer dan 300 concerten gegeven als solist met het Johann Strauss Orkest, met tournees door Europa, Zuid Amerika, de Verenigde Staten en Australië.
Op het gebied van oratoriumkunst is Eric ook heel actief, met concerten door Nederland, Belgie en Duitsland. Hoogtepunten in zijn repertoire zijn o.a. Bach’s Johannes- en Matthäus passies, Händel’s Esther, Haydn’s Stabat Mater, Rossini’s Petite Messe Sollenelle en Stabat Mater, Puccini’s Missa di Gloria, Verdi’s Requiem, Cesar Franck’s Die Sieben Worte Jesu am Kreuz, Beethoven’s symfonie no.9 en Janacek’s Glagolitische mis.
Eric is ook een gepassioneerd liedzanger en geeft vaak intieme concerten in zijn huisconcert serie. Tevens is hij ook betrokken als mede-oprichter van de vocale kamermuziekprogramma’s ‘The Macaron Project’.
KEVIN SKELTON
De Canadese tenor Kevin D. Skelton concerteerde als zanger op vijf continenten met een brede waaier van muziekensembles. Met een stem en een muzikaliteit die zich in het bijzonder lenen tot het uitvoeren van oude muziek, concentreert Kevin zich vooral op het oeuvre van Bach en Monteverdi, terwijl ook het zeventiende-eeuwse repertoire en de Franse barokopera zijn interesse wegdragen.
In Toronto heeft Kevin als solist gezongen met de belangrijkste oude muziek ensembles, waaronder Toronto Consort, Toronto Chamber Choir, Aradia, Opera Atelier en Tafelmusik. Verder trad hij op met het Indianapolis Symphonic Orchstra, de Internationale Bachakademie Stuttgart, het Dusseldorf Symphoniker, de Nederlandse Bachvereniging, de New Chamber Opera en het koor van New College, Oxford. Kevin is als solist ook te horen op verscheidene opnames, namelijk met het World Chamber Choir (Dynamic), het World Youth Choir (Carus-Verlag), het Brabant Ensemble (Signum), het Toronto Consort (Marquis) en het Tafelmusik Chamber Choir (CBC Records).
Kevin ontving talrijke bekroningen en studiebeurzen, waaronder toelages van de Canada Council for the Arts en de Ontario Arts Council, en is ook een talentvolle dirigent, die gewerkt heeft met het National Youth Choir of Canada, de Pro Arte Singers en het Indiana University Children’s Choir tijdens een uitvoering in Carnegie Hall. Meer recentelijk werkte hij als assistent-dirigent met het World Youth Choir en gaf hij talrijke workshops op internationale symposia. Afgestudeerd aan de universiteiten van Toronto, Indiana en Oxford, heeft Kevin al verscheidene publicaties op zijn naam staan en is hij in het bezit van diploma’s in zang, directie en musicologie.
JEROEN DE VAAL
Jeroen de Vaal studeerde aan het conservatorium te Utrecht bij Eugénie Ditewig en volgde daar de operaklas bij Monique Wagemakers en Jan Slothouwer.
Na zijn studie volgde hij lessen bij Eric Tappy te Lausanne en bij Marcel Reijans.
Masterclasses volgde Jeroen onder meer bij Jard van Nes, Udo Reinemann en Jon Thorsteinsson. Op dit moment wordt hij gecoacht door Margreet Honig, Valentin Jar en Paul Triepels.
Jeroen de Vaal werkte in operahuizen als De Nederlandse Opera, Opera Zuid, De Vlaamse Opera, De Munt, Opéra National de Lyon, Opéra National du Rhin, Le Grand Théâtre de Luxembourg, de Wiener Kammeroper en Theater an der Wien, waar hij werkte met dirigenten als Hartmut Haenchen, William Christie, Ivor Bolton, Daniel Hoyem-Cavazza, Gérard Korsten, Marc Albrecht, Jean Deroyer, Jerémie Rohrer, Peter Dijkstra, Gijs Leenaars en Boudewijn Jansen.
Hij werkte onder meer met de volgende regisseurs: Pierre Audi, Adrian Noble, Laurent Pelly, Francois Girard, Waut Koeken, Wim Trompert, Andreas Homoki, Guy Cassiers, Vincent Boussard, Willy Decker, Claus Guth en David Alden.
Op het repertoire van Jeroen staan onder meer de volgende rollen: Tamino in Die Zauberflote (Mozart), Don Ottavio in Don Giovanni (Mozart), Curzio in Le nozze di Figaro (Mozart),
Squeak in Billy Budd (Britten), Pastore/spiriti/eco in Orfeo (Monteverdi), Eurimaco in Il ritorno d’Ulisse (Monteverdi), 1. Junge Offizier in Die Soldaten (Zimmermann), 3e en 4e Knappe in Parsifal (Wagner), Carlo in “Der Turm” (Claude Lenners) Orfeo (pastore/spirito/eco)
In seizoen 2011-2012 maakte Jeroen zijn debuut in Theater an der Wien als Pastore/spirito/eco in Orfeo en zong Jeroen in Parsifal (4. Knappe) bij DNO, met het Koninklijk Concertgebouworkest, onder leiding van Ivan Fisher en in de regie van Pierre Audi.
Vorig seizoen stonden onder meer “ Princesse Turandot”, geproduceerd door Walpurgis (B) en geregisseerd door Judith Vindevogel en de laatste productie van De Nederlandse Opera, Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner) en de wereldpremiere van Katibu di Shon (Randal Corsen) op het programma.
In seizoen 2013-2014 seizoen zong Jeroen onder meer de rol van “gebochelde speler” in De Speler van Prokofiev bij DNO, geregisseerd door Andrea Breth en gedirigeerd door Marc Albrecht.
Jeroen is een veelgevraagd concertzanger en is dan ook regelmatig te horen in J.S. Bach’s Passionen, de Hohe Messe en het Weihnachts-oratorium. Ook staan oratorium-werken van Haydn, Mozart, Gounod, Rossini, Puccini en vele anderen op zijn repertoirelijst.
Op het gebied van kamermuziek is Jeroen regelmatig te gast bij Frommermann en samen met sopraan Tamar Niamut geeft Jeroen regelmatig concerten met diverse lied en opera programma’s en toeren zij met de opera Hans en Grietje (voor Kids en Co).
Toekomstige operaengagementen zijn onder meer Orfeo Underground (gebaseerd op Monteverdi) bij Holland Opera in een parkeergarage in Amersfoort (mei/juni 2014), Orfeo van Monteverdi (rol: pastore/spirito/eco) in de Opernfestspiele (juli 2014) in München, een herneming van Katibu di Shon op Curacao (najaar 2014) en een dubbelrol in Viaggio à Reims bij De Nationale Opera.
Lyrische tenor Peter Vos heeft een ruime oratorium en concert ervaring in mn klassieke en romantische repertoire. Daarnaast zong hij een verscheidenheid aan Opera-, Operette- en
Musicalrollen in vele talen in binnen- en buitenland.
Hij wordt veelvuldig geroemd vanwege zijn warme en dynamische Evangelisten-vertolkingen in J.S.
Bach’s Passionen, maar ook soleert hij veelvuldig in andere grote (oratorium)werken van meesters als
Dvorak; Franck; Gounod; Händel; Haydn; Mendelssohn; Mozart; Puccini; Rossini, e.v.a.
Hij genoot zijn zangopleiding bij sopraan Christa Wolfs-Van den Bosch, tenoren Jos van Eyck en
Manfred Jung tot medio 2008. Van 2010 tot 2012 werd hij gecoacht door tenor Hein Meens die hem
introduceerde in het Bach-repertoire. Hij volgde masterclasses bij John Bröcheler, Manfred Jung, Kurt
Moll en interpretatielessen bij Joop Schets, Paul Waerts en Jan Joost van Elburg. Vanaf 2016 maakt hij
(haast) jaarlijks succesvolle muziektournees door o.a. China, Noord-Italië , Noorwegen, Budapest,
Wenen, Barcelona.
Sinds 2021 participeert hij in het gezamenlijk opgerichte KLIMT-ensemble, het KLein Intiem MuziekTheater.
Peter combineert zijn zingen met werkzaamheden als arts voor mensen met een verstandelijke
beperking (artsVG). Zie: www.petervostenor.nl en www.klimtensemble.nl
SCOTT WELLSTEAD De in Australië geboren en getogen Scott treedt al meer dan twintig jaar op als professioneel zanger. Het repertoire waar hij mee optreedt, reikt van opera, oratorium en liedrecital tot Renaissance polyfonie en hedendaags koorrepertoire. Hij heeft menigmaal opgetreden in Australië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland. Hij begon zijn carrière op achtjarige leeftijd als jongenssopraan in Perth, west-Australië. Later verhuisde hij naar Sydney en studeerde daar aan het Sydney Conservatorium. In 2002 verhuisde hij naar Londen om daar zijn studie te vervolgen bij Mary King, zijn docente bij het Engelse Nationale Operaprogramma Baylis. Gedurende die tijd trad hij regelmatig op in recitals en zong verschillende operarollen, zoals Tamino in Die Zauberflöte, Vašek in The Bartered Bride en Remendado in Carmen bij gezelschappen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Na in 2008 naar Nederland te zijn verhuisd, ronde hij zijn studie af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tegenwoordig wordt hij vaak gevraagd als tenorsolist voor de oratoria van Bach, in het bijzonder de Passies en het Weihnachts-Oratorium, maar ook Händels Messiah en de St Nicolas Cantata van Britten. Verder heeft hij opgetreden en opnames gemaakt met gezelschappen als de Nederlandse Bachvereniging, het Egidius Kwartet, Bischoff Ensemble, Laurens Collegium en VocaalLAB.
Item koppelen SCOTT WELLSTEADPETER VOS Write a description for this list item and include information that will interest site visitors. For example, you may want to describe a team member's experience, what makes a product special, or a unique service that you offer.
Item Link